چهارشنبه 28 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعات جديدی از حساب ذخيره ارزی، کاهش ‌٤٣.۳ درصدی موجودی حساب در سال ‌٨٧، ايسنا

*افزايش ‌٨٢.۱ درصدی برداشت‌های دولتی
درحاليکه موجودی حساب ذخيره ارزی در سال ۱۳۸۶ با ۱۴۲.۵ درصد رشد نسبت به سال قبل آن مواجه بوده، اما در پايان سال ۱۳۸۷ موجودی اين حساب نسبت به سال قبل ۴۳.۳ درصد کاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، موجودی نقد حساب ذخيره‌ ارزی در سال ۱۳۸۶ رقمی معادل ۲۳ ميليارد و ۱۷۵ ميليون دلار بوده که اين رقم در سال بعد به ۱۳ ميليارد و ۱۴۲ ميليون دلار کاهش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين ميزان برداشت از اين حساب در سال ۱۳۸۶ معادل ۲۸ ميليارد و ۱۵ ميليون دلار بوده که اين رقم در سال ۱۳۸۷ به رقم ۴۵ ميليارد و ۹۲۴ ميليون دلار افزايش يافته که افزايش ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در سال ۱۳۸۷ که به تازگی اطلاعات حساب ذخيره ارزی مربوط به اين سال منتشر شده است ۹۵۹ ميليون دلار به بخش صنعت ۴.۳ ميليون دلار، به بخش کشاورزی و ۲.۳ ميليون دلار به بخش حمل‌ونقل از محل اين حساب تسهيلات اعطا شده است.

در حالی ميزان برداشت‌های دولتی از اين حساب در سال ۸۷ نسبت به سال قبل ۸۲.۱ درصد رشد داشته که ميزان برداشت برای اعطای تسهيلات ۱۸.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

با توجه به احکام ماده يک قانون برنامه چهارم توسعه، هرگونه برداشت از حساب ذخيره ارزی مستلزم درج در بودجه‌های سالانه و در نتيجه کسب مجوز از مجلس شورای اسلامی است.

با توجه به اطلاعات در دسترس، در سال ۱۳۸۷ به منظور اجرای طرح‌های عمرانی، جبران خسارت ناشی از خشکسالی و واردات کالاهای اساسی (متمم بودجه)، مقاوم سازی مدارس، دو درصد منابع نفت برای مناطق نفت خيز و باز پرداخت وام‌های ارزی و تفاوت نرخ ارز ايجاد شده در سنوات قبل از حساب ذخيره ارزی برداشت شده است.

در سال ۱۳۸۷ به منظور تامين اعتبار طرح‌ عمرانی در مجموع برابر با ۱۳۸۶۸ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزی طبق تکاليف بودجه‌ای، برداشت شده است که نسبت به سال قبل ۶۴.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

در ضمن در سال ۱۳۸۷ به منظور بازپرداخت وام‌ها ارزی و تفاوت نرخ ارز ايجاد شده در سنوات قبل، مبلغ ۱۰۳۷ ميليون دلار، برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی و واردات کالاهای اساسی (به عنوان متمم بودجه)، مبلغ ۲۶۵۵ ميليون دلار برای مقاوم سازی مدارس، مبلغ ۹۴۹ ميليون دلار برای دو درصد منابع نفت و برای مناطق نفت‌خيز و محروم کشور مبلغ ۱۰۵۴ ميليون دلار طبق تکاليف بودجه سال ۱۳۸۷، برداشت شده است.

در کل جمع برداشت‌های فوق از حساب ذخيره ارزی در سال ۱۳۸۷ برابر با ۱۹۵۶۳ ميليون دلار بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016