یکشنبه 6 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: هنوز مزه استقلال قوه قضائيه چشيده نشده است، طرح عفاف ۵ -۴ سال خاک خورد، مهر

رئيس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اينکه چالش بيرونی برای قوه قضائيه را مهم تر از چالش درونی می دانم زيرا هنوز مزه استقلال قوه قضائيه چشيده نشده است، گفت: قوه قضائيه اگر مسئولی را به دادگاه می خواهداو با افتخار بايد در دادگاه شرکت کند نه اينکه به هزار وسيله توسل پيدا کند که از زير بار دادگاه فرار کند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر،علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی درهمايش سراسری قوه قضائيه که صبح امروز يکشنبه برگزار شد با بيان اينکه تجربه استقلال درقوه قضائيه تجربه جديدی بود که فقط درجمهوری اسلامی به وجود آمد،اظهار داشت: اين تجربه بدون چالش نيست و چالش بيرونی و درونی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: من چالش بيرونی برای قوه قضائيه را مهم تر از چالش درونی می دانم زيرا هنوز مزه استقلال قوه قضائيه چشيده نشده است. قوه قضائيه اگر مسئولی را به دادگاه می خواهد او با افتخار بايد در دادگاه شرکت کند نه اينکه به هزار وسيله توسل پيدا کند که از زير بار دادگاه فرار کند.

لاريجانی ادامه داد: اگر قوه قضائيه مستقل می خواهيم اين موضوع بايد فرهنگ شود البته در درون هم مشکل وجود دارد اما مسيری که قوه قضائيه برای دميدن روحيه استقلال پيدا کرده است مسير درستی است.

وی با بيان اينکه امام (ره) ومقام معظم رهبری کرارا درباره استقلال قوه قضائيه تاکيد کرده اند، گفت: رئيس قوه قضائيه مصمم است و اين فرصت بسيار خوبی است. همت بگذاريد اين زمان از دست نرود، اگر عقيده درست شد و عدالت محقق شد نابسامانی در ساير بخش ها را می تواند جبران کند و باعث اميدواری در کشور شود.

رئيس مجلس ادامه داد: استقلال قوه قضائيه دستاورد عظيمی است که بايد از آن صيانت شود، حضرت علی (ع) می فرمايد اگر حکومت حقوق مردم را ادا کند آن وقت است که حق در اجتماع محترم و حاکم خواهد شد همه قوا بايد بپذيرند. اين به نفع نظام اسلامی است که در دادگاههای قوه قضائيه اين قاضی باشد که حکم صادر می کند.

وی افزود: امام علی(ع) می فرمايد اگر چنين شد محيط و زمانه محبوب و دوست داشتنی می شود و دشمن از طمع بستن به چنين اجتماع محکمی مايوس می شود.

لاريجانی ادامه داد: اگر ما دشمنان زيادی داريم و می خواهيم آنان را مايوس کنيم بايد حق را در داخل محقق کنيم تا اين پيوندها مستحکم تر شود و روحيه پايداری در کشور ايجاد شود.

وی با بيان اينکه دخالت دولت در قوه قضائيه همه خدمات قوه قضائيه را از بين خواهد برد، گفت: قطعا وقتی در برهه ای سالی ۷ -۸ ميليون پرونده وارد قوه قضائيه می شود همه اين موارد برای دخالت موارد حساسی نيستند اما اگر در يک مورد دخالت شد حيثيت قوه قضائيه در ساير شئون را از بين می برد.

اگر در شرايطی که دشمن خارجی سعی می کند به کشور فشار آورد ما می خواهيم همبستگی و پايداری داشته باشيم توجه به اين سخن امام (ره) لازم است که بايد حق را در کشور برپا کنيم.

وی با بيان اينکه براساس سنت علوی بايد عدالت محقق شود، اظهار داشت: اگر درباره عدالت صحبت می کنيم بايد يک برداشت عمومی از آن داشته باشيم عدالت به مبنايی بر می گردد که تفکر اسلامی درباره انسان دارد.

خداوند انسانها را بر اساس استعدادهای متفاوت آفريده است، اين استعدادها باعث می شود حقوقی برای انسان ايجاد شود عدالت وقتی معنا پيدا می کند که انسانها در بستری زيست کنند که اين استعدادها بالفعل شود و انسان به کمال ذاتی خود برسد.

رئيس مجلس با بيان اينکه همه قوای کشوربايد مبنايشان اين باشد که چگونه استعدادها را محقق کند تا در يک مسير حرکت کنند، گفت: معنايش اين است که مسير برای مشارکت عمومی در اقتصاد، سياست و فرهنگ فراهم شود.

وی همچنين گفت: دخالت قوای ديگر برای اينکه اين حقوق، حرکت و مشارکت مردم را محدود کند خلاف عدالت است مگر اينکه اين فعاليت عموم مردم حقوق ديگرشان را ضايع کند. مانند مسئله ملاحظات اخلاقی که در محيط اجتماعی بايد رعايت شود.

