یکشنبه 3 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نياز فوری جنبش به يک رسانه عمومی، بهمراه آمار بازديد روزانه از چند سايت معروف، مهرداد نصرتی

مدتهاست که جنبش مردمی سبز نياز مبرم خود را به يک رسانه عام با قابليت دسترسی آسان اعلام می دارد.عدم خبررسانی شفاف و صادقانه از سوی رسانه های وابسته به دولت که کم کم باعث اعتراض بخشی از وابستگان منصف تر درون نظام هم شده است و عدم امکان اطمينان به شبکه های راديو تلويزيونی خارج از کشور بعلل گوناگون از جمله رسالت آن رسانه ها که در وهله اول تامين منافع ملی کشوری است که در آن قرار داشته و يا در خدمت سازمانی هستند که به آن وابسته اند ضرورت وجود يک رسانه عمومی سبز را بيش از هميشه گوشزد می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنچه در اينجا برآنيم تا مورد بررسی قرار دهيم ضريب نفوذ اينترنت و رسانه های اينترنتی است .دليل اصلی برای اين تحقيق آن است که گاهی اوقات واقعيت آنچنان که هست خود را نمايان نمی کند و لذا فرصتی ايجاد می شود تا نگاهی محدود ، عاملی باشد برای نتيجه گيری های تئوريک و سپس عمل ، بر اساس اطلاعاتی غيرواقعی و غير دقيق.
شفاف تر آنکه جنبش سبز عليرغم فعاليت چشمگيری که در شبکه های اينترنتی دارد نبايد به اين نتيجه برسد که اخبار موجود بر روی سايتها فراگيرند و اغلب افراد هدف در جامعه به آن دسترسی دارند . نبايد نتيجه گرفت که آنچه يک فعال اينترنتی از اخبار جاری می داند در متن جامعه و در اختيار همگان نيز هست و آنان نيز از آن اخبار مطلعند.
فاکتورهای موثری مانند عدم آشنايی همگانی با اينترنت ، عدم امکان دسترسی همگانی، فيلترينگ و .... با وجود شرايط فعلی در عدم قابليت اتکاء يک جنبش به اين رسانه را مورد تاکيد قرار می دهد.
برای درک بهتر شرايط کافی است ابتدا نظری به تعداد بازديد کنندگان چند سايت نام آشنای بين المللی بياندازيد:
لازم به توضيح است کليه آماری که در اين مقاله تقديم می گردد بوسيله يکی از نرم افزار های معمولی شبکه بدست آمده و تقريبی است .همچنين اين آمار تنها نشان دهنده تعداد بازديد از صفحه نخست است .اما از آنجا که معمولا هر بازديد کننده ابتدا به صفحه نخست سايت مورد نظرش مراجعه و سپس توسط تيتر و ليدهای موجود در آن به صفحات بعدی هدايت می شود ، می تواند ميزان مناسبی برای بررسی ما باشد.در ضمن اين آمار تعداد مراجعه ايرانيان به اين سايتها نيست و بازديد کلی را نشان می دهد.

جدول شماره يک
بازديد ـــــــــــــ سايت
۱۱۸.۵۰۰.۰۰۰ گوگل
۱۰۰.۲۰۰.۰۰۰ ياهو
۷۳.۳۱۶.۰۰۰ يوتيوپ
۷۳.۳۰۰.۰۰۰ فيس بوک
۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ام اس ان

حال توجه بفرمائيد به جدول مراجعه نتيزن ها به برخی سايتهای خبری داخلی:

جدول شماره ۲
بازديد ـــــــــ سايت
۳۳۲.۰۰۰ ايسنا
۱۹۷.۰۰۰ ايرنا
۱۵۴.۰۰۰ مهرنيوز
۱۳۷.۰۰۰ خبرآنلاين
۸۰.۰۰۰ ايلنا
۱۷.۹۰۰ فارس نيوز
۶.۵۰۰ رجانيوز

حال در جدول شماره ۳ آمار مراجعه روزانه به چند سايت سبز را مشاهده بفرمائيد:

جدول شماره ۳
بازديد ــــــــ سايت
۱۵۰.۰۰۰ گويانيوز
۱۰.۶۰۰ پارلمان نيوز
۸.۵۰۰ کلمه
۶.۶۰۰ دانشجونيوز
۵.۵۰۰ هرانا
۳.۲۰۰ جرس

و همچنين آمار بازديد روزانه از دو سايت معروف لينک –رفرنس:

جدول شماره۴
بازديد ــــــ سايت
۱۹۵.۰۰۰ بالاترين
۸۳.۰۰۰ سبزلينک

و مقايسه بفرمائيد با چند سايت خبری بين المللی:

جدول شماره پنج
بازديد ـــــــــ سايت
۸.۱۲۵.۰۰۰ بی بی سی
۶.۱۰۰.۰۰۰ سی ان ان
۵.۳۰۰.۰۰۰ نيويورک تايمز
۸۸۵.۰۰۰ صدای امريکا
۹۳.۵۰۰ سی بی اس نيوز
۶.۵۰۰ بی بی سی فارسی
۳۰۰.۰ صدای امريکا فارسی

جداول شش و هفت نيز برای مزيد اطلاع در اختيار شما قرار گرفته است

جدول شش
توضيح: ادلت فرندفايندر يک سايت خبری نيست و معمولا کاربری تفريحی دارد
بازديد ــــ سايت
۵.۴۲۵.۰۰۰ ادلت فرند فايندر

جدول هفت
بازديد ـــــــــــ سايت
۸۷۱.۵۰۰ سازمان سنجش
۱۵۷.۴۰۰ الف
۸۶۰ تبيان

همانگونه که ملاحظه فرموديد گويانيوز با حدود ۱۵۰.۰۰۰ بازديد از صفحه نخست در رتبه اول را در ميان سايت های سبز داراست ليکن توجه به اين مطلب ضروری است که عليرغم اينکه اين عدد در مقايسه با بسياری از سايتهای خبری قابل توجه است اما بايد ديد آيا ۱۵۰ هزار نفر (مشروط به آنکه هر نفر فقط يک بازديد انجام دهد)در مقابل جمعيت هفتاد و چند ميليونی ايران چه جايگاهی دارد؟
اينجاست که تفاوت تاثير بين يک رسانه شنيداری - ديداری ، مثلا يک ايستگاه راديويی با کل مجموع سايتهای سبز که مجموع بازديد روزانه آنها کمتر از ۲۰۰ هزار نفر است مشخص می گردد.
به نظر می رسد که گردش آزاد اطلاعات که جزء خواسته های جنبش سبز و مورد تاکيد جناب موسوی است بايد به جد مورد توجه قرار گرفته و هرچه سريعتر حداقل يک ايستگاه راديويی در اختيار خواسته های بحق يک ملت قرار گيرد.

مهرداد نصرتی (مهرشاعر)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016