چهارشنبه 29 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی: با حضورلاريجانی شاهد زوال بيشتر قوه قضاييه هستيم، گزارشگر شکنجه سازمان ملل فورا به ايران برود، کمپين بين المللی حقوق بشر

شيرين عبادی رييس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ در گفت وگويی با کمپين بين المللی حقوق بشر از دبيرکل سازمان ملل خواست که پيش از آنکه اعدام های ديگری در ايران صورت بگيرد گزارشگر مخصوص بازداشتهای خودسرانه و گزارشگر مخصوص شکنجه را به ايران ارسال کند.

اين درحالی است که جعفرپناهی با انتشار نامه ای از آزارواذيت روحی خود و اعتصاب غذای خود خبرداده است. طی هفته جاری نيز دادستان تهران با دفاع از اعدام‌های انجام شده منتقدان احکام اعدام را تهديدکرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبادی گفت که اعدام اخير پنج زندانی سياسی اين خطر را در بر دارد که حکم اعدام برای ساير متهمان سياسی که درکيفرخواست تقاضای اعدام برای انها شده صادر واجرا شود:‌ « دولت ايران چندی قبل اعلام کردکه اجازه ورود به گزاشگران مخصوص حقوق بشر را خواهد داد. اگر اين حرف درست باشد و آنها بخواهند به وعده خود عمل کنند بنابراين هر چه زودتر بايد به گزارشگران اجازه ورود به ايران بدهند. اگر چه هنوز اجازه ويزا صادر نشده است. بهتر است هرچه زودتر دولت ايران به وعده خود عمل کند و برای گزارشگران ويژه ويزا صادر کند تا آنها به ايران بروند و دولت ايران کليه پرونده ها را در اختيار آنها بگذارد و امکان دسترسی به زندان و خانواده افرادی که اعدام شده اند و همچنين ساير خانواده زندانيان سياسی را فراهم کند. تا با بررسی يک مقام بين المللی بی طرف حقايق ثابت شود.»

عبادی با نگاهی به عملکرد قوه قضاييه ايران از زمانی که صادق لاريجانی رياست قوه قضاييه را به عهده گرفته گفت: « متاسفانه در ماه های اخير خصوصا بعد از آنکه آقای لاريجانی قوه قضاييه را تحويل گرفتند هر چه بيشتر شاهد زوال استقلال قوه قضاييه هستيم و دردادگاه ها می بينيم که سياست نقش عمده را بازی می کند وبسياری از متهمان سياسی عنوان می کنند که احکام آنها قبلا به وسيله مامورين امنيتی تعيين می شود به قاضی می گويند وقاضی همان را تاييد می کند.»

درحالی که طی ماه های اخير بر اساس بخشنامه شورای عمومی ديوان عالی کشور پرونده های اعدام با تاييد در دادگاه تجديد نظر برای اجرای احکام ارسال می شود، شيرين عبادی چنين روندی را برخلاف قانون خواند وگفت: «اين رويه کاملا خلاف قانون است و يکی از مشکلات ما اين است که عده ای از مامورين دولتی حتی خود را بالااز قوانين جمهوری اسلامی می دانند و حاضر به تمکين از قانون نيستند اين روش خلاف قانون است و بايد بگويم اين تخلفات بيشتر درموردمتهمان سياسی انجام شود.»

عبادی همچنين در خصوص تبريه حسين شريعتمداری مدير مسوول کيهان ازشکايات وی عليه اين روزنامه گفت :‌« اين نيزنمونه ديگری است از عدم استقلال محاکم دادگستری. درحالتی که فردی مانند خانم (بدالسادات) مفيدی فقط به جرم نوشتن حقايق در زندان هستند می بينيم که افرادی ديگر با داشتن اتهامات بسيار قوی تر و دلايل کافی تبريه می شوند. جز اينکه بگويم متاسفم به حال دادگستری که به اين روز افتاده مساله ديگری ندارم.»

رييس کانون مدافعان حقوق بشر با گفتن اينکه اعمل «خشونت همواره نشانه ضعف يک حکومت است» به تعطيل کردن روزهای يک شنبه و دوشنبه گذشته توسط دولت اشاره کرد و آن را نشانه احساس ناامنی دولت از خودش از سوی ديگر ما شاهد هستيم که در حال حاضر به مدت پنج روز پايتخت را تعطيل کرده‌اندو تمام ادارات دولتی تعطيل شده اند يعنی درحالتی که جمعه روز تعطيل رسمی است در ايران و دوشنبه هم تعطيل رسمی بوده براساس تقويم، دولت آمده شنبه ويک شنبه را هم در پايتخت تعطيل اعلام کرده و گفته که تمام ادارات دولتی و مدارس و دانشگاه های تهران تعطيل است. تعطيل ادارات دولتی به مدت پنج روز يک امر غير عادی است. سخنگوی دولت اعلام کرده چون ۱۵ نفر از سران کشورها از جمله رييس جمهور زيمباوه قراراست به ايران بيايد بنابراين تعطيل اعلام کرده اند. سوال اين است که آيا دولت ايران به مرحله ای رسيده که برای تامين امنيت ميهمانان خودش مجبور است که حتی ادارات دولتی را تعطيل کند؟ فراموش نکنيم که در زمان آقای خاتمی بيش از ۳۰ نفر از سران کشورهای اسلامی برای شرکت در کنفرانس اسلامی به تهران آمدند وحتی يک ساعت هم ادارات دولتی تعطيل نشد. حال وضعيت کشور به کجا انجاميده که مجبورند دانشگاه ها را تعطيل کنند و از مردم بخواهند که از شهر شهر بروند بيرون برای اينکه تامين امنيت برای روسای جمهوری ميهمان از جمله رييس جمهور زيمباوه بشود.»

عبادی افزود: « اگر مساله ديگری در تعطيل پنج روزه مطرح بود غير از مساله عنوان شده چرا آن را از مردم پنهان می کنند؟ عدم شفافيت درمورد عملکرد سياسی دولت واينکه مردم را محرم ندانند چيزی نيست جز اينکه از مردم می ترسند. حکومتی که از مردم می ترسد به اين معنی است که ضعيف است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016