چهارشنبه 1 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بررسی اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی، پژواک حقوق بشر در ايران

در آستانه سال جدید در ایران مقامات جمهوری اسلامی از مرخصی به برخی زندانیانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران باز داشت شده بودند خبر دادند . در حالی که به نظر می رسد در اقدامی سازمان یافته تعداد کثیری از فعالان حقوق بشر و زندانیان بهایی و اقلیت های قومی از این مرخصی ها محروم ماندند

بنا به گزارشهای رسیده حتی زندانیانی که شامل این مرخصی ها شدند تحت فشار شدید بازجوهای خود هستند . بازجویان با تماس های مکرر، تعدادی از زندانیان را برای مصاحبه جهت تایید و صحت دادگاهها تحت فشار قرار داده اند.و این مصاحبه ها را شرط تمدید مرخصی اعلام کرده اند .
بازجویان تعدادی از زندانیان را برای مصاحبه بر علیه موسوی و کروبی تحت فشار قرار داده اند.

در این تماس های مکرر از آنان خواسته شده ضمن تایید نتایج انتخابات، صحت دادگاهها و عدم فشار به زندانیان در زندان ها را تایید نمایند.
این فشارها در حالی است که بسیاری از آزادگان جنبش سبز موظفند هر چند روز برای تمدید دوره مرخصی اقدام نمایند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازجویان طی تماس های مکرر با برخی از افراد تنها شرط تمدید مرخصی افراد را مصاحبه و نقد جنبش سبز و اعلام برائت از رهبران آن اعلام نموده اند.

بنا به گزارشات رسیده این فشارها بر افرادی که تحت فشارهای دوران بازداشت مجبور به اعتراف شده اند شدت بیشتری دارد. این در حالی است که طی مدت اخیر برخی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات که در نمایش های تلویزیونی نیز مجبور به اعتراف شده بودند طی مصاحبه های به تکرار اعترافات گذشته پرداخته اند.

گفتنی است در حالی که عباس جعفری دولت ابادی دادستان عمومی انقلاب در گفت و گو با خبر گزاری فارس این مرخصی ها را شیوه ای متداول به زندانیان اعلام کرده است . افرادی چون شیوا نظر آهاری،محبوبه کرمی، بدر السادات مفیدی . پریسا کاکای مجید حائری سعید کلانکی مهرداد رحیمی و بسیاری از فعالان حقوق بشری چرا شامل این مرخصب ها نشد ه اند . هم اکنون فهرستی از زندانیان گمنام بند ۳۵۰ زندان اوین و محکومیت انها منشر شده است که هیچکدام انها به مرخصی نیامدند . زندانیان گمنامی که ماههاست در زندان اوین و زندان های دیگر به سر می برند و رسانه ها و ساز مانهای حقوق بشری کمتر به انها توجه کرد ه اند .

به نظر میرسد مرخصی به زندانیان سیاسی و همچنین مرخصی ندادن به تعدادی دیگر بر اساس برنامه ایی کاملا از پیش تعیین شده است .

زندانیان با هدف کم کردن فشار افکار عمومی داخلی و بین المللی به مرخصی می ایند با مرخصی امدن تعدادی از زندانیان جبهه مشارکت امکان کاهش مخالفت علنی از سوی این سازمان برای تداوم این مرخصی ها وجود دارد . در واقع مرخصی به عنوان پاداش به فرد و یا حزب و گروهش پرداخت می شود . در تماسی که اخرین با خانواده یکی از زندانیان گرفته شده است شرط تماس تلفی فرزند انها مصاحبه نکردن خانواده انها با رسانه های خارجی بیان شده است .
از سوی دیگر فردی که به مرخصی میاید برای تداوم مرخصی ممکن است خدمات بیشتری در اختیار باز جو قرار دهد . بنابراین به وسیله بازجو در تمام مدت مرخصی قرار میگیرد ، تهدید می شود و کاملا در کنترل باز جو قرار دارد .

معمولا زندانیانی که تاثیر بیشتری روی جامعه دارند و افکار عمومی اعتماد بیشتری به انها دارد و یا زندانیان بهایی مورد التفا ت برای بهره برداری از مرخصی قرار نمی گیرند . برای مرخصی گرفتن هم باید در لیست طبقه بندی شده انها قرار داشت .

معمولا زندانیانی که با بازجو همکاری نمی کنند در این لیست ها جا نمی گیرند مگر افراد شناخته شد ه ایی که مرخصی به انها فشارهای سیاسی بر روی حکومت را کاهش می دهد . همچنانکه بسیاری از افراد باز داشت نشده و تنها از ترس بازداشت و فشار بر روی خانواده خود مورد سو استفاده باز جوها و نیروهای امنیتی قرر می گیرند .

انچه بدیههی است رفتارهای ناقض مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر در زندان و بیرون زندان با افرادی است که برای کسب حقوق انسانی برای خود و جامعع تلاش میکنند . رفتارهایی که در صورت مانتیور از سوی سازمانهای حقوق بشری در ایران اگر چه متوقف نمی شود ولی کنترل خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016