دوشنبه 30 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نظرسنجی سرويس جهانی بی‌بی‌سی: ايران کم‌ترين محبوبيت را در افکار عمومی جهانی دارد، بی‌بی‌سی

بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۰ سرويس جهانی بی بی سی در ۲۸ کشور جهان ايران "کمترين محبوبيت" را در افکار عمومی داراست.

اين مطالعه نشان می دهد به جز مکزيک و پاکستان اکثر مردم ساير کشورهای مورد بررسی ديدگاهی منفی نسبت به ايران دارند. بطور متوسط ۵۶ درصد از ۲۹ هزار شرکت کننده در اين مطالعه نگرشی منفی نسبت به نفوذ ايران ابراز کرده و تنها ۱۵ درصد نگرشی مثبت به اين کشور داشته اند.

مقايسه اين نظرسنجی با مطالعه سال ۲۰۰۹ حاکی از آن است که نگرش مثبت به ايران ۴ درصد افت کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نگرش منفی مردم روسيه به ايران با ۱۳ درصد افزايش به ۴۲ درصد رسيده و نگرش مثبت مردم چين به ايران نيز با ۱۱ درصد کاهش به ۳۰ درصد سقوط کرده است.

چين و روسيه دو کشوری هستند که در مذاکرات شورای امنيت سازمان ملل متحد برای اعمال تحريم عليه برنامه های اتمی ايران نقش مهمی ايفا می کنند.

در بين برخی کشورهای مسلمان و نزديک به ايران نيز اين نگرش منفی رشد داشته است. در مصر که سال گذشته ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان نفوذ ايران را مثبت ارزيابی می کردند اکنون تنها ۲۷ درصد چنين ديدگاهی دارند.

پنجاه و هشت درصد از شرکت کنندگان در آمريکای مرکزی نيز گفته اند ديدگاهی منفی به ايران دارند که در مقايسه با سال گذشته ۹ درصد افزايش نشان می دهد.

اما در برخی کشورها نگرش منفی مردم به ايران کاهش يافته است. در کانادا با ۱۲ درصد کاهش به ۶۰ درصد رسيده، در آمريکا با ۱۰ درصد تنزل به ۶۹ درصد افت کرده، در بريتانيا با ۹ درصد کاهش به ۵۹ درصد رسيده، در پرتغال با ۱۲ درصد کاهش به ۶۷ درصد رسيده و در فيليپين با ۸ درصد تنزل به ۶۴ درصد رسيده است.

بهبود وجهه آمريکا
نظرسنجی بی بی سی همچنين نشان می دهد وجهه آمريکا در طی يکسال گذشته بهبود يافته است.

طی پنج سالی که بی بی سی اين مطالعه را انجام ميدهد برای اولين بار نفوذ مثبت آمريکا بيش از نفوذ منفی اين کشور است.

بيست کشور از ۲۸ کشور مورد مطالعه نگرشی مثبت نسبت به آمريکا داشته اند و بطور متوسط ۴۶ درصد می گويند آمريکا نفوذی مثبت دارد و ۳۴ درصد نيز اين نفوذ را منفی می دانند.

مقايسه اين نظرسنجی با مطالعه سال گذشته حاکی از کاهش ۹ درصدی ديدگاههای منفی نسبت به آمريکاست.

آلمان محبوبترين کشور مورد مطالعه است (۵۹ درصد مثبت). پس از آن ژاپن (۵۳ درصد)، بريتانيا (۵۲ درصد)، کانادا (۵۱ درصد) و فرانسه (۴۹ درصد) در رده های بعدی قرار دارند.

بعد از ايران (۱۵ درصد) کشورهای پاکستان (۱۶ درصد)، کره شمالی (۱۷ درصد)، اسرائيل (۱۹ درصد) و روسيه (۳۰ درصد) در رده های بعدی کشورهای دارای محبوبيت پايين قرار دارند.

در اين مطالعه ۲۹۹۷۷ نفر از ۲۸ کشور جهان شرکت کردند.

اين نظرسنجی به سفارش بی بی سی و توسط شرکت گلوبال اسکن و دانشگاه مريلند انجام شده است.

استيو کول کارشناس نظرسنجی در دانشگاه مريلند می گويد بنظر می رسد پس از يکسال که از رياست جمهوری باراک اوباما می گذرد به تدريج برخی نگرشهای منفی نسبت به آمريکا کاهش يافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016