چهارشنبه 1 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سی و هشت هزار مورد نقض حقوق بشر! گزارش آماری نقض حقوق بشر در فروردين ماه، هرانا

خبرگزاری هرانا - با توجه به گستردگی نقض حقوق بشر در ايران و شرايط دشوار جمع آوری اخبار عموما و اخبار داخل زندان ها خصوصا و هم چنين فضای امنيتی کشور که در ماه های اخير هجمه های گسترده ای نيز بر عليه فعالين حقوق بشر روا داشته است، گزارشی که ارائه می شود با تمام تلاش ها و کوشش هايی که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران صورت گرفته، تنها می تواند بيانگر آماری حداقلی از شرايط موجود و نقض حقوق بشر در ايران باشد.

به گزارش هرانا به نقل از نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در فروردين ماه سال جاری دست کم ۳۸۸۷۹ بار نقض موردی حقوق بشر که توسط حاکميت صورت پذيرفته، از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، گردآوری شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در طول ماه گذشته، بيش از ۳۷۵۱۹ مورد نقض حقوق کارگران، ۵۳۷ مورد نقض حقوق دانشجويان، ۲۵۵ مورد نقض حقوق فعالين سياسی و مدنی در حوزه ی آزادی انديشه و بيان، ۳۴ مورد صدور و اجرای حکم اعدام، ۲۵۹ مورد شکنجه و نقض حقوق زندانيان سياسی در زندانها، دست کم ۷ مورد کشته شدن شهروندان مرزنشين، ۱۲۴ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلييت های ملی و ۶۸ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلييت های مذهبی را شاهد بوده ايم.

به گفته مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در طی ماه اخير اخراج کارگران و تعطيلی کارخانه ها وشرکت ها و در نتيجه امار بيکاری، با رشد فزاينده ای روبه رو بوده تا جايی که به گفته ی دبير کل خانه ی کارگر به صورت متوسط ماهانه شاهد تعطيلی ۱۶۶ واحد توليدی هستيم. هم چنين دستکم ۳۷۵۰۰ کارگر نيز در ماه گذشته، توسط کارفرمای خود اخراج شدند و با توجه به نزديکی روز جهانی کارگر(اول ماه مه)، کارگران ايران نيز حداقل ۱۱ تجمع اعتراضی برای احقاق حقوق خود در بسياری از مناطق کشور برپا کردند.

با توجه به پشت سر گذاشتن ايام نوروز و تعطيلی مراکز آموزشی، انتظار می رفت که نقض حقوق دانشجويان در فروردين ماه با کاهش نسبی روبه رو باشد اما کمافی سابق شاهد آن هستيم که با اين قشر که بايستی با فراهم بودن يک فضای آموزشی مناسب و آزاد به پرورش تئوريک خود بپردازند، مقابله ی گسترده ای صورت گرفته تا جايی که کميته های انضباطی ۴۶۹ تن از دانشجويان را احضار و بسياری از ايشان را با احکام سنگين محروميت و يا تعليق از تحصيل روبه رو ساختند؛ هم چنين مقام های دولتی در اقدامی جديد و البته عجيب در صدد آن برآمدند که ميزان دانشجويان تهرانی را کاهش دهند.

مجازات اعدام نيز پس از پايان تعطيلات نوروزی، افزايش چشمگيری داشته است و دستگاه امنيتی بدون هيچ توجهی اقدام به گرفتن جان مردمان می کند و تنها در طی چند روز اخير شاهد بيش از ۲۸ مورد اجرای حکم اعدام در نقاط مختلف ايران بوديم.

برخورد با فعالين حقوق بشر نيز که از اسفندماه سال گذشته در دستور دستگاه امنيتی قرار گرفته است، کماکان ادامه دارد و ضمن بازداشت و اقدام به بازداشت بسياری از ايشان، ده ها تن از فعالين حقوق بشر در زندان ها در شرايط نا معلوم و نا مطلوبی نگهداری می شوند.

مرگ چهار زندانی بر اثر شکنجه جسمی نيز از موارد عمده ی نقض حقوق بشر در فروردين ماه محسوب می شود. هم چنين بايد به اين مساله نيز اشاره کرد که شرايط بد زندان ها، فشارهای وارده و بلاتکليفی، بسياری از زندانيان سياسی را برآن داشته تا با اعتصاب غذا اعتراض خود را به شرايط موجود علنی نمايند اين در حاليست که مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران تنها در طی ماه گذشته از اعتصاب غذای ۳۴ تن اطمينان حاصل کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016