سه شنبه 2 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تحقيقی سايت نيوزويک: ايران در رتبه ۷۹ در ميان ۱۰۰ کشور جهان، ناهيد حسينی

هفته گذشته سايت مجله نيوزويک، گزارشی تحقيقی از ۱۰۰ کشور جهان به چاپ رسانده و به ترتيب ليستی از کشورهای برتر دنيا رادر زمينه های مختلف منتشر کرده بود. شاخص انتخاب اين کشورها بر اساس سطح آموزش، بهداشت، کيفيت زندگی، پويايی اقتصادی و محيط زيست بوده است. از بين ۱۰۰ کشور ليست شده ۱۰ کشور به عنوان برترين کشورهای دنيا انتخاب شده اند. با کمال تأسف ايران در بين اين ۱۰۰ کشور مقام ۷۹ را به خود اختصاص داده است.

۱۰ کشور اول دنيا:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱. فنلاند
۲. سوييس
۳. سوئد
۴. استراليا
۵. لوگزامبورک
۶. نروژ
۷. کانادا
۸. هلند
۹. ژاپن
۱۰. دانمارک


فنلاند بهترين کشور کوچک دنيا دارای بهترين سيستم آموزشی است. دانش آموزان فنلاند از نظر علوم و رياضی مقام اول را در سال ۲۰۰۶ در دنيا(OECD) بخود اختصاص دادند. کودکان در محيط آرام مدرسه در حاليکه پوشيدن کفش اختياری است در کنار معلمانی با مدرک فوق ليسانس به يادگيری مشغول هستند، بطور طبيعی يک نفر از سه نفر دانش آموز در سال از نعمت کمکهای فردی آموزگاران برخوردار می باشد.

يکی از دلايل بالاترين بودن در اين ارزيابی، توجه به سيستم آموزشی است که نه تنها امکانات مجانی برای تحصيل، همگانی است بلکه توجه ويژه به توانايی ها و استعداد های فردی هر دانش آموز نيز جای خاص خود رادارد. فنلاند يکی از پنج کشور دنياست که در آن بيسواد وجود ندارد. ميزان متوسط طول عمر۷۲ سال است، و ۹۹% مردم از بيمه همگانی استفاده ميکنند. معيارهای ديگر بالا بودن سطح بهداشت، امنيت، آزادی و طبيعت زيبای فنلاند، اين کشور را به عروس کشورهای دنيا ارتقاء داده است.
در اين ارزيابی جهانی به ويژگی های سه کشور ديگر يعنی استراليا، ژاپن و سوئد اشاراتی شده است. استراليا با پائين بودن رشد بيکاری حدود ۵.۶ در صد در سال ۲۰۰۹ دارای سالمترين وضعيت اقتصادی در دوران رکود کنونی جهانی است. ژاپن گذشته از پيشرفت توليدات صنعتی، سالمترين افراد را در جامعه جهانی نيز دارد، بطوريکه طول متوسط عمر در ژاپن ۸۲ و طول متوسط عمر زنان ۸۶ سالگی است که طولانی ترين طول عمر زنان در دنياست و اين شايد به دليل کمی استفاده از دارو، رژيم صحيح غذايی، آموزش درست بهداشت و سلامتی و بالا بودن سطح استاندارد زندگی باشد.
سؤئد، کشوری است که حدود ۲۰۰ سال در هيچ جنگی شرکت نداشته است و تنها در سال ۱۹۹۵ وارد اتحاديه اروپا شده ولی هنوز فاصله خود را تا حدی حفظ کرده جزء سه کشوری در دنياست که کمترين فساد اقتصادی را بهمراه دارد. آزادی بيان و آزادی مذهب تضمين شده است و تأمين مادی نيز پشتوانه آنست، و شايد اين وسعت آزادی باعث شرکت ۸۰% از مردم در انتخابات می باشد. در سوئد ۹۹% مردم با سواد هستند و ۹۲.۸% مردم تحت پوشش بيمه همگانی قرار دارند. طول متوسط عمر ۷۴ سال است.
در اين تحقيق دو کشور قدرتمند دنيا يعنی آمريکا و بريتانيا جايگاه يازدهم و چهاردهم را به خود اختصاص دادند. ايران در مقام ۷۹ قرار گرفته است. از جمعيت ۶۷ ميليونی حدود ۷۷.۲ % با سواد هستند. ميزان مشارکت سياسی ۳.۳% می باشد که به علت ارزيابی کيفيتی از رأی دهندگان انتخابات ملی و ميزان شرکت شهروندان در سياست موجود از ۱۰ امتياز، ايران فقط ۳ امتيازميگيرد. (EIN Democracy Index). طول عمر متوسط در ايران ۶۱ سالگی است.
نکته قابل توجه در اين گزارش تحقيقی جای خالی کشور ايسلند بود که شايد به دليل ويرانی های ناشی از آتشفشانی امسال، اسم اين کشور نسبتا خوب به دست فراموشی سپرده شده است.
جزئيات اين تحقيق را در منبع خبر بخوانيد:

http://www.newsweek.com/feature/2010/the-world-s-best-countries.html

ناهيد حسينی
اوت ۲۰۱۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016