دوشنبه 1 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجازات آژانس خبری موکريان، انسداد و محو کليه خبرهای آن، خسرو کردپور

در بهار ۱۳۸۵ زمانی که آژانس خبری موکريان رسماً شروع به کار کرد آماتور بوديم و در دنيای اينترنت بی تجربه ، می دانستيم که کار خالی از دردسر و مشکل نخواهد بود هم به لحاظ فنی و تکنيکی ،هم به لحاظ رقابت. هنوز برخی از هفته نامه های به يادگار مانده از دوران اصلاحات نفس می کشيدند هر چند به سختی ولی ما اميدوار به همراهی و همکاريشان بوديم ، چرا که کار ما هم از اين دست بود ولی مقداری تخصصی تر ؛به اين معنا که ما فقط کار خبر را انجام می داديم و تقريباً هر روزه تحليل را برای مخاطبين گذاشتيم و می دانستيم شرايط و فضای سياسی به گونه ای است که هرروز بيش از روز قبل عرصه تنگ تر و امکان کار و فعاليت دشوارتر ميگردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از خير خيلی چيزها گذشتيم چون می دانستيم «بودن يا نبودن ؛ مسئله اين است» و اين برای اهل فن قابل درک بود. هر چه ما سعی می کرديم به مرزها و خطوط قرمز نزديک نشويم ، اين خطوط قرمز بود که آهسته و پيوسته به سمت ما پيشروی می کرد .جغرافی دان نبوديم اما می دانستيم در کجای اين کره خاکی قرار داريم ، تاريخ دان هم نبوديم اما گذشته را هرچند کم اما از لابلای خاطرات و تجارب گذشتگان و همين کتابهای تاريخ دوران مکتب و مدرسه به خاطر داشتيم. می دانستيم که نبايد بی گدار به آب زد و اگر لازم باشد دست به عصا نيز برد ،ولی مگر اين کار شوخی بردار بود. در عرصه اطلاع رسانی بروز مشکلات از هر نوع آن ،تقريبا طبيعی است از تهيه خبر گرفته که تخصص و تلاش وافری می طلبد تا انتشار خبر که ماهيت ديگری به آن می دهد.

آژانس خبری موکريان با انگيزه اطلاع رسانی بموقع و موثق و به قصد شکستن سکوت و سانسور خبری موجود در اين بخش از جغرافيای ايران و دلخوش از اينکه در اين راه تنها هدف رساندن صدای بی صـدايان و فرياد خاموشـان به گوش مردمان جويای حقـيقت و همچنين اعتقاد به کار حرفه ای ، شروع به فعاليت نمود و چون به اصول اخلاق حرفه ای وفادار ماند در مدت زمانی کوتاه به منبعی معتبر در زمينه خبرهای منطقه تبديل شد و مورد عنايت بسياری از خبرگزاريها و مطبوعات واقع گرديد بطوريکه دامنه مخاطبين آن مرزهای رسمی کشور را درنورديد و کارنامه آن از هفته نامه های محلی کردستان گرفته تا نيويورک تايمز را شامل شد.

البته اين عنايت و توجه چندان هم بی هزينه نبود و بار اول آژانس خبری موکريان در سال ۸۶ فيلتر گرديد.
در تمـامی اين ايام و با وجود همه مشـکلات پيش بينی شده و نشده، رعايت حال بعضی ها و خيلی ها و ... خون دل ها خورديم و دم فرو بستيم و ادامه داديم.

بودند و هنـــوز هم هستند رسانه هايی که بدون هيچ تعهد و التزامی به رعايت اصول حرفه ای کار خبررسانی ، اقدام به انتشار خبرهای آژانس نمودند آنهم بدون ذکر منبع و حتی گاه تغيير و جعل اخبار ، صدالبته ما را آزردند و عذری هم نياوردند ، زحمات ما را ناديده گرفتند و ما جز گله کردن و توصيه به رعايت حداقلهای اخلاق حرفه ای چيزی نگفتيم.

اگر آژانس خبری موکريان ،زمان ،توانايی و انرژی خود را صرف انتشار و انعکاس صدای مردمانی کرده که در اين جغرافيای مهجور واقع شده اند ، بايستی حمايت و تشويق می شد ، در حاليکه مستقيم و غيرمستقيم آماج انواع تهمت و تنبيه قرار می گرفت که آخرين مورد آن انسداد و محو کليه خبرهای آژانس از سوی « کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه » می باشد.

در نهايت با تمام کاستی ها و بی امکاناتی ها آنچه در توان داشتيم در نهايت صداقت و خلوص نيت در جهت تنوير افکار عمومی عرضه داشته ايم و می دانيم عاری از عيب و نقص نبوده و ادعايی هم از اين بابت نداشته ايم ولی به قدر وسع کوشيده ايم و اين را هم می دانيم که تلاشهای ما در حافظه تاريخی مردم محفوظ خواهد ماند، و از تمامی کسانی که در اين راه به ما ياری رسانده اند نهايت تشکر و قدر دانی را داريم.

خسرو کردپور
مدير آژانس خبری موکريان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016