چهارشنبه 15 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: برنامه تحول بنيادين در آموزش و پرورش بايد حتما انجام شود، ايسنا

ـ کشور و ملت ايران بايد به الگويی کامل و متقن برای دنيای اسلام تبديل شود

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نقش حياتی و عظيم معلمان در ساختن و تربيت انسان‌های خلّاق، فکور، متدين، مبتکر و دارای اعتماد به نفس به منظور ادامه حرکت روبه جلو کشور تاکيد کردند: ملت ايران بايد به مرحله‌ای از پيشرفت و تعالی برسد که از لحاظ فکری، علمی و زمينه‌های مختلف سياسی و اجتماعی به مرجعی متقن برای ملت‌ها و متفکران دنيای اسلام تبديل شود و اين، مسووليت تاريخی ملت ايران است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حضرت آيت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه در ديدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، در اين ديدار با گراميداشت ياد و خاطره استاد شهيد مرتضی مطهری و روز معلم، شهيد مطهری را معلمی کامل و با احساس مسووليت خواندند و افزودند: آن مرد بزرگ در هر عرصه‌ای که احساس می‌کرد جامعه سوال‌ها و نيازهای گوناگونی دارد، شجاعانه وارد می‌شد و ملاحظات و مصالح هيچ‌گاه مانع او نشدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان خاطرنشان کردند: شهيد مطهری برخلاف برخی از مدعيان روشنفکری دينی که مفاهيم و مطالب خالی از محتوای دينی را با لعاب دينی عرضه می‌کردند، مفاهيم حقيقی دينی را به تناسب نيازهای روز و استفهام مخاطبان به جامعه عرضه می‌کرد.

ايشان با تأکيد بر اين‌که شهيد مطهری هيچ‌گاه به دنبال نام وعنوان حوزوی و دانشگاهی نبود، افزودند: آن شهيد در دوران حيات خود، با همان شدتی که با واپس‌گرايی و ارتجاع و تحجر مقابله می‌کرد، با بدعت‌ها و افکار انحرافی و التقاطی نيز برخورد کرد و اين يکی از خصوصيات برجسته شهيد مطهری بود.

رهبر انقلاب اسلامی يکی از ويژگی‌های ممتاز آثار شهيد مطهری را، زنده و تازه بودن آن‌ها دانستند و تأکيد کردند: علت اين‌که بعد از گذشت سی سال از شهادت آن استاد و با وجود پيشرفت‌های گوناگون، هنوز آثار شهيد مطهری پاسخگوی بسياری از نيازهای امروز است، اخلاص آن مرد بزرگ بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: هرگاه يک فکر عميق با اخلاص همراه شود، خداوند برکتی به آن انديشه می‌دهد که همچون ذخيره‌ای تمام نشدنی برای جامعه باقی بماند و آثار شهيد مطهری اين‌گونه هستند.

ايشان تأثير کارهای علمی و فرهنگی شهيد مطهری را نمونه‌ای از عظمت کار تعليم و تربيت دانستند و با اشاره به نقش حياتی معلمان خاطرنشان کردند: اگر معلمان همواره عظمت و بزرگی تأثير کار خود را مد نظر داشته باشند، ايمان، انگيزه، تحرک و تلاش آن‌ها مضاعف خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، نقش و تأثير معلم در شکل‌گيری شخصيت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان را فراتر از تأثير والدين، رسانه‌ها، مسائل اجتماعی و حتی عوامل وراثتی اخلاقی و معنوی ارزيابی کردند و افزودند: معلم با اين نقش برجسته می‌تواند انسانی مؤمن، با انگيزه، صبور، اميدوار به آينده، پيگير منافع عمومی، علاقمند برای رسيدن به قله‌های کمال فردی و اجتماعی، مبتکر، متفکر و اهل تحقيق و پژوهش، تربيت کند.

حضرت آيت‌الله خامنهای تأکيد کردند: اگر معلم به جايگاه و نقش خود توجه نداشته باشد، ممکن است انسان‌هايی در نقطه مقابل انسان‌های مطلوب و مورد نياز، تحويل جامعه دهد.

