یکشنبه 20 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: بخشی از حاکميت و سپاه پاسداران بدنبال تحريم هستند چون در تحريم به سودهای کلان و نجومی دست پيدا می کنند، سحام نيوز

به گزارش سحام نيوز، به مناسبت عيد بزرگ مسلمين جهان، مبعث پيامبر رحمت (ص)، جمعی از خانواده های زندانيان سياسی به دعوت حجت الاسلام والمسلمين مهدی کروبی در منزل ايشان حضور يافته و در ديداری صميمانه ضمن گفت وشنود درباره وضعيت خانواده ها و زندانيان دربند، ناهار را در کنار ايشان صرف نمودند.

گفتگوی تلفنی کروبی با دکتر احمد زيدآبادی، عبدا.. مومنی، علی مليحی و تنی چند از زندانيان سياسی

مهدی کروبی در ابتدای اين ديدار ضمن خوش آمدگويی و تبريک عيد بزرگ مسلمين جهان، پيامبر عظيم الشان اسلام را بزرگترين الگوی رحمت بشريت برشمردند و اين روز باشکوه را به مردم شريف و آگاه ايران و نيز به خانواده های عزيز زندانيان سياسی تبريک و تهنيت گفتند. سپس ايشان طی تماس تلفنی که از داخل بند زندان اوين صورت گرفته بود با آقايان زيدآبادی، عبدا… مومنی، علی مليحی و تنی چند از زندانيان دربند گفتگو کرده و جويای احوالات جسمی و روحی آنان گرديد.

خانواده های زندانيان سياسی پس از گفتگوی تلفنی مهدی کروبی با عزيزان دربندشان در زندان اوين، ضمن قدردانی از پايمردی و ايستادگی کروبی در جريانات پس از انتخابات، شجاعت وی در راستای دفاع و احقاق حقوق قانونی و شرعی شهروندان، بخصوص در روشنگری فاجعه ی تاسف آور کهريزک و امثالهم را ستوده و از ايشان تشکر و قدردانی نمودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سپس ميهمانان از روند رسيدگی قضايی پرونده های زندانيان خود گله مندی نموده و اظهار داشتند : “متاسفانه با وجود پيگيری های مکرر و روزانه، کسی پاسخگوی پايمال شدن حقوق قانونی و شرعی ما نيست و روز به روز نيز عرصه را بر خانواده ها تنگ تر می کنند که از جديدترين موارد آن، عدم اجازه ملاقات حضوری اعضای خانواده است مگر به اذن دادگاه و با حضور فقط يکی از منسوبين درجه اول زندانی! در حاليکه تا چندی پيش با اعضای خانواده ماهانه يکبارحق ملاقات با عزيزان خود را داشتند!”

در ادامه خانواده های محترم زندانيان نظر خود را درباره مسائل روز کشور و آنچه که تاکنون بر مردم گذشته را ارائه دادند.

دلجويی از خانواده های زندانيان سياسی
دبيرکل حزب اعتماد ملی پس از استماع سخنان خانواده های زندانيان وقايع پس از انتخابات، نسبت به نقض صريح قانون اساسی و ضايع شدن حقوق قانونی و شرعی شهروندان ابراز ناراحتی نموده و از اينکه عده ای معدود کار نظام را

بدينجا رسانده اند که فرزندان انقلاب و امام را به بند می کشند و با آنان چنين رفتار می کنند، تاسف خود را اعلام نمود.

وی ضمن تسليت شهادت امام موسی کاظم (ع)، ايشان را از بزرگترين زندانيان تاريخ برشمردند و خانواده های زندانيان سياسی را مايه ی افتخار و سربلندی تاريخ سياسی ايران خوانده و صبر و استقامت ستودنی آنان را که همچون گذشته با توکل بر خداوند بر مشکلات فائق آمده اند و الگويی برای جنبش حق طلب مردم ايران گشته اند، را وبدانيد که مردم هيچ گاه شما و عزيزانتان را فراموش نخواهند کرد و تا پايان با شما و در کنار شما خواهند ماند.

ضرورت و اهميت والای جمهوريت نظام
رئيس مجالس سوم و ششم جمهوری اسلامی ايران در بياناتی به اهميت جايگاه اصيل نظام برخواسته از بطن آرای مردم در قالب جمهوری اسلامی ايران پرداخته و فرمودند: ” اينکه فرد يا عده ای نظام جمهوری اسلامی را از همان ابتدا قبول نداشته و سالها تفکر حذف جمهوريت نظام را در سر می پرورانده و اکنون جولان يافته اند تا آنرا پياده سازی کنند، مقوله ای است که دير يا زود توسط خود مردم پاسخ داده خواهد شد. مگر می توان ماحصل دهه ها رنج ملت بزرگ ايران را که با تقديم صدها هزار شهيد، هزاران جانباز سرفراز و ايثارگران عزيز، همراه بوده را به ناحق و خودکامگی در قدرت از آنان سلب نمود؟!”

