سه شنبه 22 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله نوری همدانی: سکولارها و کسانی که با انقلاب سر و کاری ندارند، نبايد در شغل معلمی باشند، فارس

خبرگزاری فارس: آيت‌الله نوری همدانی گفت: معلمان سکولار و کسانی که با انقلاب سر و کاری ندارند، نبايد در اين شغل باشند، بايد معلم در فضای اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر و ظلم ستيزی گام بردارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آيت‌الله حسين نوری همدانی پيش از ظهر امروز در ديدار با جمعی از فرهنگيان استان کرمان اظهار داشت: يکی از مسائل مهم در قرآن کريم، ذکر قدرت‌نمايی خداوند است که خداوند از يک موجود پايين، يک موجود بديع به وجود آورد.
وی افزود: در اين زمينه يکی از مسائل امی بودن پيامبر اعظم (ص) است، يعنی کسی که به مکتب نرفته و معلمی نداشته است، در عين حال کتاب بزرگی مانند قرآن را آورده است که يکی از معجزات آن حضرت است.
نوری همدانی تصريح کرد: پيامبر اسلام (ص) کسی است که فقط خداوند معلم او بوده و شاگرد خدا و فضل پروردگار به او بسيار بزرگ و هر آنچه دارد، از خداوند آموخته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) فرمودند «‌اين معجزه برای پيامبر (ص) بسيار بالا است و فرد يتيم و صحرانورد کتابی مانند قرآن بياورد، معجزه‌ای بسيار بزرگ است‌».
آيت‌الله نوری همدانی اظهار داشت: برای همه ما بسيار لازم است که عظمت قرآن کريم و پيامبر اسلام (ص) را بشناسيم و درک کنيم.
وی با اشاره به شغل فرهنگيان گفت: شغل شما بسيار مهم، مشکل و مقدس است، معلمی انسان‌سازی است و مشکل‌ترين کار در دنيا انسان‌سازی است.
نوری همدانی افزود: با استعدادهای فراوانی که در وجود انسان است، معلمان بايد اين استعدادها را شکوفا کنند و معلمی دنباله کار انبيای الهی و ائمه اطهار (ع) و توفيق است که انسان در اين راه گام بردارد.
وی تصريح کرد: سر و کار شما با روح و عمق وجود افراد قرار دارد و اين کار مقدس است.
نوری همدانی خاطرنشان کرد: حيوانات با وجود غريضه احتياجی به معلم ندارند و کار خود را بر اين اساس انجام می‌دهند و اين قدرتی است که خداوند بزرگ در وجود آنها قرار داده است.
وی اظهار داشت: همه موجودات عالم دارای درک و شعور هستند و همه موجودات خداوند را حمد می‌گويند و همه خداوند را تنزيه می‌کنند.
نوری همدانی افزود: خداوند موجودات را طوری آفريده که احتياج به مربی ندارند و کارهای بزرگی را بدون معلم انجام می‌دهند.
وی گفت: برکت علم در تعظيم استاد است و هر کس به همان اندازه در تعظيم کوشا باشد، به همان اندازه علمش برکت دارد.
اين مرجع بزرگ تصريح کرد: انسان که به دنيا می‌آيد، چيزی بلد نيست، اما استعداد و قابليت‌های فراوانی در وجود او است و با يک فطرت پاک به دنيا می‌آيد و از اين رو احتياج شديدی به معلم دارد.
وی خاطرنشان کرد: بايد نقش تعليم و تربيت را بدانيم که چقدر در ساختن انسان و زندگی ما نقش دارد.
نوری همدانی اظهار داشت: بعضی از روانشناسان معتقد هستند که بعضی انسان‌ها ذاتا قابل تربيت نيستند و تربيت در آنها اثر ندارد، اين تفکر از نظر اسلام محکوم و مردود است، زيرا خداوند همه انسان‌ها را قابل تربيت و با فطرت پاک و متمايل به نيکی آفريده است.
وی افزود: بر اساس فرهنگ اسلام همه انسان‌ها با فطرت پاک قابليت پذيرش تمام نيکی‌ها را دارند و وظيفه ما بسيار سنگين است.
نوری همدانی تصريح کرد: سر و کار ما با جوانان و دانش‌آموزانی است که امانت الهی در دست ما هستند و مسئوليت ما در اين زمينه بسيار سنگين است و بايد مراقب باشيم و سرسری گرفتن و اهميت ندادن به امانت گناه بزرگی محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: معلمان و فرهنگيان کار بسيار مقدسی دارند و هر قدم و هر ساعت کار برای خدا بسيار فضيلت دارد و پيامبر اسلام (ص) در اين زمينه فرمودند «‌يک نفر را هدايت و تربيت کنيد، بهتر از آنچه هست که خورشيد بر آن می‌تابد».
