شنبه 11 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل سخنان مهدی کروبی در ديدار با اعضای ادوار تحکيم وحدت، ادوارنيوز

کروبی در ديدار با اعضای سازمان دانش آموختگان ايران:
بدون اتحاد همه ايرانيان پيروزی نهايی غيرممکن است
امروز جنبش غريب نيست

ادوارنيوز: اعضای کميته های سياسی، زنان و حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) با مهدی کروبی ديدار کردند.

در اين ديدار مهدی کروبی ايام فاطميه را تسليت گفت و همچنين با تبريک روز معلم و کارگر توجه به مفاهيم روزهای خاص و نيازهای جامعه را علت نام گذاری ايام دانست و اظهار اميدواری کرد که مسئولان به اهميت ويژه هرکدام از اين روزها توجه داشته باشند. وی گفت: "اميدواريم که اين ايام با مسما باشد و اگر می گوييم روز کارگر در اين روز حقوق و شان کارگران را نيز بيشتر رعايت کنيم و يا در خصوص معلمان با احترام به آنها نگاه کنيم و به نقش مهم آنها در تربيت نسل های آينده توجه داشته باشيم".

مهدی کروبی در تحليل شرايط کنونی جنبش اعتراضی مردم گفت: "ممکن است احتياط های روزمره زندگی مثل بيکار شدن يا ايجاد دردسرهای ديگر فروکشی ظاهری ايجاد کند اما بايد توجه کنيم که اين جريان رويش دارد. هر روز وسعت و عمق آن بيشتر می شود و مردم بيشتری به اين موضوع حساس می شوند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: "حرکت به رغم همه تبليغات زنده است، آقايان دائما می گويند جنبش سبز مرده است و می خواهند اينگونه القا کنند که ديگر همه اعتراضات و مسايل مردم تمام شده است، اما اينگونه نيست و اين موضوع را می توان از تبليغات طرف مقابل فهميد چرا که جريانی که مرده باشد ديگر هيچ نيازی به اين همه صحبت و بحث ندارد. در بحث های عاميانه هم می گويند پشت سر مرده چيزی نگوييد اما اينکه اينهمه مخالفان جنبش از آن صحبت، تحليل و ابراز نگرانی می کنند و به هر شکل مختلف و در هر مکانی مردم را مورد تهديد و آزار قرار می دهند، اين دليل مهم زنده بودن جنبش مردم است".

رييس مجلس اصلاحات در ادامه افزود: "دولتمردان در نهايت بايد به خواسته های جنبش که همان اجرای کامل قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد است تن دهند و هر چه اين امر را به تاخير و تعويق بياندازد هزينه بيشتری به مردم و نظام وارد خواهد کرد".

مهدی کروبی در بخش ديگری از سخنان خود با يادآوری دوره های سخت و دشوار فعاليت سياسی در دهه چهل و در طول نهضت امام خمينی و همچنين در سالهای پس از فوت بنيانگذار جمهوری اسلامی و بيان خاطراتی از اين مقاطع تاريخی شرايط امروز را عليرغم فشارهای بی سابقه و هزينه های پرداخت شده بسيار اميدوار کننده توصيف کرد و گفت: "بايد توجه داشته باشيم که امروز اين جنبش و حرکت غريب نيست، زمانی ما در تنگنا بوديم و مردم هم به دليل تبليغات طرف مقابل متوجه هجمه هايی که به ما می شد نبودند اما امروز با توجه به گسترش تکنولوژی و آگاهی های سياسی مردم عليرغم همه تهديدات می بينيم که جنبش در غربت نيست و مردم خودشان به طور روزانه پيگير خواسته هايشان هستند".

کروبی با تاکيد بر اينکه می دانند، ما نه براندازيم و نه وابسته به بيگانه افزود: "اتفاقا حرف ما اين است که اين چيزی که الان برخی ها درصددند به عنوان حکومت پياده شود، فاصله زيادی تا حکومت جمهوری اسلامی که قبل از انقلاب به مردم وعده داده بوديم و اين ملت بزرگ برای رسيدن به آن آرمانها مصائب فراوانی را متحمل شد، دارد".

وی ادامه داد: "من و آقای موسوی به عنوان افرادی که در درون همين حاکميت بوده ايم و خود را نه مالک بلکه سرباز انقلاب و جمهوری اسلامی می دانيم امروز حرفمان اين است که از شعارها و وعده هايی که اول انقلاب به مردم داده ايم فاصله بسياری گرفته ايم و اگر حاکميت در مسير کنونی پيش برود ديگر چيزی به جز يک نام از فکر و نظريه جمهوری اسلامی باقی نمی ماند".

کروبی ايستادگی چهره های شاخص و کليت جنبش سبز بر سر بازگشت به اهداف و آرمانهای اوليه انقلاب را مساله ای بسيار مهم توصيف کرد که موجب استيصال و سردرگمی طرف مقابل شده است که همواره سعی می کند برخی ارزشها را به نفع خود مصادره کند.

رييس مجالس سوم و ششم جمهوری اسلامی در ادامه مشکل بزرگ حاکميت را درگير شدن با نيروهای خودش توصيف کرد و گفت: "در زمان نهضت و مبارزات قبل از انقلاب طبقه اجتماعی و نوع زندگی و فرهنگ مبارزان و مخالفان رژيم با سردمداران و کارگزاران حکومت کاملا متفاوت بود، اما امروز می بينيم که حکومت با نيروهای خودش درگير شده است. از سالها قبل ما همواره اين آسيب را گوشزد می کرديم که مبادا جمهوری اسلامی روزی با نيروهای خودش هم درگير شود".

