یکشنبه 5 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: برای تظاهرات سالگرد انتخابات تقاضای مجوز کرده‌ایم، بی بی سی

مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران می گوید که آنها به مبارزه خود ادامه می دهند و قصد دارند در سالگرد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر به خیابان بیایند.

سایت سحام نیوز، پایگاه رسمی حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبیرکل آن است، روز شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) نوشت که آقای کروبی در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل گفته است: "تقاضای صدور مجوز برای راهپیمایی سالروز انتخابات را داده ایم".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با اشاره به این که وضع ایران ظاهرا آرام به نظر می رسد، هشدار داد که جامعه منتظر یک جرقه است.

آقای کروبی گفت: "مردم بدانند که ما به مبارزه خود ادامه می دهیم، اما مبارزه ما بر علیه این جمهوری نیست بلکه برای رعایت قانون اساسی است که در آن آزادی عقیده و دموکراسی تصریح شده است".

پس از راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ماه گذشته، این نخستین بار است که یکی از رهبران مخالفان دولت از ادامه اعتراضات خیابانی سخن می گوید.

حکومت ایران در روز ۲۲ بهمن تدابیر امنیتی گسترده ای اعمال کرد و به مخالفان اجازه نداد آنطور که برنامه ریزی کرده بودند، مخالفت خود را در راهپیمایی این روز نشان دهند.

از سوی دیگر رهبر ایران و مقامات حکومتی این کشور راهپیمایی هواداران خود در روزهای ۹ دی و ۲۲ بهمن را "حماسی" و پایان دهنده اعتراضات خیابانی مخالفان می دانند.

میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت گفته است که جنبش اعتراضی ایران به اعتراضات خیابانی محدود نمی شود و باید روش های دیگری را هم برای پیش برد اهداف خود جستجو کند.

نمی دانم، شاید آن ۱۵ نفر مسلحی که با مرعوب کردن سرایدار و به طور غیرقانونی و در غیاب ما به منزل ورود کرده اند و یا افراد مسلحی که در روز ۲۲ بهمن گازی مشکوک را مستقیما به صورت ایشان زدند، کاری را صورت داده اند که خدای ناکرده در آینده نتیجه آن را باید شاهد باشیم.

فاطمه کروبی

اظهارات آقای کروبی در مورد احتمال ادامه اعتراضات خیابانی در حالی مطرح می شود که رسانه ها و چهره های نزدیک به حکومت ایران در روزهای اخیر شایعه ای مبنی بر ابتلای او به سرطان پیشرفته منتشر کرده بودند.
نگرانی در مورد توطئه

نزدیکان آقای کروبی این شایعه را تکذیب کرده اند و در مورد مقاصد اصلی منتشر کنندگان آن هشدار داده اند.

در تازه ترین نمونه، فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی با انتشار بیانیه ای ضمن تأکید بر سلامتی کامل او، اعلام کرده است که حکومت را مسئول بروز هر اتفاقی برای همسر، فرزندان یا خودش می داند.

خانم کروبی منتشر کنندگان شایعه بیماری آقای کروبی را "دین فروشان و آلودگان به قدرت" توصیف کرده است که آقای کروبی را به دلیل افشای "جنایات فراموش نشدنی" در برخورد با مخالفان، مستحق "توهین، افترا و ترور" می دانند.

آقای کروبی در جریان حوادث پس از انتخابات سال گذشته ایران، خواهان رسیدگی به موضوع تجاوز جنسی به برخی از بازداشت شدگان این حوادث شده بود.

او در طول سال ۱۳۸۸ به هنگام بازدید از نمایشگاه مطبوعات در تهران، در جریان راهپیمایی های ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن و همچنین در جریان سفری به قزوین مورد حمله مأموران حکومتی و مخالفان خود قرار گرفت و در یک مورد حتی به خودروی حامل او تیراندازی شد.

منزل مسکونی آقای کروبی هم از حمله های مشابه در امان نماند.

خانم کروبی در بخشی از بیانیه خود با اشاره به پیش بینی ابتلای آقای کروبی به بیماری صعب العلاج توسط نزدیکان حکومت، نوشته است: "نمی دانم، شاید آن ۱۵ نفر مسلحی که با مرعوب کردن سرایدار و به طور غیرقانونی و در غیاب ما به منزل ورود کرده اند و یا افراد مسلحی که در روز ۲۲ بهمن گازی مشکوک را مستقیما به صورت ایشان زدند، کاری را صورت داده اند که خدای ناکرده در آینده نتیجه آن را باید شاهد باشیم".

پیش تر حسین کروبی، پسر آقای کروبی هم با اشاره به وارد کردن داروهای مخصوص از روسیه توسط نیروهای "خودسر"، در مورد احتمال استفاده از آنها علیه آقای کروبی هشدار داده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016