پنجشنبه 22 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا باهنر: اگر اصلاح طلبان با سران فتنه در يک اصل بايستند من می‌گويم همه آن ها بايد بروند، ايلنا

ـ برخی می‌خواستند تلاش کنند بحث هدفمندی را سياسی کنيم ،هوشمندی مجلسی‌ها مانع شد
ـ به‌عنوان رقيب لاريجانی حتما کانديدا نمی‌شوم ،خودم جزء طرفداران ايشان هستم
ـ با اينکه برخی اظهارات رييس جمهور به دعوا تبديل شود موافق نيستم.


ايلنا: نشست خبری دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين با خبرنگاران صبح روز پنج شنبه در محل اين تشکل برگزار شد و با هنر آخرين مواضع تشکل متبوع خود پيرامون مسائل جار مملکتی و بين‌المللی از جمله هدفمندی يارانه‌ها و سفر احمدی‌نژاد به لبنان را به اطلاع رسانه‌ها رساند و سپس به سوال خبرنگاران پاسخ گفت.
به گزارش خبرنگار ايلنا ، محمدرضا باهنر در ابتدای اين جلسه به سفر احمدی‌نژاد به لبنان اشاره و استقبال بی‌نظير مردم لبنان از اين سفر را نمايانگر اقتدار جمهوری اسلامی ايران در منطقه بويژه در کنار مرزهای اسرائيل دانست که سبب وحشت و سر درگمی بيشتر سران رژيم اشغالگر صهيونيستی شده است.
دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين پس از آن به بحث هدفمندی يارانه‌ها پرداخت و تصريح کرد: کار کميسيون تلفيق ديروز به اتمام رسيده و مصوبات کميسيون در حال ويرايش نهايی است و هفته آينده متن اين گزارش در رسانه‌ها منعکس می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باهنر ادامه داد: در اين قانون پيش‌بينی شده ۵۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمند کردن يارانه‌ها صرف اقتصاد خانوار شود و ۳۰ درصد از اين منبع نيز بابت مابه‌التفاوت تسهيلات برای بانک‌ها و تقويت بنگاه‌های اقتصادی که کالا و خدمات توليد می‌کنند اختصاص داده شود.
وی با بيان اينکه دولت و شرکت‌های دولتی نيز از اصلاح قيمت‌ها متضرر می‌شوند ۲۰ درصد از منابع را هم متعلق به زيان شرکت‌های دولتی برآورد کرد.
دبير‌کل جامعه اسلامی مهندسين با بيان اينکه مسير هدفمند‌سازی يارانه‌ها ناگزير است و با وجود سختی‌ها بايد به جلو حرکت کنيم درباره اختيارات و امکانات دولت در اجرای اين قانون متذکر شد: دولت اختيارات و امکانات خوبی دارد و اميدواريم با امکاناتی که دارد بتواند اين پروژه عظيم را مديريت کند.
وی از رسانه‌ها خواست بخش‌های مثبت اين پروژه را حمايت کنند و اگر نقدهايی دارند نقدهايشان عالمان و عادلانه لحاظ شده و فقط نيمه خالی ليوان را نبيند.
باهنر با اشاره به مباحث صورت گرفته درباره طرح هدفمند يارانه‌ها در درون مجلس ادامه داد: بعضی از دوستان سياسی می‌خواستند تلاش کنند بحث هدفمندی را سياسی کنيم که هوشمندی مجلسی‌ها مانع اين کار شد و در حال حاضر فراکسيون‌های سياسی مجلس در اين باره نظر مشترک دارند واين نظر اجرای کامل قانون هدفمندی يارانه‌ها است.
نماينده تهران در مجلس گفت: در طول مسير اجرا آمادگی داريم کميته‌های مشترکی با دولت برگزار کنيم.
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه چرا پس از رای نياوردن برای نايب رئيسی مجلس انزوای سياسی اختيار کرده‌ايد، تصريح کرد: خودمان را مکلف نمی‌دانيم هميشه حرف بزنيم ، بلکه حرف زدن بايد در حد ضرورت باشد.
وی افزود: يکی از دلايل اين امر اين است که بعد از پايان ماموريت اين جانب در هيات رئيسه مجلس به فاصله ۱۰ روز کار کميسيون برنامه پنجم شروع شد که بنده به‌عنوان مسوول اين کميسيون انتخاب شدم و تصورم همواره اين بوده که مهمترين کار اقتصادی، سياسی و فرهنگی که مجلس هشتم انجام می‌دهد تدوين قانون برنامه پنجم است.
باهنر با اشاره به قانون هدفمندی يارانه‌ها اصلاح الگوی مصرف انرژی يا اصلاح بودجه ساليانه اضافه کرد: در اين برنامه تلاش‌های زيادی کرديم تا برای رسيدگی به اين قانون بيشترين حجم مشورت‌ها را با بخش خصوصی، دانشگاهی و مديران دولتی داشته باشيم.
