دوشنبه 21 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دومينوی مصيبت بار حاكميت نظاميان بر اركان كشور - بازار و دولت قانون گريز رو در روي هم، امروز

اگرچه اعلام نظرهاي رسمي دولت نشان از مصرف بالاي برق در كشور در پي ورود موجي از گرما دارد و به همين دليل براي كاهش مصرف ، دولت در 21 استان كشور تعطيل عمومي اعلام كرده است ، اما به نظر مي رسد ، نه گرماي هوا كه بالارفتن تب اعتراض بازار ، موجب اين تصميم بوده است.

خبرها حاكيست در برخي نقاط ديگر كشور چون تبريز، كرمانشاه و مشهد نيز بازاريان اعلام كرده اند به اعتصاب شكل گرفته در تهران خواهند پيوست و قرار داشتن نام اين استانها در جدول جغرافيايي تعطيلات و قرار نداشتن برخي استانهاي همجوار آنان در همين جدول نشان از سياسي بودن تصميم دولت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازار ، هم كار و هم اعتصاب را پيگيري مي كند

در تماسي كه صبح امروز خبرنگار ما با برخي از كسبه بازار تهران در محدوده پاساژ كويتي ها داشت ، اعلام شد ، فعالان بازار و صاحبان حجره ها و غرف تصميم دارند در اعتراض به موضوع وضع مالياتهاي مضاعف و برخوردهاي صورت گرفته خشن با معترضان ، ساعت 14 امروز يكشنبه كركره مغازه هاي خود را پايين بكشند.

اعتراض بازاريان تهران پس از آن آغاز شد كه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، بخش بزرگی از بازار تهران در اعتراض به تصمیم دولت در افزایش ماليات ها ، مغازه هاي خود را بسته ، فعاليت شان را متوقف كردند.

پس از آنکه وزرارت بازرگانی تصمیم گرفت مالیات اصناف را 70 درصد افزایش دهد، بازاریان پایتخت دست به اعتصاب زدند. وزارت بازرگانی برای پایان دادن به این اعتصاب با نماینده اصناف وارد مذاکره شد. خبر اولیه حاکی از توافق بین اصناف و دولت بود ولی اصناف به دليل سابقه بي توجهي دولت به توافقات پيشين ، يكي از بندهاي مفاد توافق نامه وزارت بازرگانی را كه تعين تكليف ماليات را بر عهده يك كارگروه گذاشته بود و صنوف را از تعيين تكليف محروم كرده بود ، نپذیرفتند و اعتصاب ها تا بعداز ظهر روز چهارشنبه ادامه یافت.

اگرچه همزمان با اين اعلام ، دولت وحشت زده از اين موج اعتراضات ، سعي كرد تا با عقب نشيني از تصميم خود مبنتي بر افزايش مالياتها ، اوضاع را آرام كند ، اما تلاش لباس شخصي هاي تحت حمايت نيروي انتظامي براي بازكردن به اجبار برخي از مغازه هاي بسته شده ، منجر به درگيرهايي تازه شد و شايعاتي از چاقو خوردن يكي از متنفذين بازار و حتي مرگ وي اوضاع را دگرگون كرد.

بازاريان تهران براي روز پنجشنبه فراخوان دادند و از معترضان خواستند كه در مراسمي كه به همين مناسبت در سبزه ميدان برگزار مي شود ، شركت جويند، اما شيوه سنتي برخورد امنيتي دولت با رخدادهاي اجتماعي ، باعث شد تا روند حوادث به گونه اي ديگر رقم خورد.

در اين ميان ، روز جمعه بر روي سايت ها و وبلاگ ها و شبكه هاي اجتماعي اطلاعيه اي منتشر شد كه در آن ادعا شده است نمايندگان اصنافي چون طلافروش ، پارچه فروش ، فرش فروش ، لوزم خانگي و صنف پوشاك از مردم خواسته اند از روز يكشنبه همه روزه در مقابل بازار تهران و در سبزه ميدان ، دست به اعتراض خواهند زد.

نبض اقتصاد كشور نامنظم شد

به اعتقاد آگاهان ، این اعتصاب، به توجه به متصل شدن به تعطیلی بازار در روزهای پنجشنبه و شنبه (به مناسبت های مذهبی) و نیز تعطیلی آخر هفته جمعه، عملا به معنای وقفه در فعالیت اقتصادی بازار تهران از روزهای سه شنبه تا شنبه بوده است.

گزارش هاي شنيده شده از سراسر كشور حاكيست ، پنج روز عدم فعالیت بخش های بزرگی از بازار تهران، بر فعالیت بازارهای سایر استان های ایران تاثیر گذاشته است که دارای مبادلات گسترده ای با بازار تهران هستند.