وی در ادامه افزود: ” متاسفانه امروز نه از جمهوريت نظام چيزی باقی مانده است و نه از اسلاميت آن! و اين موضوع زنگ خطری است برای تمام آنانی که دلشان برای کشور و نظام و اين مرز و بوم می تپد. ما همچون گذشته بدنبال

احيای مفهوم واقعی جمهوری اسلامی هستيم که به تائيد امام و ملت آگاه ايران در فروردين ماه ۱۳۵۸ رسيده است. همان جمهوری اسلامی که امام فرمودند نه يک کلمه بيش و نه يک کلمه کم و ملت هوشيار ايران با حضور ۹۸ درصدی خويش آنرا تائيد و به پای نهالش رنجها متحمل شده است.

قانونی اساسی، ميثاق وحدت و ملاک ملت است
دبيرکل حزب اعتماد ملی در تشريح جايگاه جمهوريت نظام ابراز نمودند: ” ميثاق وحدت و ملاک ملت، اجرای قانون اساسی و استفاده از ظرفيتهای موجود در آن است. البته قانون اساسی وحی منزل نيست و در مواردی نيز نياز به تغيير دارد، وليکن از ظرفيتهای بسيار مناسبی نيز برخوردار است که وظايف حکومت در قبال مردم و بالعکس را مشخص نموده و صراحتا آزادی های مشروع و قانونی مردم را بر شمارده است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود افزودند: ” خودکامگی کار را بدانجا رسانده که شخص اول اجرايی کشور هيچ اعتنايی به مجلس شورای اسلامی و مصوبات آن ندارد، اين عين دهن کجی به جمهوريت نظام و بی احترامی به ملت ايران است. متاسفانه نهادهای مردمی در چنين وضعيتی قرار دارند. اين وضعيت تاسف آور مجلس شورای اسلامی است. ما خواهان بازگشت به قانون اساسی و پايبندی به اجرای همه جانبه ی آن هستيم. ما خواهان جمهوريتی هستيم که بر مبنای آرای ملت شکل می گيرد نه آنکه آرای مردم را مهندسی نموده و انتخابات را مصادره کنند!

ضرورت و اهميت والای اسلاميت نظام
حجت السلام والمسلمين کروبی سپس به تشريح موضوع اسلاميت نظام پرداخته و گفت: ” اسلام همان چيزی است که پيامبر رحمت و مهربانی آنرا با صلح و آرامش برای مردم جهان به ارمغان آورد. اسلام همان چيزی است که در ابتدای

انقلاب به مردم وعده داديم. اسلام همان چيزی است که نخبگان و دانشمندانمان آنرا تبيين نموده اند. اسلام همان است که امام فرمود و تبيين نمود. اسلام ظلم به مردم، حمله ی به علمای عظام، توهين به اشخاص، ارتکاب اعمال غيرقانونی و بدتر از آن سوء استفاده های شخصی و جمعی را بنام خود، نمی پذيرد. ما امروز بدنبال تحقق يافتن اسلام ناب و واقعی هستيم، نه در لابه لای شعار ها که در خدمت اهداف باندی و سياسی هزينه گردد، بلکه در عمل و در خدمت به مردم باشد.

جايگاه جبنش مردمی ايران
کروبی در بخش ديگری از سخنان خود درباره وضعيت جنبش مردمی ايران گفت: “دوره بسيار سخت و طاقت فرسايی است. از طرفی ادعای مديريت جهانی دارند و از طرف ديگر کشور را با چماق بدستان و ايجاد رعب و وحشت اداره می کنند. مگر فرزندان و عزيزان شما و سايرين جرمشان چه بوده است که اينچنين با آنها برخورد می شود؟! در انتخابات هوادار کسی بودن و يا در ستاد کانديدای مورد علاقه ی خود فعاليت کردن، جرم است؟! آقايان حتی از سايه ی اموات نيز

هراسانند و اجازه برگزاری مراسم سالگرد و فاتحه را به خانواده هايی همچون شهيد مظلوم بهشتی را نيز نمی دهند،. آيا اين شيوه ی مملکت داری است؟! داعيه دارند که اعتراضات مردمی را خوابانديم و بر اوضاع تسلط يافته ايم!

اما بنده می گويم از خواب بيدار شويد و به خود آييد. اين چه تسلطی است که از سايه ی شهداء و اموات نيز در هراسيد؟!

کروبی در ادامه سخنانش افزود: اما در عين حال اين دوره، دوره ی بسيار اميد بخشی است چرا که خواستگاه به حق جنبش مردمی ايران که همان بازگشت به جمهوريت و اسلاميت واقعی نظام است، جای خود را از خيابانها، هوشمندانه و

معقولانه به درون خانه ها، مدارس، دانشگاه ها و در ميان نسل ها و لايه های مختلف اجتماعی برده و سيطره يافته است و بدين ترتيب روز به روز با وجود شبکه های اجتماعی، بر آگاهی مردم افزوده خواهد شد.

