پنجشنبه 21 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرانکفورتر روندشاو، روزنامه معتبر آلمانی در کارزار ضد سنگسار در ايران، دويچه وله

کارزارهای بين‌المللی برای لغو حکم سنگسار سکينه‌ی آشتيانی همچنان ادامه دارد. رسانه‌های آلمان نيز مستقيم و غيرمستقيم خود را در اين تلاش‌ها درگير کرده‌اند. روزنامه‌ی فرانکفورتر روندشاو به اقدامی کم‌سابقه دست زده است.

خطر اجراشدن حکم سنگسار سکينه‌محمدی آشتيانی به اعتراض‌های متفاوتی در عرصه‌ی بين‌المللی منجر شده است. در آلمان نيز رسانه‌های مختلف با تمرکز خبری و تحليلی و نگارش مقاله‌های انتقادی مستقيم و غيرمستقيم در اين کارزار شريک شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامه‌ی سراسری فرانکفورتر روندشاو که نزديک به ۱۴۰ هزار نسخه تيراژ دارد در اقدامی کم‌سابقه لينک طومار بين‌المللی جمع‌آوری امضا برای نجات جان سکينه محمدی را در سايت آنلاين خود قرار داده و خوانندگان را فراخوانده که از امضای آن دريغ نکنند.

فرانکفورتر روندشاو در توضيح اين اقدام کم‌سابقه در ميان رسانه‌های مستقل، می‌نويسد که تعريفی جاافتاده از رسالت روزنامه‌نگاران، آنها را گزارشگر بی‌طرف روندها و رويدادها معرفی می‌کند. در همين رابطه به جمله‌ای از يکی از چهره‌های برجسته‌روزنامه‌نگاری آلمان استناد می‌شود که چنين مضمونی دارد: «يک روزنامه‌نگار خوب در امور دخالت نمی‌کند حتی اگر امر خوب و مثبتی باشد.»

فرانکفورتر روندشاو اما می‌گويد که مورد سکينه آشتيانی مهم‌تر از آن است که اصل بی‌طرفی روزنامه‌نگاران مانع از تلاش برای نجات جان او شود: «يک انسان را با زجری تدريجی کشتن بيش از هر نوع ديگر مجازات اعدام، نقض حرمت و شان انسانی است. بی‌اعتباری شهادت زنان ايران در برابرشهادت مردان نيز يک تبعيض مضاعف ديگر است. مسئله دفاع از حرمت و شان سکينه آشتيانی بيش از آن که به موضع‌گيری سياسی مرتبط باشد به مبانی انسانيت ربط دارد. به همين دليل ما خود را درگير اين مسئله می‌کنيم.»

فرانکفورتر روند شاو در ادامه می‌نويسد: « برای ما روشن است که نقض دهشتناک حقوق بشر امری روزمره است و سکينه محمدی آشتيانی هم در ايران تنها کسی نيست که در معرض تهديد چنين سرنوشتی است. ولی اقدام ما در اين مورد با اين اميد توام است که بتوانيم سهم کوچکی در نجات جان او ايفا کنيم.»

تصويری‌ ميخکوب‌کننده

يکی از مواردی که شماری از خوانندگان فرانکفورتر روندشاو را به امضای طومار اعتراض به سنگسار سکينه محمدی ترغيب کرده، انتشار متنی است از يک روزنامه‌نگار آلمانی که صحنه‌ی احتمالی سنگسار سکينه از زمانی که از بند خارجش می‌کنند تا زمانی که آماج سنگ‌می‌شود را در واژگانی ميخکوب‌کننده و دهشتناک به تصوير می‌کشد.

فرانکفورتر روندشاو همچين در تازه‌ترين شماره خود مصاحبه‌ای دارد با خانم ماری فون مولن‌دورف که در آن به سابقه سنگسار در ايران در ۱۰ سال گذشته می‌پردازد و رويکردهای ضدونقيض دستگاه قضايی و نوع دفاع مقام‌های اين نهاد از سنگسار را به نقد می‌گيرد. فون مولن‌دورف به سخن يک مقام ارشد قضايی ايران استناد می‌کند که سنگسار را "مجازاتی منصفانه" می‌داند، زيرا به محکوم امکان فرار از مرگ را می‌دهد. فون ‌مولن دورف با تاکيد بر غيرانسانی بودن مجازات سنگسار، بر اين نکته انگشت می‌گذارد که «انصاف» مورد اشاره مقام قضايی هم، در مورد زنان تبعيض‌آميز است، زيرا به هنگام سنگسار، مرد محکوم را تا کمر در خاک می‌کنند، ولی زن محکوم را تا گردن، که اين خود هرگونه تلاش برای فرار را با "شانس" کمتری روبرو می‌کند.

۷ زن ديگر در معرض خطر سنگسار

به گفته‌ی خانم فون مولن‌دورف در ۸ سال گذشته بنا به آمارهای رسمی ۴ مرد و يک زن در ايران سنگسار شده‌اند و هم‌اينک نيز ۷ زن و ۳ مرد در معرض اجرای چنين مجازاتی قرار دارند. فون مولن‌دورف در ادامه گفته است که اعتراض بين‌المللی بی‌نتيجه نيست، زيرا در مواردی مانع اجرای احکام سنگسار شده و در مواردی هم اجرای آن را به تعويق انداخته است.

سکينه محمدی آشتيانی از سال ۱۳۸۴ به اتهام "زنای محصنه" و قتل همسر، در زندان تبريز به‌سر می‌برد. خانم آشتيانی در سال ۸۵ از مجازات مربوط به قتل به دليل فقدان مدارک و نبود شاکی خصوصی نجات يافت، اما توسط شعبه ششم دادگاه کيفری استان آذربايجان شرقی به اتهام "رابطه جنسی خارج از ازدواج" محکوم به ۹۹ ضربه شلاق و سنگسار شد. اين حکم در ديوان عالی کشور جمهوری اسلامی نيز تأييد شده است.

انتشار خبر حکم سنگسار برای سکينه محمدی آشتيانی موجی از محکوميت جهانی را به دنبال داشت. اين اعتراض‌ها سبب شده که در حال حاضر اجرای اين حکم به حال تعليق درآيد. مدافعان حقوق بشر و بسياری از چهره‌های سياسی و فرهنگی و اجتماعی در کشورهای مختلف خواهان لغو کامل حکم يادشده هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016