دوشنبه 11 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: هدف از مذاکره با گروه وين تعيين و تصويب جزئيات تبادل سوخت است، ايسنا

ـ رژيم صهونيستی و حاميانش در صورت آغاز جنگ در منطقه مرتکب اشتباهی بزرگ می‌شوند

وزير امور خارجه گفت: به نظر می‌رسد مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درصدد برگزاری نشست گروه وين برمبنای نامه ايران درباره تبادل سوخت هسته‌ای راکتور تحقيقاتی تهران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) منوچهر متکی با تاکيد به اينکه ايران در قبال مسووليت‌های خود پاسخگو و متعهد است، روند موضوع هسته‌ای ايران را تا صدور بيانيه تهران در باره تبادل سوخت راکتور تحقيقاتی تهران تشريح کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی به نامه ايران خطاب به " يوکيو آمانو" مديرکل آژانس مبنی بر آمادگی تهران برای شرکت در نشست با اعضای گروه وين ، تصريح کرد: آقای آمانو اين نامه را در اختيار اعضای گروه وين قرار داده و به نظر می رسد در صدد برگزاری نشست اين گروه است.

وی مبنای اين نامه را " بيانيه تهران " اعلام کرد و گفت که هدف ايران از ورود به مذاکره با گروه وين تعيين و تصويب جزييات تبادل سوخت راکتور تحقيقاتی تهران است.

وزير امور خارجه اظهار داشت: ما فکر می‌کنيم حضور ترکيه و برزيل در نشست گروه وين مناسب است و از اين امر در صورت علاقه‌مندی طرف‌های ديگر استقبال کرديم.

متکی بيانيه تهران را که ميان سه کشور ايران ، برزيل و ترکيه امضا شده است ، فرمولی خوب برای اعتمادسازی همه جانبه و چارچوبی درست برای تبادل سوخت خواند و افزود: بيانيه تهران دارای يک رويکرد سازنده و مبتنی برهمکاری شکل گرفت، اما متاسفانه طرف‌های مقابل مسير نادرستی را طی کردند و بجای آنکه به حسن نيت و گام اعتمادساز ايران پاسخ مثبت دهند، بسوی قطعنامه حرکت کردند و تجربه شکست خورده خود را تکرار کردند.

وی درعين حال خاطرنشان کرد: عليرغم حرکتی که آنها انجام دادند ما اعلام کرديم اين بيانيه به قوت خود باقی و روی ميز است و می شود به راهی که آغاز شده، ادامه دهيم.

متکی با اشاره به اظهار نظر روسيه، آمريکا و فرانسه ( اعضای گروه وين) و استقبال اين کشورها از برگزاری مذاکرات پس از نشست استانبول و ارايه نامه ايران به آژانس، گفت: بعد از اجلاس اخير وزيران خارجه ايران، ترکيه و برزيل در استانبول و پاسخ تهران به آقای آمانو، نوعی آمادگی اظهار می شود، چيزی که در يک ماه و نيم گذشته کمتر بيان شده بود.

وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: می توان اين روند را به عنوان سيگنال مثبت برای بيان اراده سياسی گروه وين ارزيابی کرد.

وی با بيان اينکه غرب با رفتن به سوی قطعنامه پس از صدور بيانيه تهران، مرتکب اشتباه شد، تصريح کرد: آنها با اين اقدام هم اکنون پاسخی برای افکار عمومی جهان در زمينه توجيه رفتار خود ندارند.

متکی اظهار داشت: آنها اعلام کردند هدفشان از صدور قطعنامه اين است که تهران پای ميزمذاکره بيايد در حالی که درعمل آنها ترکيه و برزيل را از پشت ميز مذاکره برای رای دادن به قطعنامه تحريم فراخواندند.

وزير امور خارجه با اشاره به کاربرد پزشکی راکتور تحقيقاتی تهران و ارايه خدمات به صدها هزار نفر گفت: ما ناچار به تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران هستيم و اين سوخت يا بايد توسط خودمان توليد و يا خريداری شود و يا مبادله کنيم.