انتقاد از برخورد با نخبگان علمی و انديشمندان ايرانی
وی همچنين با انتقاد از برخورد با نخبگان علمی و انديشمندان ايرانی، به حقيقت تلخ خروج نوابغ از کشور اشاره نموده و افزودند: “خروج فوج فوج نخبگان علمی، اقتصادی، سياسی و فکری از کشور، آثار و لطمات جبران ناپذيری را بر کشور تحميل کرده است. عدم سرمايه گذاری منابع داخلی و خارجی در صنايع مختلف کشور بخصوص در صنعت نفت و گاز ايران، خروج ارز از کشور و ورود کالاهای بنجل و جايگزينی آن با کالاهای ايرانی و در نتيجه زمين گير شدن توليدکنندگان داخلی، کمبود متخصص در صنايع مهم و … از جمله آثار و تبعات مشهود و ملموس رفتارهای غلط است.

آثار زيانبار تحريم ها بر دوش مردم علی الخصوص طبقه ی ضعيف است
دبيرکل حزب اعتماد ملی در ادامه نسبت تحريم های جديد عليه ايران ابراز نگرانی نموده و خاطرنشان ساختند: ” نبايد با ندانم کاری ها و سخنان سخيف، به ديگران بهانه و اجازه دهيم براحتی ايران را تحريم کنند! البته من معتقدم بخشی از حاکميت وسپاه پاسداران بدنبال تحريم هستند چون در تحريم به سودهای کلان ونجومی دست پيدا ميکنند واين مردمند که متضرر ميشوند

وی ادامه داد: “متاسفانه در چند سال گذشته، بی تدبيری در عرصه سياست خارجی وعدم برخورداری از عقلانيت سياسی در رفتار و گفتار سياسی و ديپلماتيک مسوول اجرايی کشور، از يکسو و نيز برخوردهای خشن و تحقيرآميز با مردم در داخل کشور و فجايع تلخ و تاسفبار که طی يکسال گذشته آنرا آفريدند از سوی ديگر دست به دست هم داده تا موجبات تحميل هزينه های گزافی را برای کشور فراهم آورد که در نتيجه وضعيت بسيار نگران کننده ای برای کشور پيش بينی می شود.”

تحميل ديدگاه های غير اصولی و غيرکارشناسی بر وضعيت اقتصادی و معيشت مردم
کروبی همچنين اضافه کرد که تصميمات اقتصادی ، سياسی و فرهنگی بايد پاسخگوی خواست مردم و ظرفيتهای موجود در کشور باشد. تصميمات غير کارشناسانه و اتخاذ اين سياستها پشت درهای بسته که با زيرساخت کشور و ظرفيتها هماهنگی ندارد موجب واکنش جامعه و عدم پذيرش آن خواهد شد. به گزارش سحام نيوز دبيرکل حزب اعتماد ملی اظهار داشت که در هفته گذشته شاهد دو مورد از تصميمات غير علمی و نامعقول در حوزه اقتصاد و فرهنگ بوديم. افزايش ناگهانی مالياتها بدون فرهنگ سازی و در نظر گرفتن وضعيت اقتصادی کشور موجب واکنش بازار و عدم پذيرش و نهايتا عقب نشينی دولت از آن گرديد. در بعد فرهنگی نيز شاهد هستيم که آقايان ظاهرا تمام مسائل کشور را حل کردند.

و حال مدل موی مردم را بايد حل کنند.طرح مسائلی از اين قبيل نشان از عدم آگاهی مديران از واقعيت جامعه خود و تلاش در جهت ديکته کردن اموری است که آنها بدون در نظر گرفتن نظرات مردم بر مردم می خواهند تحميل کنند.

شرط برون رفت از بحران، بازگرداندن عزت و سربلندی ملت بزرگ ايران است
رئيس مجالس سوم و ششم جمهوری اسلامی ايران در پايان اينچنين گفت: ” آقايان بجای آنکه با آمارهای غلط و دروغ بدنبال فريب افکار عمومی باشند بهتر است به دامن ملت بازگردند و با حل مشکلات داخلی بهانه را از دشمنان ملت گرفته و وحدت و انسجام را به ارمغان آوررند. ما به دنبال حل مسائل هستيم وليکن شرط آن بازگرداندن عزت و سربلندی ملت بزرگ ايران است. آزادی زندانيان سياسی، آزادی مطبوعات، رفع توقيف احزاب و اجازه فعاليت به آنها، برگزاری انتخابات سالم و آزاد، دلجويی از خانواده های آسيب ديده و جبران مادی و معنوی اثرات و لطمات ناشی از حوادث تحميل شده بر آنان، و در يک کلام بازگشت به قانون اساسی است و برای آن همچنان در کنار ملت بزرگ و فهيم ايران خواهيم ايستاد. ”

گفتنی است در اين ديدار صميمی، خانواده های دکتر عليرضا تاجرنيا ، دکتر احمد زيدآبادی، نوری زاد، هنگامه شهيدی، عبدا.. مومنی، علی مليحی و برخی از مادران دانشجويان زندانی حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016