ادامه اعتصاب و تعطیلی بازار به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی بر روند کنونی رکود اقتصادی تاثیر منفی خواهد گذشت و باعث بالا رفتن تورم خواهد شد.

از سوی دیگر عده ای این اعتصاب ها را سیاسی ارزیابی می کنند و به حرکت اعتراضی پس از انتخابات مرتبط می دانند ، حركت هاي اعتراضي كه هر روز خود را شكلي جلوه گر مي كند.

زمانی هم که طرح مالیات بر ارزش افزوده نيز در آخرين سال رياست جمهوري دوره نهم ابلاغ شد ، موج اعتصابات سراسر کشور را فرا گرفت و این اعتصابات در استانهای بزرگ بویژه تهران و اصفهان و تیریز و شیراز و مشهد به اوج خود رسید.

دومينوي مصيب بار حاكميت نظاميان بر اركان كشور

اعتصاب در ايران همواره با واکنش های تند و گاه خشن دولت همراه بوده است، اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه ، معلمان و كارگران شركت واحد که به دستگیری فعالان آن و صادر کردن احکام سنگین قضایی برای آنها انجامید ، نشان مي دهد دولت مستقر هر گونه اعتراض هاي مدني و صنفي را نيز اقدام علیه امنیت ملی قلمداد می کند.

اينكه بازاري كه در ايران همواره تحت نفوذ آن بخشي از گروههاي نفوذ سياسي بوده است كه به طور سنتي در اردوگاه دولت فعلي قرار داشته است و امروز رو در روي دولتي قرار گرفته است كه به لحاظ سياسي فاقد وجاهت و مقبوليت عمومي قرار دارد ، جاي تحليل بسياري دارد و شايد بتوان آن را در فاصله گرفتن تدريجي حزب موتلفه و حاميان سنتي از دولت كنوني تلقي كرد كه براي مقابله با اعتراضات روزافزون ، روز به روزبيشتر به نيروهاي نظامي و امنيتي وابسته مي شود.

به اعتقاد تحليلگران شايد بتوان طرح افزایش هفتاد درصدی مالیات‌ها را جرقه اعتصاب بازاريان خواند اما علت اصلي تداوم و پويستن بازاريان ديگر مناطق كشور را ، حاکم نمودن نظاميان بر اقتصاد ، شبکه‌های واردات و صادرات ، واگذاري نهادها صنايع عمده و قرار دادهاي سود آور به نهادهاي امنيتي به جاي فعالان اقتصادي كه به طور سنتي امور اقتصادي از اين دست ، ارتباط و تجارت خارجي را در اختيار داشتند ، ارزيابي كرد.

گرماي هوا نه شديدتر از سالهاي گذشته است نه توصيه اي به تعطيلي بوده

اما در مورد گرماي هوا نيز كه دولت آن را علت تعطيلات غير مترقبه اعلام كرده است نيز حرف و حديث هاي فراواني وجود دارد.

مدیر کل پیش‌بینی آب و هوای کشور گفته است: هیات دولت راسا در رابطه با تعطیلی تصمیم‌گیری كرده است و هواشناسی هیچ‌گونه توصیه‌ای در این زمینه نداشته است .

پرویز رضازاده در گفتگو با ایلنا گفت: دمای هوای تهران تا چند روز آینده حدود 41 درجه پیش‌بینی می‌شود كه این دمای هوا در این موقوع سال فراوان دیده می‌شود. از 10 تیر تا 10 مرداد تهران دمای هوای 42 درجه را نیز زیاد تجربه كرده است و حتی می‌توان گفت در طی 50 تا 60 سال گذشته حدود هفت بار تهران دمای 43 درجه نیز داشته است، بنابراین شرایط دمای هوای تهران در حال حاضر خیلی بالا نیست.

مدیر کل پیش‌بینی آب و هوای کشور گفت: دمای هوای اهواز 46 درجه سانتی‌گراد بالای صفر بوده است كه نسبت به میانگین ده روز گذشته 5/1درجه نيز كاهش داشته است.

از مديريت جهان تا مديريت توليد و مصرف برق

ساعاتی پس از تصميم دولت، مديرکل ستاد مديريت بحران استان تهران گفت :افزايش مصرف برق، خساراتی را به نيروگاه‌ها وارد کرده است.

وی همچنين گفت: «اين موضوع باعث شد که اداره کل برق استان تهران مجبور شد قطعی‌هايی را در ساعات پيک مصرف در برخی از مناطق اين استان اعمال کند.»

