سه شنبه 23 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حميد بقايی: من ناسيوناليست نيستم، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری با بيان اين‌که کسی که دنبال مليت‌گرايی و ناسيوناليستی برود حماقت می‌کند، گفت:‌ اصلاً سياست سازمان و شخص بنده ناسيوناليست‌گرايی نيست و اين گرايش خطايی محض است.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس،‌ حميد بقايی صبح امروز در نشست خبری در موزه ملی ايران در پاسخ به برخی از اظهارات مبنی بر اين که سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری بر ناسيوناليستی تأکيد ويژه‌ای دارد، اظهار داشت: کسی در اين‌جا دنبال مليت‌گرايی و ناسيوناليستی‌ نيست، وطن دوستی خوب است اما کسی صرفاً ايرانی بودن را نمی‌خواهد توسعه دهد ما می‌خواهيم فرهنگ و داشته‌های فرهنگی خود را معرفی کنيم نه مليت‌گرايی.

وی ادامه داد: سياست سازمان ميراث فرهنگی و شخص بنده اصلاً ناسيوناليست‌گرايی نيست و اين خطايی محض است هر کسی که فکر می‌کند که ما می‌خواهيم پادشاهی زنده کنيم اصلا صحبت ما را نشنيده است. ما ملتی بوده‌ايم که دنبال آزادی‌خواهی بوده‌ايم. ما شيعه علوی شده‌ايم و کشور ايران در حال حاضر ام‌القرا است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمريکا امروز به اديان توهين می‌کند در حالی‌که ايران از ۲۵ قرن پيش به اديان احترام می‌گذاشت
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اين که بايد از حضور منشور کوروش در ايران با تبليغات و فعاليت‌های فرهنگی شرايطی را فراهم کنيم که جامعه بهره کافی را ببرد، گفت: امروز در قلب آمريکا شاهد توهين به اديان هستيم. در حالی که ۲۵ قرن پيش اجداد ما احترام به اديان و حقوق ديگران را رعايت می‌کردند. ما خيلی جلوتر از بقيه هستيم و آن‌ها بسيار عقب‌تر از ما.

تلاش برای نمايش اشيای موزه‌های مهم دنيا در ايران
-----------------------------------------------------------------

بقايی درباره سياست‌های جديد سازمان برای ارتباط با موزه‌های بزرگ دنيا گفت: سياست ما اين است که شاهد نمايش ساير اشيای موزه‌های دنيا به ويژه اشيای ايرانی که در خارج کشور نگهداری می‌شوند در داخل کشور باشيم که به طور نمونه ارتباطی را با موزه لوور آغاز کرده‌ايم و توقع داريم ارتباطمان دوطرفه باشد.

وی درباره برخی موضع‌گيری‌هايی که طی روزهای اخير درباره منشور کوروش مطرح شد، گفت: تبيين اهداف حضور منشور در ايران بايد توسط رسانه‌ها روشن شود. يکسری‌ موضع‌گيری‌ها به خاطر عدم اطلاع‌رسانی‌ها است . بايد به جای اين که به طور حادثه‌ای با موضوعات ميراث فرهنگی برخورد شود، تحليلی و محققانه برخورد کنيم. بحث‌هايی که مطرح می‌شود انحرافی است.

تاريخ ايران از هخامنشی آغاز نشده درباره مادها و عيلامی‌ها کم کار شده است
---------------------------------------------------------------------------------------------------

رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: چه کسی می‌گويد که تاريخ ما از هخامنشيان است؟ قبل از هخامنشيان مادها و عيلامی‌ها را داشته‌ايم. کم دوره‌ای نيست. متاسفانه درباره اين مباحث بسيار کم کار شده است.ما پيوستگی تاريخی داريم که خداوند در هردوره‌ای اين را هدايت کرده است و اگر ايرانی مسلمان می‌شود به خاطر پايگاه‌ فرهنگی است که دارد.

بقايی ادامه داد: بعضی‌ها می‌گويند ما اطلاعات تاريخی نداريم. اين‌ها که ما را نديده‌اند چگونه اظهار نظر می‌کنند؟

وی افزود: زمان رسول‌اکرم(ص) ايرانی‌های يمن مسلمان شدند. ما ۱۴ قرن سابقه اسلام داريم. اسلام نه تنها با خون ما قاطی نشده بلکه حل شده است.

تقويت احتمال وجود منشورهای متعدد در دنيا
--------------------------------------------------------

وی درباره تکه‌های يافته شده متعلق به منشور کوروش که همراه اين منشور به ايران فرستاده شده است،‌گفت:‌ طبق مطالعاتی که انجام شده تکه‌های يافته شده متعلق به منشور ديگری است که اين موضوع اين فرضيه را قوت می‌دهد که منشور کوروش يکی نيست. منطقی اين است که فرمان کوروش در يک نسخه منتشر نشده باشد به همين دليل اين احتمال قوت می‌گيرد که منشور ديگری هم وجود داشته باشد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: اين تکه‌ها متعلق به منشور ديگری است.

