چهارشنبه 14 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس سازمان زندان‌ها: مجرم سياسی نداريم، تعداد کمی زندانی امنيتی داريم، ايسنا

*مرخصی حق زندانی نيست
*جرايم منافی عفت در زنان زندانی هم رديف جرائم مواد مخدر است


رييس سازمان زندان‌ها با بيان اين‌که مجرم سياسی در کشور نداريم، اظهار کرد: اين زندانيان به ارتکاب جرم امنيتی زندانی هستند و تعداد آنها بسيار کم است.

به گزارش ايسنا، غلامحسين اسماعيلی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به رسالت خبرنگار اظهار کرد: رسالت خبرنگاری مقدس و مهم است، به طوری که با انعکاس اخبار و گزارش‌ها می‌تواند برای رفع معضلات جامعه تاثيرگذار باشد.

وی افزود:‌ نبود فضای کافی در زندان‌ها، فرسوده بودن بسياری از زندان ها و واقع شدن اکثر زندان‌ها در داخل شهرها از جمله مشکلات اين سازمان است.

وی با بيان اينکه نرخ ارتکاب جرائم خشن در جامعه بسيار پايين آمده است، تصريح کرد: درصد خانم‌های زندانی ۳.۵ درصد است، در حالی که اين ميزان در مردان به ۹۶.۵ درصد می‌رسد. درصد پايين زندانيان خانم به دليل رعايت شئونات اسلامی است و اميدواريم با اين نگرش درصد مردان زندانی نيز کاهش يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسماعيلی گفت: در نوع ارتکاب جرم دغدغه‌های زيادی داريم، به طوری که ارتکاب جرم در مردان به ترتيب مواد مخدر، سرقت، جرائم عليه اشخاص و اطفال و منافی عفت است، اين در حالی است که جرايم منافی عفت در زنان زندانی هم رديف با جرائم مواد مخدر است.

رييس سازمان زندان‌ها در ارتباط با برنامه‌های ويژه مراقبت‌ها در زندان بيان داشت: سال جاری برنامه‌های نرم‌افزاری متنوعی را از جمله ارتقای وضعيت زندانبانی و برنامه‌های فرهنگی مانند دين، اخلاق، نماز برای اصلاح امور زندانيان انجام داده‌ايم.

اسماعيلی به برنامه‌های سخت‌افزاری زندان‌ها اشاره کرد و افزود: با استفاده از دوربين‌های مدار بسته کنترل الکترونيکی درون زندان‌ها صورت می‌گيرد و در تلاش هستيم اين کنترل به خارج از زندان نيز کشيده شود.

وی با اشاره به موارد بهداشتی داخل زندان‌ها تصريح کرد: موارد بهداشتی جزء اولويت‌های اصلی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی است به طوری که بهداشت در سطح زندان‌ها در حد قابل قبول است.

رئيس سازمان زندان‌های کشور گفت: زندانيان هنگام ورود به زندان‌ها به وسيله تيم پزشکی مورد معاينه قرار می‌گيرند و در صورت وجود بيماری، کنترل و مداوا می‌شوند.

اسماعيلی اظهار کرد: در سال گذشته در زمينه عدم شيوع بيماری‌هايی مانند آنفوآنزای نوع A بسيار موفق عمل کرديم که اين نتيجه اهتمام سازمان زندان‌ها در امور بهداشتی زندانيان است.

وی بهداشت شخصی زندانيان در بدو ورود به زندان را نامناسب توصيف کرد و افزود: بهداشت شخصی زندانيان در سطح پايينی است که با ارائه برنامه‌های فرهنگی اين وضعيت در شرايط مطلوبی است.

اسماعيلی تصريح کرد: کمبود فضا و نيرو،‌ فرسوده بودن ساختمان‌ها، وجود زندان‌ها در حاشيه شهرها و همجواری با منازل مسکونی از جمله مشکلات سازمان زندان‌ها است که در حال پيگيری آنها هستيم.

وی زندانبانی را از مشاغل دشوار عنوان و خاطرنشان کرد: در خارج از کشور به ازای هر سه زندانی يک زندانبان وجود دارد، در حالی که در ايران به ازای هر ۱۳ زندانی يک زندانبان وجود دارد.

اسماعيلی گفت: فعاليت‌های زيادی در زندان‌ها صورت می‌گيرد اما حوزه اعتبارات تخصيص يافته به اين دستگاه بسيار ناچيز است و در چند سال اخير رئيس جمهور دستورات خوبی را در اين زمينه صادر کرده است.

وی مرخصی زندانيان را از دغدغه‌های شهروندان و مسئولان دانست و افزود: تعداد مرخصی‌هايی که به زندانيان داده می‌شود، ضابطه‌مند و هدفمند شده‌اند به طوری که هر زندانی پس از گذراندن يک ششم ايام حبس خود، به مرخصی می‌رود.

اسماعيلی اظهار داشت: مرخصی حق زندانی نيست و تنها اگر در جلسات اصلاح و تربيت به صورت مداوم شرکت کند، مورد تشويق قرار گرفته و به وی مرخصی داده می‌شود.

وی بيان داشت: تمام تلاش ما بر اين است که فعاليت‌های فرهنگی، احکام قضايی و اشتغال زندانيان را مدنظر گيريم و به برآيند نهايی برسيم که آزادی زندانيان و جلوگيری از ارتکاب جرم مجدد است.

اسماعيلی به حمايت از خانواده زندانيان اشاره کرد و افزود: بخش کمی از اين حمايت توسط سازمان زندان‌ها انجام می‌شود و بخش اعظم آن توسط انجمن حمايت از خانواده‌های زندانی، کميته امداد، ‌بهزيستی و حتی کمک‌های مردمی صورت می‌گيرد.

وی تصريح کرد: جامعه نگاه شايسته‌ای به خانواده زندانيان ندارد، اما بايد مدنظر داشت که نخستين قربانی زندانيان، خانواده‌ آنهاست، به طوری که بيش از ۹۰ درصد خانواده‌ها در ارتکاب جرم زندانی نقشی ندارند.

رئيس سازمان زندان‌های کشور با اشاره به سرانه فضای زندان‌ها گفت: سرانه فضای مسقف زندان‌ها شامل محل اقامت، راهروها، اشتغال، آموزش و اداری کمتر از ۱۰ مترمربع است.

اسماعيلی با بيان اينکه مجرم سياسی در کشور نداريم، اظهار داشت: اين زندانيان به ارتکاب جرم امنيتی زندانی هستند و تعداد آنها بسيار کم است.

رييس سازمان زندان‌ها افزود: هيچ کشوری به اندازه ما گستره فعاليت‌های فرهنگی، حرفه‌آموزی، مشاوره‌، روان درمانی، اشغال هنرآموزی و ... را در زندان‌ها ندارد. از لحاظ فضا و امکانات داخل زندان تعداد کمی از کشورها از ما جلوتر هستند.

وی با اشاره به اينکه آمار ارائه شده توسط سازمان‌ زندان‌های ايران واقعی است، بيان داشت: اما در کشورهای ديگر اين آمار واقعی وجود ندارد، به طوری که دو قطب شرق و غرب يعنی آمريکا و روسيه آمار زندانيان بيشتری دارند.

اسماعيلی تصريح کرد: آمار زندانيان آمريکا چهار برابر زندانيان ايران است و اين آمار در کشور روسيه سه برابر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان زندان‌ها، اسماعيلی همچنين خاطرنشان کرد: اگر جرائم مواد مخدر را از آمار زندانيان ايران کم کنيم، سرآمد بسياری از کشورها هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016