دوشنبه 13 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: قانون اساسی تنها راه استيفای حقوق اقوام است، مشکلی بود نظرخواهی شود، در هيچ جای ايران تجزيه طلبان جايگاهی ندارند، کلمه

- اين جنبش پرده های جهل را کنار می زند
- زبان ها و فرهنگ های متنوع از ذخاير اين سرزمين است
‬‬


کلمه:جمعی از اصلاح طلبان آذربايجانی در ديداری که با ميرحسين موسوی داشتند ديدگاه های خود را در ارتباط با مباحث مربوط به جنبش سبز،جريان اصلاح طلبی،دغدغه های اقتصادی و مسائل ملی و منطقه ای بيان نمودند.

به گزارش خبرنگار کلمه، تاکيد ويژه اصلاح طلبان اذربايجان شرقی در اين ديدار بر مواردی از قبيل: وضعيت رسانه ای جنبش سبز، راهکارهای جديد برای ارتباط بدنه جنبش با رهبران، تعامل احزاب اصلاح طلب با مردم، مسائل ويژه منطقه ای، نقش دين و اخلاق در مباحث مربوط به جنبش سبز و… بود که مهندس موسوی مطالب مبسوطی را در اين زمينه ها و ساير مسائل حساس روز بيان کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گشايش فضای رسانه های آزاد خوش بين نيستم

مهندس موسوی با توجه به وضعيت رسانه ای جنبش سبز با اشاره به محدوديت های موجود، فضای مجازی را در شرايط فعلی مناسب ترين امکان برای تبادل اخبار و کسب اطلاعات دانست و افزود: در وضعيت حاضر به گشايش فضای رسانه های آزاد خوش بين نيستم.

به خوب خوب گفتيم و بد را بد ديديم

نخست وزير دوران دفاع مقدس ضمن اشاره به حضور نحله های فکری گوناگون در جنبش سبز، به لزوم حرکت جمعی و تقويت تعامل و تکيه بر مشترکات با حفظ مواضع تاکيد کرد و گفت: ما در يک چارچوب اخلاقی حرکت می کنيم و بدين سبب جنبش سبز در هر حادثه ای به دور از تعصب، به خوب ، خوب گفته است و بد را بد ديده است و به همين خاطر حتی هر حرکت مثبتی حتی از ناحيه ی بخش هايی از حاکميت که تا کنون در مقابل رای و نظر مردم ايستادگی کرده اند، با رويکردی مثبت مورد ارزيابی قرار می دهد.

بهار خواهد آمد و سبزی همه جا را فرا خواهد گرفت

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: آنها واقع بين نيستند و گير ادعاهايی افتاده اند که خود ساخته اند و می گويند معترضين با خارجی ها ارتباط دارند و با همين نگاه نيز بازجويی می کنند. فعلا ممکن است اين نگاه آنها را متحد کند ولی نمی تواند جلوی آشکار شدن واقعيت را بگيرد، چون بر حقيقت استوار نيست.نمی توان جلوی آمدن بهار را گرفت. بهار خواهد آمد و سبزی همه جا را فرا خواهد گرفت.

جنبش سبز را نبايد تنها در سطح خيابان تحليل کرد

نخست وزير امام با يادآوری رويدادهای پس از انتخابات ۲۲خرداد ۸۸افزود: نبايد اين جنبش را فقط در سطح خيابان ها تحليل کرد. ريشه اين جنبش غير قابل انکار است. اين جنبش پرده های جهل را کنار می زند. وقتی ملت در مناسبت های مختلف به اجماع می رسد، اين بزرگترين دستاورد است و مهم اين است که اين ايده متولد شده است.

زبان ها و فرهنگ های متنوع از ذخاير اين سرزمين است
زبان موضوعی نيست که با آن بخشنامه ای برخورد کرد

مهندس موسوی که بخش عمده ای از سخنانش را به تحليل مسائل آذربايجان اختصاص داده بود با اشاره به تاريخ معاصر آذربايجان، اين خطه را سرزمينی دانست که بايد همواره مسائل آن مورد بررسی و ارزيابی قرار گيرد و با اشاره به مکتب تبريز در حوزه مسائل سياسی ، اجتماعی و فکری به اهميت زبان های ملی و محلی تاکيد کرد و ادامه داد: زبان ها و فرهنگ های متنوع از ذخاير اين سرزمين است. زبان و بويژه زبان اوجی و شعر قابل ترجمه نيست و هر زبان ظرفيت هايی دارد که جزو سرمايه ها و ذخاير ملی محسوب می شوند و اهميت اين ذخاير فرهنگی در کشور کمتر از ذخاير مادی نيست. زبان مسئله ای نيست که با آن بشود آمرانه و بخشنامه ای برخورد کرد. رضاخان اين کارها را با فرهنگ ها و اقوام کرد و شکست خورد و يکی از دلايل نفرت ملی از آن دوره به همين سياست ها بر می گردد.

تک تک اصول مغفول و يا کنار گذاشته شده قانون اساسی بايد اجرا شود

نامزد معترض دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری اجرای بدون تنازل قانون اساسی و عدم اجتهاد در مقابل نص صريح قانون اساسی را تنها راه برای وحدت ملی و استيفای حقوق همه اقوام دانست و گفت: تک تک اصول مغفول و يا کنار گذاشته شده قانون اساسی بايد اجرا شود و اگر مشکلی در اين بين باشد به نظر خواهی عمومی گذاشته شود.

با تنوع فرهنگی برخورد مناسبی نکرده ايم

مهندس موسوی اضافه کرد: متاسفانه با تنوع فرهنگی برخورد مناسبی نکرده ايم. وی با اشاره به مسائل آذربايجان ضمن تاکيد مجدد بر حرکت جمعی همراه با حفظ اصول افزود: حتی با يک شاخص مشترک می توانيم با هم و برای رسيدن به اهداف مشترک حرکت کنيم.

در هيچ جای ايران تجزيه طلبان در سطح ملی اهميت و جايگاهی ندارند

ميرحسين موسوی با اشاره به اين که مسائل هويتی فقط با حفظ منافع ملی ممکن است افزود: در هيچ جای ايران تجزيه طلبان با اراده معطوف به وحدت طلبی در سطح ملی اهميت و جايگاهی ندارند.

اصلاح طلبان آذربايجان شرقی در سفر به تهران همچنين به ديدار سيد محمد خاتمی، مهدی کروبی، بهزاد نبوی و محسن ميردامادی رفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016