چهارشنبه 2 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مهين ترابی، نوجوان محکوم به اعدام تبرئه شد، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - علی مهين ترابی که به اتهام قتل در سن شانزده سالگی، به اعدام محکوم شده و هشت سال را در زندان رجايی‌شهر کرج سپری کرده بود، تبرئه شده و به پرداخت ديه محکوم شد.

در سال‌های اخير، بارها نهادهای بين‌المللی نسبت به احتمال اعدام اين نوجوان محکوم به اعدام ابراز نگرانی کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سال ۸۱، علی مهين ترابی، مزدک خداديان، همدرسه ای خود را به ضرب چاقو ازپای درآورد. در جريان اين حادثه علی مهين ترابی بارها گفت که قصد کشتن مزدک خداديان را نداشته و تنها پس از شنيدن فرياد ديگر بچه هايی که دور آنها حلقه زده بودند، متوجه مجروح شدن مزدک خداديان شد.

بر اساس ماده شماره ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی، «درصورتی که قاتل عمدا دست به اقدامی زند که ذاتا مهلک باشد، حتی اگر قاتل قصد کشتن فردمقتول را نيز نداشته بوده باشد» آن عمل قتل عمدی محسوب می شود.

علی مهين ترابی ازسوی حوزه ۳۳ دادگاه عمومی بررسی مجرمان نوجوان درکرج به مجازات اعدام محکوم شده بود.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز بارها نسبت به اعدام نوجوانان در ايران اعتراض کرده بود. در يکی از بيانيه‌های اين نهاد آمده است: «مجازات مرگ برای نوجوانانی که زير ۱۸ سال مرتکب جرم می شود طبق قوانين بين المللی ممنوع شده و اين ممنوعيت مطلق است.

هم کنوانسيون حقوق کودک و هم کنوانسيون حقوق سياسی ومدنی به صورت خاص مجازات مرگ برای افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال دارند را منع کرده است. اين قوانين منعکس کننده اين حقيقت هستند که کودکان و نوجوانان با بزرگسالان متفاوت هستند چرا که فاقد تجربه، قضاوت، بلوغ و ديگرخودداری های بزرگسالان هستند. ايران کنوانسيون حقوق کودک را در سال ۱۹۹۴ کنوانسيون حقوق مدنی وسياسی را در سال ۱۹۷۵ به تصويب رساند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016