پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تشکل های کارگری در حال نابودی هستند، ايلنا

روند اجرای قانون سخت و زيان آور نشان می‌دهد که نمايندگان کارگر هيچ تاثيری در سرعت بخشيدن به اين مصوبه قانونی ندارند زيرا اين قانون به نفع کارگران يعنی صاحبان اصلی سازمان تامين اجتماعی است.


ايلنا: نماينده‌کارگران يخچال‌سازی پويا با تاکيد براينکه تشکلهای کارگری درحال نابودی هستند،گفت: درحال حاضر واحدهای بسياری وجود دارد که بيش از۵۰ کارگر دارند اما در آنها شورای اسلامی کار تشکيل نمی‌شود و دولت نيز فشاری بر اجرای اين تشکل قانونی به عمل نمی‌آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکبر قربانی درگفت‌وگو با ايلنا از ظرفيت قابل توجه تشکلهای کارگری در رفع مشکلات واحدهای توليدی خبر دادوگفت: قانون کار از نماينده کارگر به‌عنوان ابزار مديريت در رفع مشکلات و عضو همفکر در اداره بنگاه اقتصادی ياد کرده است اما در عمل شاهد آن هستيم که نماينده کارگر هيچ ارزشی در واحدهای توليدی و خدماتی ندارد و نه تنها کارفرمايان رغبتی به تعيين نماينده کارگر يا تشکل کارگری نشان نمی‌دهند بلکه وزارت کار نيز تلاش برای انتخابات در واحدها به عمل نمی‌آورد.
وی از واحدهای بزرگی همچون ايران خودرو و سايپا ياد می‌کند و می‌گويد: در اين واحدها تشکل کارگری وجود ندارد ودولت نيز اقدامی برای شکل گيری تشکل کارگری در اين واحدها به عمل نمی‌آورد.
قربانی با تاکيد بر اينکه عرصه روابط کار در قالب سه جانبه گرايی تعريف شده است، گفت: امروزه بحث اصلاح قانون کار از سوی وزارت کار مطرح، پيگيری و به نفع کارفرمايان اجرايی می‌شود سوال من از وزارت کار اين است که نقش تشکل کارگری در اين تصميم گيری‌ها کجاست و چرا نظر کارگران در اين اصلاح لحاظ نشده است.
وی با تاکيد بر اينکه اصلاح قانون کار باعث شد می‌شود گفت: سه جانبه گرايی بايد به نفع اشتغال تمام شود اما هرگز چنين اتفاقی رخ نمی‌دهد.
قربانی با طرح اين پرسش که در صندوق تامين اجتماعی جايگاه کارگران کجاست گفت: نماينده کارگردرکجای سازمان قراردارد، امروزه کسانی در شورای تامين اجتماعی هستند که کمتر از کارگران حق اظهار نظر دارند اما بيشتر تاثير می‌گذارند و نظر می‌دهند.
وی با اعلام اينکه در بحث سخت و زيان آور نمايندگان کارگر مطيع‌هستند گفت: روند اجرای سخت و زيان آور نشان می‌دهدکه نمايندگان کارگر هيچ تاثيری در سرعت بخشيدن به اين مصوبه قانونی ندارند زيرا اين قانون به نفع کارگران يعنی صاحبان اصلی سازمان تامين اجتماعی است.
اين نماينده کارگری با تاکيد بر اينکه اگر تشکلات کارگری قوی باشد، ‌از آنان حمايت شود ،گفت: اگر به تشکلات کارگری بها نمی‌دهند دليلی وجود ندارد که کارگران را عامل بحران بدانند و مانع تشکيل شورای اسلامی کار شوند.
قربانی با اعلام اينکه منطق حال حاضر عرصه‌های توليد، زايد بودن‌کارگران است،گفت: امروزه دولت وکارفرما در صدد هستندتا کارگران همچون يک ابزارمطرح شود و نقش وی را در مديريت واداره بنگاه اقتصادی از بين ببرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016