سه شنبه 20 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دليل اخراج خبرنگار روزنامه ال پائيس از ايران: مصاحبه با فرزند آيت الله منتظری، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
آنجل ساپينوزا خبرنگار ال پايس به‌دليل مصاحبه با فرزند آيت‌الله منتظری، تا دو هفته‌ی ديگر از ايران اخراج خواهد‌شد.

با گذشت بيش از دو ماه از مصاحبۀ احمد منتظری، پسر آيت الله منتظری با روزنامه ال پائيس اسپانيا، آن روزنامه اروپايی اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی به خبرنگارش دو هفته فرصت داده اند تا ايران را ترک کند و ظاهرا اين اخراج و همچنين لغو مجوز خبرنگاری و اقامت او، به مصاحبه او با فرزند آيت الله منتظری مربوط می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش راديو اروپای آزاد، آنجلس اسپينوزا يکی از برجسته ترين خبرنگاران ال پائيس در کشورهای خارجی است که از پنج سال پيش در ايران کار می کرد و روزنامه فوق الذکر خاطرنشان کرده است که مجوز اقامت او نيز، روز يکشنبه ١۸ مهرماه لغو گرديد.
روزنامه ال پائيس همچنين تصريح می کند که اسپينوزا در ماه ژوئيه در شهر قم پس از مصاحبه با احمد منتظری، پسر آيت الله حسينعلی منتظری روحانی ناراضی ايرانی که حدود ۹ ماه پيش درگذشت، بازداشت شد.
کارت خبرنگاری اين بانوی اسپانيايی نيز در آن زمان ضبط شد؛ اما او براساس اظهارات مقامات بر اين تصور بود که پس از تعطيلات تابستان، آن را پس خواهد گرفت.
مقام های امنيتی جمهوری اسلامی، پس از بازگشت او به تهران، گذرنامه اش را برای سه هفته ضبط کردند؛ تا اينکه روز يکشنبه به وی بازگردانده شد؛ ولی مجوز اقامت او لغو شده و به او دستور داده شده است ايران را تا ٢۴ اکتبر، دوم آبان ترک کند.
اسپينوزا به ال پائيس گفته است: “هيچ کس هيچ توضيحی به من نداده. از زمانی که از سفر بازگشتم، مدير مطبوعات خارجی از ديدار با من خودداری کرده و رئيس دفتر او نيز گفته که کمکی از او ساخته نيست، و اينکه دستور از جای ديگری آمده است.”
لازم به ذکر است اين روزنامه اسپانيايی، در نقدی بر صدور حکم اخراج خبرنگارش از تهران، اين تصميم را نشانه “هراس نظام جمهوری اسلامی از انتقاد” دانسته است.
«ال پائيس» می افزايد: از سال ۲۰۰۵ که محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری اسلامی رسيد، سانسور مطبوعات در ايران افزايش يافته است.
اين خبرنگار معروف اسپانيايی، همچنين گفت که از طريق اشخاص ثالث مطلع شده که مصاحبه با منتظری که در آن از رهبر ايران انتقاد شد، اقدامی بود که دولت را نسبت به اخراج او قانع کرد.
اسپينوزا گفت که مقام های ايرانی از نحوه پوشش انتخابات خرداد ۸۸ توسط وی راضی نبودند.
همزمان برخی منابع خبری گزارش دادند که روزنامه اِل پائيس در زمينه تلاش برای جلوگيری از اعدام سکينه محمدی آشتيانی و سنگسار احتمالی او نيز بسيار کوشا بوده است.
در جريان حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته، تعداد زيادی خبرنگار، گزارشگر و روزنامه نگار غير ايرانی، اخراج، بازداشت و لغو مجوز يا اقامت شدند و برای باقی مانده نيز،محدوديت هايی ايجاد شد، بطوريکه به خبرنگاران رسانه ها اجازه داده نمی شد که دفاتر کاری خود را ترک کنند. جان لاين گزارشگر بی بی سی در تهران، نيز از ايران اخراج شد و خبرنگار يونانی روزنامه واشنگتن تايمز، که بازداشت و بعد از مدتی آزاد گرديد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016