وی با بيان اينکه حتی مجريان دولت‌های گذشته آنجايی که فکر می‌کرديم حرف جدی برای مطرح کردن دارند برای مشورت دعوت کرديم، اضافه کرد: اعضای کميسيون تلفيق ۱۵۰ ساعت جلسه کاری داشتند و بايد توجه داشت مرکز پژوهش‌های مجلس بيشترين توليدات کارشناسی را داشته که بسياری از آنها انتشار پيدا کرده و بسياری نيز تنها به دست نمايندگان مجلس رسيده است.
وی با بيان اينکه اتفاق مهمی برای باهنر نيفتاده که منزوی شده باشد تاکيد کرد: تشخيص من اين بود که انجام اين کارهای مهم در فضای سياسی آرام‌تر بهتر صورت می‌گيرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا مجلس هشتم در مقابل خواسته‌های دولت کوتاه آمده است؟ با اشاره به اينکه در مجلس هفتم و هشتم تحولی جدی اتفاق افتاد و به اين نتيجه رسيديم که در حوزه نظارت کار کافی انجام نشده است ، يادآور شد: ۶ دوره از ۸ دوره مجلس پس از انقلاب را به‌عنوان نماينده در مجلس بودم و اگر نقدی به اين عملکرد مجلس دارم تنها نقد به گذشتگان نيست، بلکه به عملکرد خودم هم نقد دارم.
وی افزود: به اين نتيجه رسيديم که مجلس همه هم و غمش را روی قانونگذاری گذاشته، در مجلس هفتم بحث نظارت را سامان بخشيديم و در مجلس هشتم آيين‌نامه آن اصلاح شد.
باهنر ادامه داد: رئيس مجلس دارای دو معاونت شد که يکی معاونت قوانين و ديگری معاونت نظارت بود که آقای لاريجانی معاونت نظارت را به بنده واگذار کرد.
باهنر تصريح کرد: روز گذشته طرح سامان دادن به نحوه نظارت نمايندگان تقديم مجلس شد و در حال حاضر دويست نفر از نمايندگان مجلس از طرف مجلس در امور کشوری و استانی وظيفه نظارتی برعهده دارند.
باهنر به وظايف نظارتی کميسيون اصل ۹۰ اشاره و تاکيد کرد: تلاش ما اين بوده که مديريت واحدی اعمال بشود و نتيجه نظارت‌ها موثر باشد.
دبير‌کل جامعه اسلامی مهندسين درباره استيضاح‌های مطرح شده در مجلس توضيح داد: در قانون اساسی ذکر شده که هر ۱۰ نفر نماينده می‌تواند درخواست استيضاح کنند.
وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که در مجلس دارم می‌گويم هيچ وزيری نيست و نبوده که حداقل ۱۰ نماينده مخالف نداشته باشد و اگر قرار باشد فضای مجلس فضای استيضاح باشد هميشه ۱۰ نماينده يک وزير را استيضاح می‌کنند و همانطور که می دانيد فضای مملکت برای مدتی تحت تاثير اين وضعيت قرار خواهد گرفت.
باهنر متذکر شد: تلاش هيات رئيسه همواره اين بوده که قبل از استيضاح مشکلات نمايندگان با وزير حل شود، اما در هر صورت اگر جو عمومی مجلس بخواهد وزيری را استيضاح کند و احساس بشود اين استيضاح رای می‌آورد و مجلس به اين جمع بندی برسد که وزير بايد کنار برود آن وقت اين استيضاح انجام خواهد شد.
محمدرضا باهنر درباره انتخابات فراکسيون اصولگرايان و کانديداتوری علی لاريجانی و احتمال رقابت خود وی با لاريجانی اظهار داشت: از اول مجلس هشتم بين برخی نمايندگان اصولگرا اين اختلاف سليقه وجود داشت که رئيس مجلس نبايد همزمان رئيس فراکسيون اصولگرايان نيز باشد که البته من هم در آن زمان با آنها هم نظر بودم، اما در مجلس هشتم احساس کرديم به غير از آقای لاريجانی در مورد بقيه کانديداها رای به صورت اکثريتی و اقليتی در خواهد آمد و تصور می‌کنم برای سال آينده هم همين اتفاق می‌افتد، پيش‌بينی می‌کنم آقای لاريجانی کانديدا شده و رای می‌آورد.
وی تصريح کرد: به‌عنوان رقيب لاريجانی حتما کانديدا نمی‌شوم زيرا خود بنده جزو طرفداران ايشان هستم.
محمدرضا باهنر درپاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبنی بر پس گرفتن امضاهای نمايندگان د رموراد متعدد تصريح کرد: بعضی مسائل مثل طرحی که به مجلس ارائه می‌شود اگر ۱۵ نفر امضا داشته باشد با اينکه ۱۵۰ نفر امضا بکنند تفاوت نمی‌کند . بنابراين ما روی تعداد امضاها حساب زيادی نمی‌کنيم و امضا هم نيز اثر حقوقی مشخصی ندارد و به اين دليل است که اين اتفاق زياد تکرار می‌شود.
