سه شنبه 9 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی در گفت‌وگو با اشپيگل: با اعدام‌ها از جوانان شما هم حمايت می‌کنيم، راديو زمانه

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در گفت‌وگو با مجله اشپيگل، چاپ آلمان، از وضعيت حقوق بشر در ايران دفاع کرد.

وزير امور خارجه ايران در اين گفت‌وگو در باره سنگسار سکينه محمدی آشتيانی، اعدام‌ها در ايران و مجازات معترضان به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری، اظهارنظر کرد.

وی در اين گفت‌وگو در باره انتخابات بحث‌برانگيز اخير در ايران با تائيد نتايج آن و اين که «۲۵ ميليون نفر به محمود احمدی‌نژاد رای دادند» گفت: «غرب از قرار معلوم، نتيجه ديگری را انتظار داشت.»

وی تقلب در انتخابات را رد کرد و اظهار داشت: «اين قبيل اتهامات در ايران مورد تحقيق و رسيدگی قرار می‌گيرد و حتی در اين دوره نيز اتهامات وارده، به اصرار اپوزيسيون و همين طور رهبری، مورد بررسی قرار گرفت و بار ديگر آرا شمارش شد و از همان زمان، نتيجه انتخابات به طور قانونی الزام‌آور شد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منوچهر متکی در مورد بازداشت گروهی از اصلاح‌طلبان و «اعتراف‌گيری» از معترضان به نتايج انتخابات گفت: «اين متهمان به اشتباهات خود اعتراف کرده‌اند» و در پاسخ به اين سئوال که اين اعترافات «به زور» از متهمان گرفته شده اظهار داشت: «شما چطور می‌توانيد اين ادعا را ثابت کنيد؟ برعکس، اعترافات متهمان در فضايی باز و در حضور نمايندگان رسانه‌ها طرح و اتفاقا در مقابل شهود ديگر نيز تکرار شد.»

وی در همين رابطه افزود: «درباره اين پرونده‌ها به طور مشخص راجع به دستوراتی صحبت می‌کنيم که به متهمان داده شده است؛ ضمن آن‌که شماری از سرويس‌های خبری غرب نيز به عمد از اين افراد استفاده کرده‌اند.»

وزير امور خارجه ايران در بخش ديگری از سخنان خود به سئوالاتی در باره حکم سنگسار سکينه محمدی آشتيانی پاسخ گفت.

وی اعتراضات جهانی نسبت به اين حکم را «بازی متقلبانه» سياستمداران و رسانه‌های اروپايی دانست.

منوچهر متکی در اين رابطه به خبرنگار اشپيگل گفت: «شما متعلق به کشوری هستيد که ميليون‌ها نفر را در يک جنگ ظالمانه به قتل رسانده است و حالا داريد در مورد حقوق بشر با من صحبت می‌کنيد؟»

متکی ضمن آن‌که مجازات سنگسار در ايران را «نادر» خواند، افزود: «در حال حاضر گروه‌های خاصی در حال ايجاد اين اتهامات‌اند و غرب بايد مراقب باشد و اجازه ندهد از سوی اين گروه‌ها و افرادی که خدشه وارد کردن به اعتبار ما را دنبال می‌کنند به اشتباه افتد.»

وی اضافه کرد: «ما به اطلاعات بيش‌تری در خصوص بازيگران پشت پرده اين بازی دست يافته‌ايم.»

منوچهر متکی مقايسه ايران با افغانستان در اين باره را بی‌مورد خواند و ضمن اشاره به «قربانيان ماموريت‌های نظامی» در افغانستان گفت «چرا به اين قربانيان اشاره نمی‌کنيد؟ شما نخست با اشاره به اين پرونده مرا به چالش می‌کشيد و بعد ما را با افغانستان مقايسه می‌کنيد؟»

متکی اعلام کرد که در مورد پرونده سکينه محمدی آشتيانی تا کنون «به عمد هيچ اقدامی در مورد اين حکم صورت نگرفته است» و «هنوز تصميم نهايی در مورد او گرفته نشده است.»

وزير امور خارجه ايران در بخش ديگری از گفت‌وگوی خود با اشپيگل از بالا بودن تعداد اعدام‌ها در ايران دفاع کرد و آن را ناشی از موقعيت جغرافيايی ايران و رونق تجارت مواد مخدر در اين کشور دانست.

وی محاکمه اين افراد در ايران را «عادلانه» توصيف کرد و بيش‌تر احکام اعدام را متوجه قاچاقچيان مواد مخدر خواند و گفت «به همين علت است که ما بايد موضعی سخت و قاطع در برابر اين جنايات داشته باشيم.»

منوچهر متکی در اين رابطه افزود: «با اين کار ما از جوانان و ملت شما نيز حمايت می‌کنيم. چون آلمان يکی از بازارهای هدف تجارت مواد مخدر است.»

متکی در اين باره که محکومان به اعدام در ايران، تنها دلالان مواد مخدر نيستند بلکه زندانيان سياسی را نيز شامل می‌شوند، گفت: «در ايران، هيچ کس به علل سياسی اعدام نشده است و شما هم مدرکی دال بر اثبات اين ادعا در اختيار نداريد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016