ايشان همه معلمان را به باور نقش عظيم خود و فراموش نکردن آن، توصيه مؤکد کردند و افزودند: برنامه تحول بنيادين در آموزش و پرورش يک کار اساسی است که بايد متناسب با نيازها، اهداف والا، و امکانات انسانی کشور حتماً انجام شود و به سرانجام نيز برسد اما اين به معنای توقف تا زمان آغاز و تحقق اين تحول بنيادين نيست.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های تاريخی کشور، جبران آن‌ها را نيازمند يک تحرک عظيم دانستند و تأکيد کردند: کشور و ملت ايران بايد به جايگاه شايسته خود برسد و به عنوان الگويی کامل و متقن برای دنيای اسلام تبديل شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: برای رسيدن به اين هدف بزرگ بايد همه توان و ظرفيت‌های انسانی و فکری و استعدادهای خدادادی ملت ايران به ميدان آورده شوند.

ايشان با تأکيد بر اين‌که ملت ايران در صورتی که به جايگاه واقعی و شايسته خود برسد، زمينه ساز تغيير سرنوشت دنيای اسلام خواهد شد، افزودند: نتيجه تغيير سرنوشت دنيای اسلام، تغيير سرنوشت و وضعيت کنونی دنيا خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی وضعيت کنونی دنيا را از لحاظ اخلاقی بسيار بد توصيف و تأکيد کردند: اين سرنوشت هولناک بشريت را می‌توان تغيير داد اما شرط اول آن، ايجاد تحول بزرگ در کشور و تبديل شدن به يک الگوی مادی و معنوی است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اساس هرگونه تحول در کشور نيز، تعليم و تربيت است و با توجه به زير ساخت‌هايی که در طول سی سال گذشته فراهم شده، اگرچه مسير طولانی و سخت است اما افق آينده بسيار روشن است.

ايشان دشمنی قدرت‌ها و بدخواهان با ملت ايران و مانع تراشی در مسير پيشرفت و حرکت رو به جلو را، همچون سی‌سال گذشته قابل انتظار دانستند و تأکيد کردند: تجربه ملت ايران نشان داده است که تهديدها و مخالفت‌ها، نمی‌تواند موجب کُند شدن حرکت رو به جلو شود و ملت ايران راه خود را با قوت ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مهمترين مساله در مسير حرکت رو به جلو، اين است که هرکسی وظيفه خود را به درستی بشناسد و آن را انجام دهد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در پايان تأکيد کردند: با توجه به اين مسووليت سنگين، از مسوولان محترم آموزش و پرورش و معلمان گرامی انتظار می‌رود وظيفه بزرگ خود را با همت والا، کار مضاعف و تلاش پيگيری دنبال کنند و همواره به لطف و عنايت خداوند متعال توکل داشته باشند.

در ابتدای اين ديدار آقای حاجی بابايی وزير آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های اصلاح ساختار و محتوا، و آماده شدن طرح تحول بنيادين در آموزش و پرورش به عنوان سند ملی گفت بعد از طی شدن مراحل قانونی اين سند ملی، تحول بنيادين آغاز خواهد شد.

وی با تأکيد بر اين‌که در سند ملی، مدرسه به عنوان قدرتمندترين پايگاه فرهنگی محله تعريف شده است، افزود: تعريف جديد از مدرسه اعم از آموزش‌های رسمی و برنامه‌های فرهنگی در محلات، و تأکيد بر ورزش، کتابخوانی، کانون‌های قرآنی و گسترش نمازخانه‌ها در سند ملی گنجانده شده است.

وزير آموزش و پرورش تدوين درس ملی را از برنامه‌های در دست اقدام شورايعالی آموزش و پرورش خواند و تأکيد کرد: درس ملی، نقشه راه محتوای دروس، نحوه تدريس و آموزش، و نحوه ارتقای کيفيت مهارت‌های لازم برای فرهنگيان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016