در روزها و هفته‌های اخير، گزارش‌هايی در مورد قطع برق در پايتخت ايران و همچنين شهرهای ديگری مانند تهران، کرج، دزفول، اهواز، آمل و گرگان انتشار يافته بود.

اين در شرايطی است که مجيد نامجو، وزير نيرو، روز ۱۸ ارديبهشت به خبرگزاری مهر گفته بود: «با برنامه‌ريزی‌های انجام شده در زمينه مديريت مصرف و به مدار آمدن واحدهای جديد نيروگاهی، تابستان ۸۹ به هيچ‌ وجه خاموشی نخواهيم داشت.»

وزير نيرو حتی تصریح کرده بود: «می‌توان ... قول داد که در کشور خاموشی برنامه ريزی شده اعمال نشود.»

اما اين وعده‌ها تحقق نيافت و حال، دولتي كه ادعاهاي گزاف براي مديريت جهاني دارد ، به بهانه گرمای بيش از حد و ضرورت صرفه‌جويی در مصرف انرژی، كشور را دو روز را تعطيل کرده است.

تصميماتي كه اجرايش مستثني مي شود

با اينحال و به رقم تصميم گيري كلان دولت براي تعطيل كشور ، برخي از نهادها از اجراي اين دستور مستثني شده اند، دستگاه‌های خدماتی از جمله بانك‌ها و بیمارستان‌ها در این روزها باید به خدمات‌رسانی خود به مردم ادامه دهند ونيروهای مسلح نيز كه در سال گذشته يكي از پردرد سر ترين دوران فعاليت خود را طي كرده اند و همواره در حالت آماده باش بوده اند نيز از قاعده تعطيلات مستثني شده اند.

هم اكنون نيز برخي از اين نيروها در مناطق مركزي تهران مستقر هستند تا چنانچه اعتراضات سياسي تر شود ، آماده مقابله شوند.

رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان تهران هم گفته است : تعطيلي يكشنبه و دوشنبه اعلام شده از سوي دولت مربوط به كارخانه‌ها و كارگران نمي‌شود و بنابراين كارخانه‌ها كه از مصرف كنندگان عمده انرژي در كشور محسوب مي شوند ، تعطيل نخواهد بود.

دانشگاههای علوم پزشکی نيز اعلام كرده است كه تعطیل نیست و تمامي امتحانات دانشگاههای علوم پزشکی و گروه های وابسته ، با وجود تعطیلی ادارات دولتی در دو روز آینده در موعد مقرر برگزار می شود و تاخیری در آن ایجاد نخواهد شد.

دکتر سیدحمید حسینی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر ب تاکید کرد: امتحانات گروه های مختلف تحصیلی در دانشگاههای علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت در حال حاضر همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه در هفته جاری نیز امتحانات ادامه دارد با وجود تعطیلی اداری اعلام شده، تاخیری در برگزاری امتحانات نخواهیم داشت.

دانشگاه آزاد هم كه تا هفته گذشته محل منازعه جديد محمود احمدي نژاد و ايت الله هاشمي رفسنجاني بود ، اعلام كرده است تصميم دولت را نمي پذيرد و ‌تعطیل نیست.

به گزارش مهر، واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی طبق روال قبلی و بر اساس برنامه های ارائه شده نسبت به برگزاری امتحانات پایان ترم اقدام می کنند.

اعتراضاتي كه ، آرام آرام به گوش مي رسد

محمدرضا خباز، سخنگوی کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از دولت به خاطر نداشتن استراتژی اقتصادی در پنج سال گذشته انتقاد کرد؛ آنهم در شرايطی که به گفته او، رشد اقتصاد ايران دو درصد است.

به گزارش سايت پارلمان نيوز، آقای خباز با اشاره به سفر دو روزه خود به هند همراه با وزير اقتصاد و جمعی از نمايندگان مجلس گفت:« در دهلی‌نو، شاهد گرمای ۴۷ درجه بوديم، اما در اين گرمای طاقت فرسا و در شرايطی که ۶۰ درصد از مردم از نعمت برق بی‌بهره‌اند، کار را تعطيل نکردند.»