سخنگوی سازمان ميراث فرهنگی از رئيس اين سازمان پرسيد که متن منشور کوروش چيست؟ بقايی پاسخ داد: اين منشور فرمانی متعلق به تمام حقوق بشر است. زمانی که متن منشور را مورد مطالعه قرار می‌دهند متوجه می‌شوند که موضوعاتی شبيه حقوق بشر ملل متحد درآن وجود دارد به همين دليل اين منشور را نخستين فرمان حقوق بشر در دنيا می‌دانند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: شاه معدوم از هر فرصتی برای پوشاندن بی‌عرضگی‌های خود در کشور استفاده کرده است به طوری که تاريخ را معجونی به نفع خود ساخته است. شبيه صدام که پشت‌سرش آشور بنی ‌پال می‌گذاشت و برای خود افتخار درست می‌کرد.

بقايی افزود:‌ بشريت و انسانيتی که در منشور به آن تاکيد شده است همان‌ چيزی است که اسلام به آن تاکيد دارد، به همين علامه طباطبايی ، شهيد مطهری و آيت‌الله مکارم‌ شيرازی از کورورش به عنوان ذوالقرنين ياد کرده‌اند.

وی درباره سيستم ايمنی و حفاظت در موزه ملی ايران اظهار داشت:‌ از سال‌ها پيش قرار بود سيستم حفاظت موزه به روز شود اما پس از آمدن خانم اردکانی اين سيستم مطابق با استانداردهای روز دنيا تقويت شد. وی دارای فهم ، بينش و ذوق فرهنگی است و پس از حضور ايشان شاهد تحولات بسياری در موزه هستيم.

رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری درباره برخی ادعاها مبنی بر اين که حدود ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه ايمنی موزه ملی شده است،‌گفت: کل بودجه ميراث فرهنگی ۱۰۰ ميليارد تومان است چطور ممکن است چنين بودجه‌ای صرف شده باشد ضمن اين که برای سيستم حفاظتی موزه‌ها رديف بودجه‌ای سالانه وجود دارد که اگر صرف نشود به خزانه بايد برود.

بقايی درباره بيمه منشور کوروش نيز تصريح کرد: موزه بريتانيا و موزه ملی ايران دو مجموعه معتبر علمی و فرهنگی هستند و تبادل اشيا امری متداول و عادی است با موزه بريتانيا برای انتقال منشور به ايران توافق کرده‌ايم و هيچ شرکت بيمه‌ای نيز حاضر به بيمه اين شیء با ارزش نيست.

وی درباره بيمه مصونيت اشيای تاريخی نيز گفت: بيمه مصونيت همان تعهد برگشت است و اين قضيه برای منشور هم وجود دارد و امری طبيعی است.

بقالی که نيست منشور کوروش را پس ندهيم
---------------------------------------------------------

رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اين که اگر منشور کوروش به بريتانيا بازنگردد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ گفت:‌ دو مجموعه اشيا را با هم ردو بدل کرده‌اند بقالی که نيست که شیء را پس ندهيم . اين موضوع کلاسش فرق می‌کند و در تمام کشورهای دنيا نيز امانت‌دادن اشيای تاريخی امری متداول است.

نمايش منشور کوروش در ايران؛ نخستين نمايش اشيای موزه‌های خارجی در کشور است
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

بقايی؛ رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری با قرائت متن زير نشست خبری امروز درباره نمايش منشور کوروش در موزه ملی ايران را آغاز کرد.

"منشور حقوق بشر کوروش سند تاريخی حق‌طلبی، ظلم‌ستيزی و عدالت‌خواهی ايرانيان است. منشور حقوق بشر کروش منشور عشق و مردانگی است. عشق به پاکی‌ها، صداقت، مردانگی و انسانيت، عشق به انسان به عنوان اشراف مخلوقات الهی، منشور کوروش از اعماق تاريخ فرياد انسان دوستی و مردانگی ملت بزرگ ايران را سر می‌دهد. ملتی که در طول تاريخ همواره موحد بود و در راه مبارزه با ظلم و ستيز پيشتاز.

