یکشنبه 16 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

‌احمدي‌نژاد در مصاحبه با تلويزيون لبنان: بيانيه تهران ميانجيگري نيست - در ايران دمكراسي و آزادي حاكم است، ايلنا

رييس‌جمهور بيانيه تهران را اقدامي درست و بيان مطالبه همه ملت‌ها دانست و گفت: بايد به سمتي حركت كنيم تا اين اقدامي كه مبتني برعدالت و حقوق ملت‌ها بوده ادامه يابد و به شاخصي در روابط بين‌المللي تبديل شود.

محمود ‌احمدي‌نژاد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني LBC لبنان در پاسخ به سوالي درباره بيانيه تهران، با تاكيد بر اينكه امروز موضوع هسته‌اي به عنوان مساله جهاني مطرح است، اظهار داشت: بيانيه تهران براي كساني كه در مقابل عدالت حركت مي‌كردند، فرصتي ايجاد كرده تا به مسير گفت‌وگو و رعايت حقوق ملت‌ها باز گردند البته آنها براي انتخاب راه آزاد هستند ضمن اينكه علاقه‌مند هستيم راه عدالت و احترام را انتخاب كنند اگر در مسير ديگري حركت كنند طبيعتاً ايران هم متناسب با شرايط گام‌هاي بعدي را برمي‌دارد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه بيانيه تهران دفاع از حقيقت است، و نمي‌توان آن را ميانجگري دانست، اظهار داشت: بيانيه تهران نشان داد كه برزيل، تركيه و ايران شرايط و مسئوليت هاي جهاني را بهتر شناخته و بر عدالت پافشاري كردند البته بيانيه تهران مربوط به سه كشور نيست بلكه بيان مطالبات همه ملت‌هاي جهان و كساني است كه به‌دنبال حقوق برابر براي همه ملت‌ها هستند.
وي افزود: ايران، برزيل و تركيه به نمايندگي از اكثريت كشورهاي جهان با اين بيانيه معيارهايي را براي حل مسائل بين‌المللي ارائه دادند كه بدون ترديد اين معيارها در آينده اتفاق خواهد افتاد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‌احمدي‌نژاد درباره انتقاد اخير ايران از مواضع روسيه گفت: بين ايران و روسيه تنشي وجود ندارد تذكري داده شد تا دولتمردان روسي مراقب رفتار خود باشند. انتظار اين است كه روسيه شرايط و ضوابط دوستي را در شرايط حساس رعايت كند. انتظار نداريم در شرايطي كه برخي، عليه ملت ايران آشكارا سازماندهي مي‌كنند، روسيه نيز در اين زمينه با آنها مشاركت داشته باشد و اين يك انتظار منطقي است.

رييس‌جمهور گفت: اگر روسيه، گروه 1+5 و هر كشور ديگري، بندهاي بيانيه تهران را مي‌پذيرفتند بي‌شك مسير كنوني طي مي‌شد از اين‌رو بيانيه تهران به معناي نفي روسيه و سايرين نيست بلكه نشانگر اين است كه برزيل، تركيه و ايران دريافت مشترك و بهتري از مسايل جهاني دارند و مي‌توانند نقش بهتري در شرايط كنوني ارايه كنند.

وي افزود: برزيل، تركيه و ايران براي ايجاد تغيير در فضاي جهاني و فراهم كردن زمينه‌هاي مناسب براي گفت‌وگو و تعامل براساس عدالت و قانون پيشگام شدند و اينكه ديگران در اين خصوص چه تصميمي خواهند گرفت برعهده خودشان است اما ما از اتخاذ تصميم درست و عادلانه از سوي آنها استقبال مي‌كنيم.
رييس‌جمهور اظهار داشت: بيانيه تهران فرصتي است كه در اختيار طرف‌هاي مقابل قرار داده شد كه اگر از اين فرصت استفاده نشود، بعيد مي‌دانم ملت ايران بار ديگر چنين فرصتي ايجاد كنند. زيرا در اين بيانيه همه مسائل به صورت شفاف و بر پايه قانون، عدالت و احترام نوشته شده است.

رييس‌جمهور با اشاره به آغاز دوره جديدي در تحولات جهاني گفت: دوره‌اي كه چند كشور خود را صاحب و مالك دنيا بدانند، به جاي ديگر ملت‌ها تصميم ‌بگيرند و استانداردهاي چندگانه اعمال كرده و زورگويي كنند، به پايان رسيده است. در دوره جديد جهاني، بيانيه تهران فرصت مناسبي است تا همه ملت‌ها برپايه حق، قانون و عدالت در كنار يكديگر قرار بگيرند. اگر تصميمي برخلاف عدالت‌ گرفته شود فاقد مشروعيت بوده و افكار عمومي آن را نخواهد پذيرفت و جز ضرر نتيجه‌اي نخواهد داشت.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري درباره شرايط منطقه، گفت: همه ملت‌هاي منطقه بايد مستقل و فارغ از دخالت هاي ديگران زندگي كنند. در مقابل قدرت‌هاي سلطه‌گري كه قصد دارند منطقه خاورميانه را تحت سلطه كامل خود درآورند نمي‌توان سكوت كرد. مطمئنا ملت ايران در كنار ساير ملت‌هاي منطقه در برابر سياست‌هاي استعماري مقاومت خواهند كرد. اين مسأله پذيرفتني نيست كه عده‌اي از آن سوي دنيا به منطقه لشكركشي كرده و با جنگ و اختلاف‌افكني، در امور داخلي كشورهاي منطقه دخالت و ثروت ملت‌ها را غارت كنند. بايد در حد ‌توان در مقابل آنها مقاومت كرد كه اين يك وظيفه انساني است.