سخنگوی کميسيون اقتصادی مجلس همچنين اشاره کرد که تعطيلی‌های ناگهانی آثار سوء فراوانی بر فضای کسب و کار در ايران دارد و گفت:«به طور مثال، اين تعطيلی‌ها ضرر هنگفتی را متوجه تجار و بازرگان می‌کنند.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد:« چندی پیش جمعی از تجاز و بازرگانان در جلسه‌ای با بنده با اشاره به نمونه‌ای از این تعطیلی‌های ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، ضررهای هنگفتی که بر اثر اینگونه تعطیل کردن کشور متوجه آنها شده را اعلام کردند که رقم‌های بزرگی بود.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس افزود:« وقتی تصمیمات کارشناسی نشده باشد آثار بسیار نامناسبی بر کشور می‌گذارد، نمونه آن تصمیم دولت در ماه رمضان سال گذشته است که ناگهان ساعات اداری را بر خلاف نص صریح قانون در مورد ساعات کار کارمندان کاهش داد، در آن زمان مجلس در نامه‌ای با امضای رئیس مجلس اعتراض خود را به این تصمیم دولت اعلام کرد اما دولت آنقدر قضیه را کش داد که ماه رمضان تمام شد و امسال و در آستانه ماه مبارک رمضان بیم آن داریم که مبادا باز همان آش باشد و همان کاسه!»

نصرالله ترابی، عضو کميسيون اجتماعی مجلس، نيز از دولت خواست تا دليل واقعی تعطيلات اعلام شده را به مردم اعلام کند و گفت:«اگر قرار بود اين دو روز تعطيل باشد، چرا زودتر اعلام نشد تا مردم برنامه‌ريزی لازم را انجام دهند و بتوانند از اين تعطيلات بهترين استفاده را بکنند.»

وی یادآور شد:« ما در کشورمان در سال‌های متمادی آب و هوای مختلف را پشت سر گذاشتیم و طی پیش‌بینی سازمان هواشناسی در این چند روز که تعطیلی اعلام شد گرمای هوا اتفاقا نسبت به چند روز پیش از این افت پیدا کرده و این گرمای 40 و 41 درجه نمی‌تواند مبنای تعطیلی باشد، مگر اینکه بحث دیگری در میان باشد که لازم است دولت آن دلیل اصلی و واقعی را به صورت شفاف به مردم بگوید.»

ترابی با تاکید بر اینکه «دولت از اختیار اعلام تعطیلی به صورت نامناسب استفاده می‌کند»، گفت:« هنوز مردم ماجراهای پیش آمده در مورد اعلام تعطیلی به خاطر حضور سران کشورهای 15 در تهران را فراموش نکردند، واکنش‌های مردم و سایر مسئولان به تعطیلی‌های اعلام شده به گونه‌ای بود که دولت مجبور به تجدیدنظر در تصمیم خود شد.»

ترابی ادامه داد:« در سالی که همت مضاعف و کار مضاعف نامیده شده گویا بنا بر این است که کار و همت معمولی هم صورت نگیرد و یا حداقل دنبال کار مضاعف نیستیم، باید دلیل این رفتارها و تصمیم‌ها به مردم گفته شود، مشخص نیست چه فردی و بر اساس چه قاعده‌ای موجب اخذ چنین تصمیماتی است.»

وی افزود:« اگر در دولت نهم به نوعی حرکت و چرخش و شتاب دیده باشیم باید گفت که امروز و در دولت دهم، شتاب و رونقی در کسب و کار نمی‌بینیم در حالی که رکود حاکم بر کشورهای دنیا بر اثر بحران اقتصادی تا حدی مرتفع شده در کشور ما که آقایان گفتند این بحران هیچ تاثیری بر اقتصاد ما نگذاشته شاهد هستیم که این رکود ادامه پیدا کرده است، امروز اکثریت مردم از وضعیت اقتصادی احساس نارضایتی می‌کنند و احساس نشاط کاری تاحد زیادی در کشور از بین رفته است.»

بازار همچنان معترض است

به رغم بر شمردن دلايل متعدد براي اين تعطيلي غير مترقبه به نظر مي رسد اين تصميمات شتابزده در پي اعتصابي صورت گرفته است كه از صبح سه شنبه و از بازار طلا و پارچه آغاز شد و نمايندگان دولت نتوانستند بازاريان قانع به ادامه كار خود كنند.

برخي گزارشها حاكيست ، نهادهاي امنيتي از دولت وقت خواسته اند تا با روش هاي خود بازاريان را وادارند تا پيگير اعتصاب خود نشوند.

سايت هاي مستقل اطلاع رساني نيز تاكيد دارند تعطيلی‌های اعلام شده از سوی دولت ،در ارتباط با اعتراض هفته گذشته بازاريان تهران به ماليات است و مصاحبه كوتاه يكي از فعالان بازار با خبرنگار ما نيز تاييد مي كند كه بازاريان آماده مي شوند تا از كارزار خود با دولتي قانون گريز و سركش ، پيروز خارج شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016