کروبی افزود: " الان برخی مواقع می بينيم که دو نماينده سابق مجلس جمهوری اسلامی يکی در مقام متهم و زندانی است و ديگری در مقام بازجو ديگری را مواخذه می کند. بسياری از افرادی که الان در زندان هستند مانند همين عبدالله مومنی و يا عرب سرخی از خانواده های شهيد هستند. اين مساله در هر دو طرف وجود دارد. ما دو گروه، هر دو شهيد داده ايم. پيش از انقلاب ما هر دو با هم زندان رفته ايم و با هم برای پيروزی انقلاب کار کرده ايم و حالا همديگر را نمی پذيريم و يک گروه زندانی گروه ديگر می شود و اين قابل قبول نيست. همانطور که اگر برعکس اين وضعيت هم اتفاق می افتاد قابل پذيرش نبود که ما وقتی در حکومت هستيم طرف مقابل را زندانی و محاکمه کنيم".

کروبی در بخشی از سخنان خود به لزوم آسيب شناسی مبارزات در جنبش های آزادی خواهانه پيشين به ويژه جنبش اصلاحات تاکيد کرد و گفت: "شايد اين بار نيز در صورت عدم بازبينی، تحليل و آسيب شناسی گذشته درصورت پيروزی نيز نتيجه نهايی چيزی جز شکست نباشد".

ايشان در ادامه با توجه به نزديکی خرداد ماه گفت: " خردادماه هميشه ماه حساس و مهمی بوده است. در ابتدای اين ماه سالگرد دوم خرداد و همچنين سوم خرداد را داريم و در ادامه هم ساگرد وفات امام و قيام ۱۵ خرداد تا اينکه برسيم به سالگرد انتخابات سال گذشته در ۲۲ خرداد. ما در روزهای ابتدايی اين ماه درخواست خود برای برگزاری راهپيمايی آرام و مسالمت آميز را به وزارت کشور ارائه خواهيم کرد و در روز بيست و دو خرداد اين راهپيمايی با خواسته برگزاری انتخابات آزاد برگزار خواهد شد".

مهدی کروبی افزود: "به نظر من خواسته انتخابات آزاد بايد مهمترين خواسته همه ما باشد و تا اين مساله محقق نشود هيچ کدام از مطالبات اساسی ما به نتيجه نمی رسد از اين جهت در مواضعی که از اين پس به ويژه در ماه خرداد خواهيم داشت بايد بر اهميت انتخابات آزاد تاکيد کنيم و اين نقطه ضعف جناح حاضر در دولت است چرا که شما می بينيد با آن ردصلاحيت دو تا سه هزار نفری در مجلس هشتم باز هم اين مجلس با دولت فعلی هماهنگ نيست و در برخی مسايل در تعارض با يکديگر قرار دارند".

کروبی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به نقش پررنگ زنان در جنبش سبز، زنان را جز پيشروان اين حرکت دانست و توجه به خواسته های آنان در جنبش را ضروری دانست.

وی همچنين برخورد با زنان را بسيار سخت و نامناسب توصيف نموده و گفت: "بازداشت های گسترده زنان و همچنين کتک زدن زنان در زندان ها و شکستن بسياری ديگر از حرمت ها واقعا تاسف بار است". وی افزود: " علت برخورد سنگين افراطيون با زنان را می توان بدليل پيشرو بودن آنان در احقاق حقوق قانونی و به حق جامعه ارزيابی نمود".

دبيرکل حزب اعتماد ملی همچنين اظهار اميدواری کرد که طرح ها و لوايح مربوط به زنان که اين روزها در حال تکوين و بررسی است از دستور کار مجلس خارج و به مسائل زنان به صورت جدی و همه جانبه توجه شود.

کروبی با ابراز نگرانی از وضعيت زندانيان سياسی به ويژه در بند ۳۵۰ اوين "نامه زندانيان به مراجع را اقدامی مهم و مثبت ارزيابی کرد و با تاکيد بر سابقه مرجعيت شيعه در مقابله با ظلم خواستار واکنش مراجع به اين موضوع و پيگيری اين نامه شد و البته تصريح کرد که مراجع نيز اقداماتی در اين خصوص انجام داده اند.

مهدی کروبی در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر روند رو به زوال اداره کشور جمع حاکم بر سکان اجرايی کشور را جمعی قانون گريز دانست و گفت: "اين جمع هيچ تعهدی به اجرای قانون ندارد و تمام نهادهای نظارتی را بی اثر کرده است و حتی مجلس علی رغم تلاشش جايگاه خاصی ندارد و نمايندگان مردم هم آزادی اظهار نظر ندارند و برای برگزاری يک جلسه يا ملاقات بايد اجازه بگيرند."

در انتهای جلسه کروبی با اظهار اميدواری نسبت به ادامه اين جنبش و رهبری مردم بر آن گفت: "بدون اتحاد همه ايرانيان پيروزی نهايی غيرممکن است".

گفتنی است در جريان اين ديدار مهدی کروبی ازطريق تماس تلفنی با عبدالله مومنی سخنگوی دربند سازمان دانش آموختگان ايران که بر اثر مقاومت در برابر خواسته های غيرقانونی چندی پيش مجددا برای تحمل مدت حبس خودبه زندان بازگردانده شد، گفتگو کرد و در جريان آخرين وضعيت وی در اندرزگاه ۸ زندان اوين قرار گرفت.

کروبی همچنين لحظاتی نيز با فيض الله عرب سرخی ديگر زندانی سياسی محبوس در اين بند گفتگو کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016