پنجشنبه 20 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش روز آنلاين از نحوه قتل رامين پوراندرجانی؛ قتل بود، خودکشی نبود!

f.ghazi(at)roozonline.com

فرشته قاضی - در حالی که مقامات قضايی و نظامی جمهوری اسلامی پس از تناقض گويی های فراوان درباره مرگ رامين پوراندرجانی، سکوت اختيار کرده اند، اطلاعات يک منبع مطلع و اسناد رسيده به "روز" نشان ميدهد اين پزشک جوان خودکشی نکرده و مرگ او دليل ديگری غير از مسموميت دارد.

رامين پوراندرجانی، به عنوان پزشک وظيفه، جان باختگان بازداشتگاه کهريزک را معاينه کرده بود و پس از آن به صورت مرموزی درگذشت. مقامات مسئول، ابتدا علت مرگ او را سکته قلبی و سپس خودکشی اعلام کردند؛ در نهايت هم پزشکی قانونی اعلام کرد مرگ اين پزشک جوان به علت مسموميت بوده است. اما مدارکی که در اختيار روز قرار گرفته نشان ميدهد اظهارات مقامات مسئول در زمينه قتل رامين پوراندرجانی، واقعيت نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اين مدارک، ستوان نوريان، افسر کلانتری ۱۲۹ تهران در گزارش خود از صحنه قتل رامين پوراندرجانی نوشته است: "آثار کبودی و خون مردگی در اطراف گردن مشهود بود". اين گزارش اوليه افسری است که به عنوان اولين فرد از سوی مراجع قضائی در صحنه قتل رامين پور اندرجانی حاضر شده است.

اما اين امر از سوی پزشکی قانونی کاملا ناديده گرفته شده و بدون هيچ گونه اشاره ای به اين موضوع و توضيح اينکه علت آثار کبودی و خون مردگی در گردن رامين پوراندرجانی چه بوده، در گواهی صادر شده، دليل مرگ اين پزشک جوان مسموميت ذکر شده است. پزشکی قانونی البته درباره نوع مسموميت نيز هيچ گونه توضيحی نداده است.

به دنبال افشای اين مسئله رضا قلی پوراندرجانی، پدر رامين پوراندرجانی در نامه ای به مراجع قضايی و بازپرس پرونده نوشته: "مرگ رامين حالت طبيعی نداشته و خودکشی نکرده و صورت جلسه اولين معاينه محل زمان کشف جسد در محل کار رامين دلالت دارد که رامين را از ناحيه گردن خفه کرده اند".

او براين اساس خواهان مشخص شدن واقعيت قتل فرزندش شده است.

پس از رسيدن سند مربوط به اين گزارش با پدر رامين پوراندرجانی تماس گرفتيم.او نيزگزارش مربوط به وجود آثار کبودی و خون مردگی در اطراف گردن فرزندش را تاييد کرد و گفت اين گزارش در پرونده رامين موجود است.

پدر رامين پوراندرجانی که با طرح شکايت، خواهان معرفی و محاکمه قاتلان فرزندش شده است، به "روز" می گويد: "اول گفتند خودکشی کرده و حتی وصيت نامه هم درآوردند.بعد گفتند ايست قلبی کرده است. بعد هم گفتند که مسموميت دارويی بوده، اما ما حتی يک درصد اين ادعاها را قبول نداريم و شکايت کرده ايم اما تاکنون پاسخی نگرفته ايم."

وی می افزايد: "من بچه ام را سالم و بانشاط و پراميد تحويل دادم.او رفت تا به مملکتش خدمت کند اما حتی جنازه اش را نيز نگذاشتند ببينيم و... اما من شکايت کرده ام و منتظرم پاسخی بدهند. هر چند که فرزند دانشجوی ديگری دارم که به خاطر او زياد حرف نمی زنم و..."

آقای پوراندرجانی که هفته گذشته مدرک پزشکی فرزندش را دريافت کرده، می گويد: "بچه من ۱۹ سال تمام زحمت کشيد و درس خواند اما مدرکش را هم نديد و هفته گذشته من مدرک پزشکی او را گرفتم و..."

وصيت نامه ای در کار نبود

همزمان گزارش "روز" از نحوه تدفين پيکر رامين پوراندرجانی نيز حاکی از آن است که مسئولان اجازه رويت پيکر رامين را به خانواده و نزديکان او در تبريز ندادند.

يکی از نزديکان رامين پوراندرجانی در اين زمينه توضيحاتی به "روز" داده است: "غسل ميت و پوشاندن کفن به رامين در تهران و بدون حضور خانواده او انجام شد و درخواست خانواده رامين برای تعويض کفن فرزندشان در تبريز از سوی مسئولين رد شد؛ به خانواده رامين حتی اجازه ندادند پيکر بی جان فرزندشان را ببينند و اصرار خانواده رامين برای رويت پيکر فرزندشان در تبريز بی نتيجه ماند. همين نشان ميدهد که موارد پنهانی وجود داشته که نمی خواستند خانواده پيکر رامين را ببينند."

وی می افزايد: "مسئولان نيروی انتظامی جنازه را تا تبريز آوردند و همين که رسيدند جنازه را بدون معطلی دفن کردند و حتی اجازه ندادند جنازه رامين بر اساس عرف و رسوم خانواده او به خاک سپرده شود."

وی همچنين توضيح ميدهد که وجود هر گونه وصيت نامه ای از سوی رامين که سردار احمدی مقدم ادعا کرده بود، از سوی بازپرس جنايی پرونده تکذيب شده و برخلاف ادعاهای احمدی مقدم، رامين در اتاق شخصی خود در بهداری ناجا به قتل رسيده است نه در خوابگاه گروهی.

پيشتر دوستان رامين پوراندرجانی به "روز" اعلام کرده بودند که رامين قبل از مرگ از "در خطر بودن جانش" ابراز نگرانی کرده بود.

براساس گزارش های منتشر شده، رامين پوراندرجانی به عنوان پزشک وظيفه، ۴ بار به بازداشتگاه کهريزک رفته و چند تن از قربانيان حوادث پس از انتخابات، از جمله محسن روح‌الامينی را پيش از مرگ معاينه کرده بود.

رامين پوراندرجانی قبل از مرگ با حضور در کميته ويژه پی گيری مجلس، محل شهادت محسن روح‌الامينی را بازداشتگاه کهريزک و علت شهادت او را شکنجه در زندان عنوان کرده و گفته بود که: "محسن را با وضعيت اسف‌باری بعد از شکنجه‌های جسمی شديد دو روز قبل از مرگش نزد من آورده بودند. حال جسمی او بسيار وخيم بود و امکانات پزشکی من هم بسيار محدود، ولی آنچه توانستم برای نجات وی کردم. در همان زمان بود که از سوی مسئولان کهريزک تهديد شدم که در صورت توضيح علت جراحات وارده بر مجروحان کهريزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016