وي با اشاره به سياست‌هاي تجاوزگرانه رژيم صهيونيستي خاطر نشان كرد: حاميان رژيم صهيونيستي آنها را به انوع سلاح‌ها از جمله سلاح اتمي مجهز مي‌كنند، اما مي‌خواهند ملت‌هاي ديگر درمقابل آنها دست خالي باشند. اين ظالمانه‌ترين منطق است.

‌احمدي‌نژاد ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران از همه ملت‌هاي منطقه و كشورهاي در معرض تهاجم حمايت سياسي و معنوي مي‌كند. بي‌ترديد تا زماني كه خطر بزرگي مانند رژيم صهيونيستي در منطقه وجود دارد حتماً ملت‌ها خود را براي دفاع مجهز خواهند كرد.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه رژيم صهيونيستي ناتوان‌تر از آن است كه جنگ ديگري به راه بياندازد، گفت: رژيم صهيونيستي ناتوان‌تر از آن است كه جنگ جديدي بر پا كند ولي شرارت انجام مي‌دهد مانند اقدامي كه در حمله به كشتي حامل كمك‌هاي انسان‌دوستانه به غزه كرد. در سال‌هاي گذشته اين رژيم با ابهت ارتش و سربازان به اصطلاح شكست‌ناپذير خود حكومت مي‌كرد اما امروز اين هيبت در هم شكسته شده و آنها ديگر امكان ادامه حيات ندارند. چرا كه موجوديت اين رژيم براي ايجاد جنگ و درگيري است.

‌احمدي‌نژاد افزود: رژيم صهيونيستي در چند ماه گذشته به‌دنبال طراحي حمله به سوريه و لبنان بود اما به‌خاطر آمادگي اين كشورها در نهايت نتوانست به اين تصميم برسد. آنها حتي نتوانستند با حمله به غزه شكست‌هاي قبلي خود را جبران كنند. زمان بزرگترين دشمن اين رژيم است زيرا هر چه زمان مي‌گذرد آنها ضعيف‌تر مي‌شوند به‌طوري كه امروز احتمال پيروزي آنها به صفر رسيده است.

رييس‌جمهور با بيان اينكه بعيد مي‌دانم حاميان رژيم صهيونيستي در اروپا اجازه دهند اين رژيم شرارت و جنگ جديدي را انجام دهد، خاطر نشان كرد: برپا شدن هرآتش جديدي، به منزله قيام عمومي و متلاشي شدن اين رژيم است. اينكه آنها مي‌گويند جنگ را شروع و به ايران خواهند رساند از لطيفه‌هاي تكراري است كه ديگر خنده‌دار هم نيست. اين رژيم كه امروز براي حفظ خود اطراف خود را ديوار مي‌كشد، ناتوان‌تر و كوچكتر از آن است كه عليه ايران اقدامي انجام دهد. حمله به ايران آرزويي است كه البته آن را با خود خواهند برد.

وي درباره حمله رژيم صهيونيستي به كشتي حامل كمك‌هاي بشردوستانه به غزه گفت: اين يك نمايش ضعف بود. اين حادثه آزمايشي براي رهبران آمريكا و اروپا است زيرا آنها همواره شعار حقوق بشر را سر مي‌دهند، حمله رژيم صهيونيستي به اين كشتي به معياري براي سنجش صداقت آنان تبديل شده است و در نهايت موجب رسوايي و بي آبرويي اين رژيم شد. اين اقدام وحشيانه از نظر همه جهان محكوم است. آنها با اين اقدام زنگ شمارش معكوس اضمحلال خود را به صدا درآورده‌اند و به نظر مي رسد رژيم صهيونيستي تسلط بر تفكر و سلسله اعصاب خود را از دست داده است.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره شرايط لبنان گفت: لبنان داراي ملت متمدن و بافرهنگي است آنها بزرگترين حادثه معاصر يعني ايستادگي در برابر رژيم صهيونيستي و شكست آنها را رقم زدند. اين حادثه فصل جديدي را در منطقه رقم زد، امروز بايد همه گروه‌ها و جناح‌هاي لبناني دست به دست هم دهند و از كيان لبنان دفاع و در مسير آباداني، عزت و پيشرفت اين كشورفعاليت كنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي با تاكيد بر اينكه تنها مشكل كشورهاي منطقه دخالت‌هاي خارجي است اظهار داشت: بيگانگان با حضور نظامي در منطقه، دخالت، فريبكاري و فتنه‌انگيزي به دنبال اهداف سلطه‌گرانه خود هستند كه البته چشم‌انداز منطقه روشن است و كشورهاي منطقه به سمت همگرايي عمومي در حال حركت هستند.

‌احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره روابط ايران و عربستان گفت: روابط دو كشور خوب است البته فراز و نشيب‌هايي در اين روابط هست و طبيعتاً دربرخي از مسايل منطقه، اختلاف‌نظرهايي وجود دارد، اما در حدي نيست كه روابط دوستانه و برادرانه را دچار مشكل كند، دو كشور به كمك هم بهتر مي‌توانند در مديريت منطقه همكاري كنند و به نفع همه است كه با همدلي و اعتماد در مسير احترام و عدالت و پيشرفت حركت كنند. حل مسايل منطقه با مشاركت ايران و عربستان به نفع همه است و ايران به‌دنبال آن است كه همه ملت‌هاي منطقه در مسير پيشرفت و عدالت حركت كنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره اوضاع داخلي ايران نيز گفت: ايران كشوري بزرگ با جمعيت 75 ميليوني و آگاه است كه در مسايل داخلي مشاركت فعال دارند. در ايران دمكراسي و آزادي حاكم است ممكن است نظرات متفاوت و حتي متناقضي هم وجود داشته باشد، اما مهم اين است كه در مسير درستي حركت مي‌كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016