باهنر متذکر شد؛ امضا کردن و پس گرفتن امضا تنها بعضی از جاها اهميت بالايی دارد و بعضی جاها اهميت حقوقی ندارد.
دبير کل جامعه اسلامی مهندسين درپاسخ به سوالی مبنی بر جمع آوری امضا و نامه ۸ نفر از نمايندگان برای سوال از رئيس‌جمهور اظهار داشت: اصل ۸۸ قانون اساسی می‌گويد هر نماينده می‌تواند از يک وزير سوال کند اما با امضا يک چهارم نمايندگان سوال از رئيس‌جمهور مورد بررسی قرار می‌گيرد و اينکه هشت نفر از نمايندگان چنين اقدامی کرده‌اند. اولا من خبری از آن ندارم و ديگر اينکه به فرض هم که اينچنين باشد هنوز تا تاثير حقوقی آن فاصله زيادی مانده و بايد حداقل ۷۳ امضا جمع شود تا اين موضوع رسميت پيدا کند.
وی درباره سخنان احمدی نژاد درباره جايگاه مجلس متذکر شد :ما حيفمان آمد که در آستانه سفر رئيس‌جمهور به نيويورک که سفر خوبی هم بود آن سخن در آن مقطع بيان شود ، اما اينکه اين قبيل مسائل به دعوا تبديل شود من موافق اين قضيه نيستم.
محمدرضا باهنر درباره اصولگرا بودن احمدی نژاد و اظهارات جوانفکر که گفته بود احمدی نژاد اصولگرا نيست، يادآور شد: اصولگرايی و اصلاح‌طلبی يک طيف است.
وی افزود: ما در اردوگاه اصولگرايان افراطی و تفريطی داريم و اصحاب سياست از اين تقسيم بندی‌ها زياد دارند، اگر اين رقابت‌ها درست مديريت شود اشکالی ندارد، اما اينکه بگوييم احمدی نژاد در طيف اصولگرايان نيست بايد بگويم ايشان را در جبهه اصولگرايان می‌دانم البته با حفظ مواضع.
اين فعال سياسی اصولگرا متذکر شد: به برخی از نزديکان ايشان و جايگاهی که به ايشان داده شده نقد داريم، اما اينکه اصرار داريم احمدی نژاد اصولگرا است به اين دليل است که می‌خواهيم حقيقت را بگوييم و اگر خود احمدی نژاد هم بگوييم که اصولگرا نيستم به او پاسخ می‌دهيم بعضی از کارهايتان منطبق با اصولگرايی است و برخی کارها هم منطبق نبوده و انتظار داريم خود ايشان هم اين رويه را در مقابل ما داشته باشد.
با هنر مبارزه با مفاسد اقتصادی را امری نسبی دانست و تصريح کرد: اينکه مبارزه با مفاسد اقتصادی نسبت به ۵ سال پيش بهتر شده يا بدتر بايد کار تحقيقاتی و ميدانی انجام داد، اما درباره انضباط اقتصادی دولت، حاکميت و مردم ارکان خوبی در برنامه پنجم تعبيه شده و بايد زمينه سوء‌استفاده را در کشور به حداقل ممکن برسانيم.
وی افزود: فساد در بنگاه‌هايی صورت می‌گيرد که مديريت بنگاه با مالک آن يکی نيست که اصل ۴۴ اين موارد را اصلاح کرده است.
باهنر به جايگاه ديوان محاسبات اشاره کرد و افزود: تا ۷ سال پيش اگر به مسوولين می‌ گفتيم ديوان محاسبات آن را نمی‌شناختند، اما امروز جايگاه اين ديوان به جايی رسيده که در هيچ جلسه مهم تصميم گيری اقتصادی نيست که مساله ديوان محاسبات و نظارت آن برفعاليت‌های اقتصاد مطرح نشود.
باهنر درباره اصلاح‌طلبان و آينده سياسی آنان متذکر شد: اگر کسی با نظام درگير شود ، نظام از خودش دفاع می‌کند . اما مساله اصلاح‌طلبی را بايد از اين مسائل جدا کرد . اگر اصلاح‌طلبان به اين جمع بندی برسند که در مواضع شان با سران فتنه در يک اصل بايستند من می‌گويم همه آنها بايد بروند اما اگر به اين نتيجه برسند که تصور می کنم بسياری از آنها به اين جمع بندی رسيده اند که با سران فتنه همگام نباشند می‌توانند در حاکميت حضور داشته باشند.
باهنر خاطر نشان کرد : خود من زمانی به يکی از اين سران فتنه می‌گفتم شما اگر بخواهيد اپوزسيون درون نظام باشيد خود من با تمام وجود از شما حمايت می‌کنم ، اما اگر بخواهيد اپوزسيون خارج از نظام باشيد در مقابل شما خواهيم ايستاد.
وی افزود: اصلاح‌طلبی نقاط قوت و ضعف دارد، اما برای ادامه حيات خود بايد بداند که اگر سرنوشت خود را به جريان فتنه گره بزنند جايی در نظام نخواهند داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016