وی با تاکيد بر اينکه در نشست سه جانبه استانبول هيچ بحثی درباره غنی سازی ۲۰ درصد ايران برای تامين سوخت راکتور تهران صورت نگرفته است، افزود: بحث غنی سازی ۲۰ درصد اساسا هيچ ارتباطی به نشست سه جانبه ايران، برزيل و ترکيه ندارد و ما اين نشست را در راستای تسهيل برای تبادل سوخت سه ونيم درصد و تحويل سوخت هسته‌ای راکتور تهران انجام داديم.

متکی که در برنامه يکشنبه شب ( من طهران) " از تهران" شبکه العالم شرکت کرده بود، گفت: قرار است درباره جزييات تبادل سوخت با گروه وين مذاکره کنيم و اين آمادگی را داريم که با وساطت مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی اين نشست آغاز و در آنجا مباحث مربوطه مطرح شود.

وزير امور خارجه اظهار داشت: بند نهم بيانيه تهران به مذاکرات پنج به علاوه يک اشاره دارد از اين رو هنگامی که اين بيانيه مطرح شد انتظار اين بود که گروه وين به صورت متقابل وارد گفت‌وگو شود و می‌توانست در آن فضا مذاکرات ۵ به علاوه يک شکل بگيرد.

وی گفت: متاسفانه حرکت آنها بسوی قطعنامه موجب شد که مذاکرات پنج به علاوه يک به سپتامبر موکول شود و هم اينکه از سوی ايران پيشنهاد جديدی مطرح شد تحت عنوان اينکه مذاکرات پنج به علاوه يک بايد با ساختار جديدی شکل بگيرد.

متکی افزود: براين اساس ما کشورهای جديدی معرفی کرديم و با آنها در حال رايزنی هستيم تا اين کشورها در مذاکرات ۵ به علاوه يک حضور داشته باشند.

وی تصريح کرد: مذاکرات ۵ به علاوه يک جدای از مذاکرات گروه وين است، بنابراين در گروه وين صرفا بحث تبادل سوخت مطرح است.

وزير امور خارجه درپاسخ به اين پرسش که ارزيابی شما از تحرکات اخير در منطقه از جمله سفر پادشاه عربستان به سوريه ولبنان ، سفر پادشاه عربستان و رييس جمهور سوريه و همينطور اميرقطر به لبنان چيست؟ گفت: ايران همواره همراه و در کنار همه تحرکات خوب، مثبت و سازنده در منطقه است و سوای از حضور مستقيم يا غيرمستقيم خود در اين عرصه از همگرايی کشورها استقبال و حمايت می‌کند.

وی با بيان اينکه " معتقديم که تلطيف مناسبات بين کشورها و ارتقای آن برای منطقه مفيد است"، اظهار داشت: هر حرکت منطقه‌ای که به ثبات منطقه و همبستگی و توسعه و پيشرفت کشورها کمک کند بدون شک گام مثبتی خواهد بود.

متکی خاطرنشان کرد: سفر اخير "عبدالله بن عبدالعزيز" پادشاه عربستان سعودی به سوريه و لبنان و ديگر کشورهای منطقه گام خوب و مثبتی بود.

وزير امورخارجه افزود: پادشاه عربستان پس از سوريه به همراه "بشار اسد" رييس جمهور سوريه به لبنان سفر کرد و مردم لبنان و منطقه منتظر هستند که آثار مثبت اين سفر و سفرهای مشابه به ثبات، آرامش و وحدت ملی لبنان کمک کند.

وی گفت: ما خودمان را همراه و در کنار همه گام های مثبتی که در منطقه با هدف ثبات و کمک به همبستگی منطقه‌ای برداشته می‌شود، احساس می‌کنيم و جزيی از اين حرکت هستيم.

متکی با اشاره به سخنان اخير رييس جمهوری اسلامی ايران درباره تلاش برخی قدرت‌ها برای به راه انداختن جنگ در منطقه اظهارداشت : بازيگرانی در خارج از منطقه با همراهی مزدوران خود يعنی رژيم صهيونيستی همواره درصدد ايجاد تفرقه و بحران و تنش در منطقه ما هستند.

