چهارشنبه 22 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: جرم اعدام‌شدگان برای هيچ‌کس محرز نشده‌است، ما هم از اين اعدام‌ها متاثر می‌شويم، سحام‌نيوز

- بايد گريست بر اسلامی که فقيهش الهام باشد

روز گذشته (دوشنبه) مهدی کروبی با حضور در منزل علی مليحی عضو تحريريه روزنامه توقيف شده اعتمادملی و از اعضای زندانی شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم که حزب حامی او در انتخابات گذشته رياست جمهوری بود، با خانواده وی ديدار و از آخرين وضعيت او در زندان اوين مطلع شد. در اين ديدار پدر علی مليحی با شرح چگونگی بازداشت فرزند خود توضيح داد که ماموران امنيتی به اشتباه برادر کوچکتر علی را در خيابان دستگير و به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس با انتقال او به خانه، علی را بازداشت کردند. مهدی کروبی نيزضمن ابراز تاسف از چنين برخوردهايی در جمهوری اسلامی گفت:«هيچگاه فکر نمی کرديم روزی به چنين موقعيتی برسيم و چنين رفتارهايی در اين کشور عادی شود و با ميراث امام و انقلاب چنين برخورد شود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی همچنين درحاشيه اين ديدار در پاسخ به پرسشی درباره اعدام فرزاد کمانگر و چندتن ديگر گفت: «طبيعی است که ما از مرگ افراد و اعدام آنها متاثر می شويم و اصولا مخالف رواج يافتن چنين برخوردهايی هستيم. اعدام اين افراد در شرايطی صورت گرفته است که هيچکس از چندوچون پرونده آنها باخبر نيست و جرم آنها به دليل علنی نبودن دادگاه و عدم رعايت آيين دادرسی و قانون، برای هيچکس محرز نشده است. سخنان وکلای اعدام شدگان و اينکه اعدام ها بدون اطلاع آنها صورت گرفته است نيز بسی متاسف کننده و نشان از آن دارد که عدالت ناياب است و رويه فعلی هيچ تناسبی با موازين شرعی و قضايی ندارد. چگونه می توان بدون ضابطه افرادی را اعدام کرد و نسبت به عواقب آن و دامن زده شدن به فضای بی اعتمادی بی تفاوت بود؟ مگر جان آدميزاد چنين ارزان است که بتوان به راحتی و با کمترين وسواس قانونی و در بی خبری عمومی آن را ستاند؟ معلوم نيست آقايان خود را درچه جايگاهی می بينند که به راحتی و بدون درنظرگرفتن عاقبت کار چنين حکم می دهند.البته وقتی جان آدميزاد چنان ارزان شود که عده ای را به صرف يک اعتراض مدنی در خيابان به گلوله ببندند چنين رفتارهای خارج از رويه ای نيز رواج می يابد.»
مهدی کروبی همچنين با انتقاد از چنين رويه ای در دستگاه قضايی گفت:« آقايان تکليف پرونده کهريزک و تجاوزها را روشن نکرده اند و ابهامات آن پرونده ها را نزدوده اند که بار ديگر ابهامی ديگر می آفرينند و البته از کشورداری آقايان بيش از اين نيز نبايد انتظاری داشت وقتی اجنه در اين مملکت به آقايان خبر می دهند که زلزله در راه است و وقتی که يکباره دو روز را تعطيل اعلام می کنند و با اين تعطيلی کشور را در يک تعطيلی ۵ روزه فرو می برند بی آنکه بفهمند اين تصميم چه ضررهايی می تواند برای اقتصاد خانواده ها داشته باشد. کشورداری آقايان چنين مختصاتی دارد و بنابراين شايد گمان می کنند که بدون رعايت قوانين حقوقی و آيين دادرسی و اطلاع وکيل می توان جوانانی را اعدام کرد.»
مهدی کروبی با اين توضيح از شرايط حاکم بر کشور انتقاد کرد و گفت:« شرايط به آنجا رسيده است که مردم يک حرف می زنند و دولت و حکومت يعنی قوه مجريه و قوه قضاييه يک حرف ديگر می زنند. بی اعتمادی به نقطه اوج خود رسيده است و رفتارهای حکومت به گونه ای است که گسستی بی سابقه ميان مردم و دولت به وجود آمده است.مسبب اين بی اعتمادی نيز البته رواج دروغ و سخنان نسنجيده در کشور است آنچنانکه می بينيم چه ادعاهايی در باب مسائل هسته ای می کنند حال آنکه ما می دانيم اين ادعاها چقدر بزرگ و غيرقابل باور است.والله که ما هيچگاه فکر نمی کرديم چنين سرنوشتی در اين مملکت حاکم شود و آداب کشورداری به اينجا رسد که مردم به يکسو بروند و دولت به سوی ديگر.»
کروبی همچنين در پاسخ به پرسشی درباره سخنان غلامحسين الهام که ميرحسين موسوی را محارب ناميده است، گفت: «از بلندگوی اسلامی که فقيه اش آقای الهام باشد بايد چنين سخنانی گفته شود. بايد گريست به حال اسلام که الهام و حواريون اش بلندگوی آن شده اند. البته همان طور که گفتم وقتی اجنه سکان کشورداری را به دست بگيرند نبايد از رواج چنين سخنان بی مايه ای متعجب شد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016