لاريجانی با اشاره به طرح عفاف که ازمصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: طرح عفاف درشورای عالی انقلاب فرهنگی ۴ -۵ سال است که خاک خورده وهنوز ابلاغ نشده است، اين فقط برای اين است که مسير را مهيا کند که ساير استعداد ها شکوفا شود وگرنه کسی حق ندارد حقوق مردم را محدود کند. فقط در شرايطی می شود حقوق مردم را محدود کرد که به ساير حقوق آنها تعدی شود وگرنه آزادی محلی برای آن است که مشارکت های عمومی شکل گيرد و استعدادها بالفعل شود. لذا دولت هم نمی تواند برخی مقرراتی بگذارد که حقوق مردم را محدود کند.

وی گفت: قوه قضائيه بايد به اين امور توجه و صيانت کند اينکه در قانون اساسی قوه قضائيه برای حسن اجرای قوانين وظيفه دارد نگاه فراگيری است که بايد در قوه قضائيه توسعه يابد.

رئيس مجلس ادامه داد: مفهوم عدالت که همه از آن سخن می گوييم بايد به يک سهم مشترک درباره آن برسيم يک وجه آن قانون است مشارکت مردم بدون اجرای قانون امکان پذير نيست بايد قانونی داشته باشيم تا همه در چارچوب آن حرکت کنند.

لاريجانی با بيان اينکه بايد برنامه دقيقی برای پيشگيری ازجرايم داشته باشيم، يادآور شد: خوشحالم که در روزهای اخير مسئوليت خاصی رئيس قوه قضائيه ايجاد کرده که اين موضوع را ساماندهی کند.

اقدامی که قوه قضائيه آغاز کرده اگر درساير قوا ايجاد شود و تمهيدات آن درقوه مجريه هم فراهم شود می تواند آراستگی جديدی برای قوه قضائيه به وجود آورد.

لاريجانی پيشنهاد کرد قوه قضائيه در اجرای عدالت يک مجموعه کامل از قوانين مورد نياز و کادر امنيتی و اجتماعی تدارک ببيند.

وی گفت: زمانی که قوه قضائيه می خواهد عدالت را محقق کند همه امکانات اجرايی، امنيتی و کادر صحيح قضايی و همچنين قانون نياز دارد تا نظر خود را محقق کند و بايد روی آن فکر شود.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه مردم از قوه قضائيه نوعی امنيت و آرامش اجتماعی می خواهند، گفت: بسياری از حوادثی که در کشور داريم مربوط به حوزه اجتماعی از جمله تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و قتل هاست مواردی است که مردم به صورت ملموس با آنها سر وکار دارند. همه همت قوه قضائيه بايد اين باشد که در مقابل اين موارد با جديت و سرعت و قاطعانه عمل کند تا بازدارنده باشد اگر اين چنين شد مردم اطمينان حاصل می کنند.

وی اضافه کرد: اگر قتل و يا تجاوز به عنفی صورت گرفت و ما پس از دو سال پاسخ داديم اين انذار دهنده نيست اين نمی تواند بازدارنده باشد اما اگر پس از يک يا دو هفته عدالت محقق شد و مردم ديدند اگر کسی به حقوق آنها تعدی کرد قوه قضائيه حاضر و ناظر است و با شدت و سرعت عمل می کند اين بازدارنده است از همه قضات خواهش می کنم اگر قانون بايد عوض شود در خدمت شما هستيم سرعت و دقت در اين زمينه بسيار کليدی است تا مردم احساس امنيت اجتماعی کنند.

رئيس مجلس درباره برنامه پنجم توسعه و راهکار برای اصلاح وضعيت قوه قضائيه در اين قانون نيز گفت: برنامه پنج ساله می تواند در يک بازده زمانی وضعيت قوه قضائيه را متناسب با سند چشم انداز به پيش ببرد.

لاريجانی گفت: بحث قوه قضائيه يک وابستگی به ساير شئون کشور دارد اگرمعتقديم قوه قضائيه بايد اصلاحات عميقی در روح خودش داشته باشد و خودش را برای يک قوه قضائيه آراسته و مستقل آماده کند احتياج به يک قانون ۵ ساله مدون دارد ما با همين چشم انداز به قوه قضائيه نگاه می کنيم و در مجلس آمادگی داريم زمينه های مناسب را برای قضات شرافتمند ايجاد کنيم تا با آرامش زندگی کنند.

وی گفت: نبايد قضات را با ساير مشاغل مقايسه کرد اگر قاضی حکم آخر را می دهد نبايد تحت تاثير جايی قرار گيرد بايد از يک زندگی معقول برخوردار باشد. مسئوليت قاضی بسيار سنگين است ما هم بايد کمک کنيم کسی در کار قاضی دخالت نکند و از درون شرايط را برای زندگی مطلوب و منطقی برای قاضی فراهم کنيم. بايد طوری باشد که فکر و حکمش در دستگاهها و بخش های اجرايی نافذ باشد.

لاريجانی تاکيد کرد: برنامه پنجساله فرصت مناسبی است که اگر قوه قضائيه در اين زمينه ساز و کارهايی دارد و می خواهد بنای جديدی را طراحی کند ما در اين بخش به آن کمک کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016