وی با اشاره به اهداف جنگ افروزان تصريح کرد: برخی از جنگ‌ها و نزاع ها که بر منطقه ما تحميل شده است، جنگ‌هايی بوده که از آنها اهدافی اقتصادی دنبال می‌شود.

متکی افزود: هنگامی که آنها صدام ، ديکتاتورمعدوم عراق را ترغيب کردند جنگی عليه ايران و پس از آن عليه کويت به راه اندازد، بازيگران خارج از منطقه به دنبال بهره برداری و تجارت جنگ‌ها بودند.

وزير امور خارجه با اشاره به خوی سوداگری استعمار گفت: قدرت‌های فرصت‌طلب همواره هنگامی که جنگ متوقف می‌شود در تکاپو می‌افتند تا از فرآيند بازسازی بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی بحران های ديگری مانند بحران اقتصادی موجب می شود که آنها با ايجاد جنگ آن بحران‌ها را حل کنند.

متکی گفت: آنان در چنين شرايطی در اقدامی غيرانسانی تلاش می‌کنند توليد را از عرصه کالا و تجارت معمول بسوی تسليحات سوق دهند.

وزير امور خارجه افزود: سناريويی که اخيرا گوشه‌ها و پرده‌هايی از آن از سوی جمهوری اسلامی فاش شد، اشاره به خواب‌های پريشانی دارد که برای منطقه از سوی غرب طراحی شده است.

متکی اظهار داشت: ما اين حرکت را از حدود يک سال قبل در قالب تهديدهای رژيم صهيونيستی به لبنان، غزه، و سوريه شاهد بوديم.

وی خاطرنشان کرد: در سفری که رييس جمهوری اسلامی ايران به سوريه داشتند و جلسه مشترکی را "بشار اسد" رييس جمهوری سوريه و "سيد حسن نصرالله" دبيرکل حزب الله لبنان در دمشق برگزار کردند، يکی از موضوعات اين جلسه بررسی مباحث مربوط به تهديدات مطرح در منطقه و اعلام مواضع مشترک و تاکيد برهمبستگی در منطقه بود.

وزير امور خارجه با تاکيد به اينکه ايران در کنار سوريه و همه کشورهای منطقه ايستاده و آماده دفاع از خود در مقابل هرگونه جنگ‌افروزی در منطقه است، هشدار داد که هرگونه جنگ احتمالی در منطقه از جانب رژيم اسراييل و يا طرف ديگر محدود نخواهد بود.

به گزارش ايسنا منوچهر متکی با اشاره به تحرکات و تهديدهای رژيم صهونيستی ضد لبنان و سوريه ، آن را نشانه نيت اين رژيم برای آغاز جنگ‌هايی در منطقه دانست و هشدار داد که رژيم صهونيستی و حاميانش در صورت آغاز چنين جنگی مرتکب اشتباهی بزرگ خواهند شد.

وی کنگره و مقامات آمريکا را به صدور قوانين و اتخاذ تصميماتی متهم کرد که به بحرانی‌تر شدن اوضاع در نقاط مختلف جهان منجر شده و اين کشور را به شدت منزوی کرده است.

متکی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو تصريح کرد: رييس‌جمهوری اسلامی ايران بزودی و در اولين فرصت مناسب از لبنان ديدن خواهد کرد و انتظار می رود که سفر رييس‌جمهوری بعد از ماه مبارک رمضان باشد.

وزير امور خارجه با اشاره به همکاری سياسی و اقتصادی منطقه‌ای و بين المللی ايران عربستان ، گفت که نقاط اشتراک ميان دو کشور در اين چارچوب اهميت دارد و می توان اختلافات را دوستانه حل کرد .

متکی همچنين با تاکيد بر اينکه روابط ايران و عربستان در زمان حاضر بحرانی نبوده و مشکل بزرگی در ميان نيست ، ضرورت تلاش مضاعف برای تثبيت و تقويت دو کشور را يادآور شد.

وی در باره بحران تشکيل دولت عراق نيز گفت: ايران معتقد است همه گروه‌های سياسی بايد در کابينه آتی حضور داشته و برای ايجاد امنيت و ثبات کشور تلاش کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016