هنگامی که در ۱۳۰ سال قبل هرمز رسام در خرابه‌های شهر بابل واقع در عراق امروزی با حفريات باستان‌شناسی خود مشغول بود هرگز گمان نمی‌برد، استوانه‌ای را کشف نمايد که راز سربلندی و مردانگی ملت ايران را در خود پنهان داشته باشد. استوانه به موزه بريتانيا منتقل شد. اما نزد ديگران بودن اثری در خاستگاه معنوی آن ندارد. استوانه را منشور کوروش يافتند اما اين منشور نه تنها به ايرانيان بلکه به همه مردم جهان تعلق دارد. آری اين در دورانی است که ناسيوناليسم اروپا را درنورديده و عاقبت با جنگی خانمانسوز و گرفتن جان ميليون‌ها انسان خاتمه می‌يابد. ندای منشور برابری انسان‌ها بدون در نظر گرفتن نژاد و رنگ پوست است. منشوری که بيانگر فرهنگ و تمدن ايرانی است منشوری که شاه‌بيت آن لغو برده‌داری و احترام به اديان است. منشور کوروش خود ضد مليت‌گرايی و ناسيوناليسم است و چه عجيب است داعيه‌‌داران دانش و تمدن که در اقدامی شيطانی در آمريکا مدعی آزادی و پيشرفت، به قرآن کتاب آسمانی پيامبر عظيم‌«الشان اسلام توهين می‌نمايند و نشان می‌دهند که هنوز سالها بلکه قرنها از فرهنگ و تمدن ايرانيان عقب هستند.

آنان به جای محاکمه رفتار ناپسند سردمداران خود که عامل فجايع بشری در جهان هستند کتاب آسمانی مسلمانان را مورد حمله قرار می‌دهند.گوئی هنوز آشور بنی‌پال، بخت‌النصر و نبو نعيد زنده‌اند و مرام و مسلکشان حکمرانی می‌کند.

ملت ايران ملت بزرگی است که در ۱۴ قرن قبل در مسير تکامل خود با آغوش باز اسلام را پذيرفت و فراتر از سايرين اسلام علوی را و خود پرچمدار و عامل اصلی توسعه آن گرديد.

امروز در جهان ايران را مترادف اسلام ناب علوی می‌دانند. ايرانی را شيعه علی(ع) و حق‌طلب می‌دانند. همان امامی که سفارش به نيکی و عدالت در کلامش موج می‌زند و عاقبت اين ملت پشتيبان فرزند گرانقدرش مهدی موعود که روزی می‌آيد خواهد بود. ايران سرزمين مردان و زنان بزرگ است سرزمين آريوبرزن، بزرگمهر، سلمان فارسی، ميثم تمار، يعقوب‌ليث صفاری، شيخ حسن جوری، شيخ‌صفی اردبيلی موسس حکومت شيعی، عباس ميرزا، اميرکبير، قائم‌مقام فراهانی، سيدجماالدين اسدآبادی، شيخ فضل‌الله نوری، رئيس علی دلواری، ميرزا کوچک‌خان جنگلی، شهيدان باکری، همت، صياد شيرازی فرمانده دلير عمليات مرصاد، شيرودی، کشوری و ديگر بزرگزادگان است.

ايران سرزمين رهبران بزرگ است. خمينی کبير فاتح دژ استبداد و خامنه‌ای عزير پرچمدار مبارزه با استکبار.نمايش منشور کوروش در موزه ملی ايران فرصتی است برای اصحاب رسانه و خبرنگاران حرفه‌ای حوزه ميراث فرهنگی تا با بهره‌گيری از اين فرصت تاريخی گاهی مهم در راستای توسعه و اعتلای فرهنگ و بينش تاريخی جامعه ايران بردارند. پس بياييد به جای فرصت‌سوزی در کوران بحث‌های بيهوده، سبک و حاشيه‌‌ای با سياستی صحيح و پشتيبانی سازمان ميراث فرهنگی در اين مسير بزرگ گام برداريم.

بحث امانت گرفتن منشور کوروش و نمايش آن در موزه ملی ايران از سالها قبل مطرح بوده است ليکن به صورت جدی بدان پرداخته نشده بود.
سازمان پس از نمايشگاه صفوی در موزه بريتانيا موضوع نمايش منشور کوروش در موزه ملی ايران را دستور کار خود قرار داد. که در همين رابطه توافقاتی هم به عمل آمد. اما به دلايلی سال گذشته در اجرای آن وقفه ايجاد شد که اين وقفه منجر به بازنگری سازمان در روابط علمی و فرهنگی خود با موزه بريتانيا شد. در اين راستا برای مديريت و اجرای هر چه بهتر اين تصميم رئيس موزه ملی تغيير کرد.

تصميم به بازنگری در روابط موجب شد مذاکراتی ميان روسای دو موزه ملی ايران و بريتانيا صورت پذيرد که حدود دو ماه قبل در سفر مک گريگور و هيئت همراهشان به تهران قرارداد رسمی به نمايش گذاشتن منشور کوروش در موزه ملی ايرن به امضاء رسيد و اما امروز شاهد نمايش منشور کوروش هستيم و شايد بتوان گفت برای اولين بار شاهد نمايش آثار ايرانی ساير موزه‌های دنيا در ايران هستيم. "


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016