شنبه 5 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تآکيد گروه ۸ بر لزوم اجرای تحريم ايران، دويچه وله

کشورهای حاضر در اجلاس گروه هشت، خواهان اجرای بين‌المللی تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران هستند. در پيش‌نويس بيانيه پايانی اين اجلاس، ايران به انجام مطالبات شورای امنيت و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی فراخوانده شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، روسای کشورهای عضو گروه هشت از لزوم متقاعد کردن رهبران جمهوری اسلامی به پيشبرد مذاکراتی شفاف پيرامون طرح‌های اتمی خود ياد کرده‌اند. دعوت ايران به همکاری با شورای امنيت و آژانس انرژی اتمی در پيش‌نويس بيانيه پايانی اين اجلاس آمده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قرار است شرکت‌کنندگان در اجلاس گروه هشت، روز شنبه ۲۶ ژوئن در باره جنبه‌های امنيتی طرح‌های اتمی ايران به مذاکره بنشينند. اتحاديه اروپا هم‌اينک، تحريم‌های جديدی عليه ايران را در راستای تصميمات شورای امنيت به مورد اجرا گذاشته است.

اقدام کشورهای گروه هشت يک روز پس از تصويب تحريم‌های فراگير ايران توسط کنگره آمريکا صورت می‌گيرد. سنای آمريکا روز پنجشنبه ۲۴ ژوئن، لايحه تحريم‌های جديد عليه ايران را با هدف وارد کردن فشار بر صنايع انرژی و بانکداری به تصويب رساند. اين لايحه که قبلا به تصويب نمايندگان مجلس آمريکا نيز رسيده بود، مشتمل بر ايجاد محدوديت برای "ناقضان حقوق بشر" در ايران نيز هست. لايحه يادشده با رای موافق ۴۰۸ سناتور در قبال ۸ رای مخالف قانونی شده و بايد برای اجرا به امضای باراک اوباما برسد. اين اولين مرتبه است که کنگره آمريکا، صادرات و فروش "فرآورده‌‌های نفتی تصفيه شده" به ايران، شامل بنزين، گازوييل و سوخت موتور جت را تحريم می‌کند. کنگره آمريکا همچنين خواستار افزايش بودجه وزارت امور خارجه اين کشور برای اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی هرچه بيشتر در باره وضعيت حقوق بشر در ايران و به ويژه شرايط پس از انتخابات ۲۲ خرداد شده‌است.

واکنش‌ها در ايران

شماری از نمايندگان مجلس ايران، تصويب اين لايحه در کنگره آمريکا را بی‌اثر دانستند و از مقابله به مثل جمهوری اسلامی خبر دادند. حسن سبحانی‌نيا، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اعلام کرده که جمهوری اسلامی نيز می‌تواند رفتار متقابلی در بازرسی کشتی‌ها در خليج فارس و دريای عمان داشته باشد. آقای سبحانی‌نيا گفته که ملت و دولت ايران از اين تحريم‌ها استقبال نمی‌کنند اما در برابر آن نيز ساکت نخواهند نشست.

اسماعيل کوثری، عضو ديگر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران نيز در گفتگو با ايرنا، اين تحريم‌ها را "بی‌اثر" توصيف کرد و افزود که هدف آمريکا از اين روش‌ها، نااميد کردن ايران از دستيابی به اهدافش است. آقای کوثری گفته که زمان مصرف اين‌گونه اقدامات، مربوط به جنگ دوم جهانی بوده و آمريکاييان بايد بدانند که راه رسيدن به مذاکره واقعی، پذيرش حق طرفين با تکيه بر عزت و استقلال آنهاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016