نوری همدانی اظهار داشت: کار مشکل اين است که افراد متفاوت هستند و بايد با هر شاگردی متناسب با خلق و رفتار او برخورد کنيم و صرف وقت در شناخت آنها دلسوزی و مراقبت نيز بسيار مفيد است.
وی افزود: تعليم و تربيت و انسان‌سازی شغل شما است که در اين زمينه به مسائل مربوطه بايد زياد توجه داشته باشيد.
نوری همدانی تصريح کرد: در حوزه تعليم و تربيت برنامه تربيتی بسيار مهم است، ما در ايران قرن‌ها زير سيطره استکبار بوديم، تعاليم اسلامی را اروپايی ها از ما گرفتند، اما آنها را سکولار کردند و انسان‌محوری به وجود آوردند و آنها را به خود ما برگرداندند.
وی خاطرنشان کرد: دين اسلام خدامحور است، اروپايی‌ها جنبه الهی علوم را قطع کردند و اين يکی از مصيبت‌های جهان اسلام است و علوم انسانی در اين زمينه يکی از مشکلات است.
اين مرجع عالی‌قدر اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند «‌چه کنيم که دانشگاه‌های ما هنوز کتاب‌هايی تدريس می‌کنند که همه با فرنگ اروپا تدوين شده است».
وی افزود: علوم اسلامی علومی هستند که با خدا ارتباط دارد، بايد در علوم انسانی واقعا تحول به وجود آيد، ما معتقد هستيم که اين عالم مالک و خدايی دارد، اروپايی‌ها به اين امر اعتقاد ندارند.
نوری همدانی گفت: اروپايی‌ها خداوند را نشناخته‌اند و نمی‌شناسند، بايد کسی علوم را تدوين کند که انسان را شناخته باشد، آنها ولايت فقيه را نمی‌شناسند، در صورتی که اين اصل در مملکت ما چقدر اثرگذار است.
وی تصريح کرد: ولايت فقيه بود که مردم ما را از استکبار نجات داد، انقلاب اسلامی را با آن همه دستاورد و برکت به وجود آورد و جبهه‌ها را اداره کرد و فتنه‌ای که می‌خواست دوباره ما را به آغوش آمريکا و غرب بازگرداند را خاموش کرد.
نوری همدانی خاطرنشان کرد: يکی از کارهای بسيار مهم ما اين است که علوم را براساس قرآن کريم و اسلام تدوين کنيم و تدوين برنامه‌ها بايد اسلامی باشد.
وی اظهار داشت: اصل ديگری که بايد در تعليم و تربيت به آن بسيار توجه شود، حضور معلمان و مربيان متعهد، متدين، آگاه و با تقوا باشند و از نظر تقيد و اسلام در درجه بالا باشند تا شاگردان را تربيت کنند.
نوری همدانی گفت: معلمان سکولار و کسانی که با انقلاب سر و کاری ندارند، نبايد در اين شغل باشند، بايد معلم در فضای اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر، ظلم ستيزی گام بردارد و متناسب با اين فضا افراد را تربيت کند.
وی افزود: امر مهم ديگر تربيت‌پذيری است، دانش‌آموزان و جوانان بايد تربيت‌پذير باشند و اين مسئله مهمی است بايد با اراده و جديت گام بردارند و علم بياموزند.
آيت‌الله نوری همدانی تصريح کرد: امام علی (ع) فرمودند «‌هرکسی پيشوا است، بايد اول خودش را درست کند و بعد به درست کردن ديگران بپردازد و در تربيت کردن ديگران بايد با عمل تربيت کند.»
وی خاطرنشان کرد: لازم است که در تعليم و تربيت در فضای انقلاب گام برداريد و در اين راه از آثار امام خمينی (ره) از جمله صحيفه نور، دفتر تبيان و وصيت‌نامه ايشان استفاده کرده و بهره ببريد.
نوری همدانی اظهار داشت: امام خمينی (ره) کسی است که توانسته رژيم ۲ هزار و ۵۰۰ ساله طاغوت را سرنگون کرده و به جای آن يک نظام اسلامی و ولايی را برقرار کند و هشت سال جنگ تحميلی را با مديريت خود پشت سر بگذارد و در مقابل کل جهان بايستد.
وی افزود: مملکت ما مملکت بسيار قدرتمندی است و همه عرصه‌ها پيشرفت می‌کند و ما در مقابل خون شهدا و زحمات امام خمينی (ره) و مقام معظم رهبری مسئول هستيم.
نوری همدانی تصريح کرد: بايد اين فضای کشور را هر چه گرم‌تر نگه داريم و در عرصه علم و فناوری و تحقيق هر روز بيشتر گام برداريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016