سه شنبه 4 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر صالحی: آژانس ديگر سوال پادمانی از ايران ندارد، برق نيروگاه بوشهر اواخربهمن‌ به شبکه وصل می‌شود، ايسنا

- پاسخ رسمی از گروه وين برای تبادل سوخت دريافت نکرده‌ايم

رييس سازمان انرژی اتمی، از وصل شدن نيروگاه بوشهر به شبکه برق سراسری کشور در اواخر بهمن ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر علی‌اکبر صالحی ظهر سه‌شنبه پس از بازديد از عمليات انتقال سوخت به داخل قلب راکتور نيروگاه بوشهر، گفت: امروز روز فرخنده و نقطه عطف در فرآيند راه‌اندازی نيروگاه بوشهر است که حساس‌ترين فرآيند يعنی انتقال به قلب راکتور آغاز شده است.

وی با اشاره به ۳۰ مرداد که عمليات انتقال سوخت به استخر جنب قلب راکتور آغاز شد، افزود: در همان موقع گفته شد که اين فرآيند چند ماهه است و از ۳۰ مرداد تاکنون آزمايش‌ها و تست‌های مختلفی انجام شده است. در حال حاضر ايستگاه دوم که مهم‌ترين بخش فرآيند راه‌اندازی نيروگاه بوشهر است را داريم. همکاران فنی ما اين فرآيند را در سه مرحله (A - B - C) تقسيم کرده‌اند که هر کدام از اين مراحل زيرمجموعه‌های خاص خود را دارد.

رييس سازمان انرژی اتمی، ابراز اميدواری کرد: با آغاز فرآيند سوخت‌گذاری در قلب راکتور، ۱۶۳ مجتمع سوخت در نزديک به دو ماه به قلب راکتور منتقل شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او اظهار کرد: البته اين تاريخ تقريبی است. اميدواريم آن‌طور که به ما قول داده‌اند و اگر همه چيز به خوبی جلو رود، در اواخر بهمن‌ماه شاهد وصل شدن نيروگاه به شبکه برق سراسری باشيم. کارشناسان و متخصصان روسی و ايرانی قول داده‌اند در زمان مشخص نيروگاه به شبکه سراسری وصل شود.

صالحی در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به انتقال سوخت نيروگاه به قلب راکتور، گفت: اين روز را تبريک می‌گويم چرا که در کتابچه تاريخ اين روز به عنوان روزی ماندگار که بالاخره سوخت به قلب راکتور منتقل شد ثبت خواهد شد.

رييس سازمان انرژی اتمی، هم‌چنين از مشکلاتی که برای برخی خبرنگاران برای سفر به بوشهر و پوشش خبری عمليات سوخت‌گذاری در داخل قلب راکتور صورت گرفته است، عذرخواهی کرد.

او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اين که در مذاکرات نوامبر ميان ايران با ۱ + ۵ بحث تبادل سوخت راکتور مطرح خواهد شد؟ گفت: موضوع مذکرات ۱ + ۵ مربوط به شورای عالی امنيت ملی و وزارت خارجه است. درباره تبادل سوخت تا به امروز پاسخ رسمی از گروه وين دريافت نکرده‌ايم و اين موضوع بيش‌تر رسانه‌يی و شفاهی مطرح شده است. در عرف ديپلماتيک اگر بخواهيم کار را پيش ببريم بايد پاسخ مکتوب از طرف مقابل داشته باشيم. اما امروز تاريخی را نمی‌توانيم اعلام کنيم. البته مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به‌شدت دنبال آن است که هر چه زودتر اين مذاکرات شروع شود و الان هم وی در روسيه است و احتمالا در ارتباط با همين موضوع به روسيه سفر کرده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری ديگر که از وی خواست شرايط برای بازديد خبرنگاران حاضر در بوشهر برای بازديد از عمليات سوخت‌گذاری در قلب راکتور فراهم شود، گفت: اين مساله را بايد از مجری طرح نيروگاه بوشهر بپرسيد. البته اين‌گونه نيست که اين موضوع با درخواست و دستور انجام شود. بايد برخی ملاحظات امنيتی و ايمنی لحاظ شود.

رييس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به اين سوال که احتمال می‌دهيد در روند عمليات سوخت‌گذاری اشکال فنی به وجود آيد که تاريخ اعلام شده را برهم زند؟ اظهار کرد: درباره زمان‌هايی که اعلام شده است بايد بگويم که اين زمان‌ها تقريبی هستند. در حال حاضر مهم آن است که فرآيند راه‌اندازی شروع شده است. اما در اين فرآيند آزمايش‌های مختلف بايد انجام شود. گاهی در اين آزمايش‌ها پاسخ مطلوب را نمی‌گيريم که بايد روند اصلاح شود. از اين رو اين تاريخ‌ها تقريبی هستند. ممکن است با يک ماه يا چند هفته تاخير اين کار انجام شود. ما ابتدا انجام عمليات سوخت‌گذاری در قلب راکتور را نيمه اول مهرماه اعلام کرده بوديم و حالا در پايان نيمه دوم مهرماه و عملا با دو هفته تاخير آن را انجام می‌دهيم. اين تاخيرها طبيعی است اما به لطف خدا کارها رو به جلو است. اميدواريم اگر همه شرايط در زمان وصل برق نيروگاه به شبکه سراسری فراهم باشد جشن با شکوهی را برگزار کنيم. فکر کرديم ممکن است اين مساله با ايام محرم و صفر تداخل داشته باشد. از اين رو آن را به بعد از ۱۷ بهمن‌ماه موکول کرديم.

صالحی درباره ايمنی نيروگاه بوشهر و برخی نگرانی‌ها که از سوی کشورهای حوزه خليج فارس مطرح می‌شود، گفت: ايمنی نيروگاه مشکلی ندارد. نيروگاه بوشهر از استثنايی‌ترين نيروگاه‌ها به لحاظ ايمنی است. اين نيروگاه از نظر فنی و به‌طور ذاتی ايمن است. البته در ابعاد ديگر هم پيش‌بينی‌های لازم انجام شده است. نظام ايمنی ايران و کارشناسان روسيه در اين خصوص دقت کافی داشته‌اند و بالاتر از همه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هم در فرآيند ايمنی نيروگاه سهيم است. بنابراين نيروگاه بوشهر به‌طور سه‌جانبه به لحاظ ايمنی تحت نظارت است.

وی خاطر نشان کرد: ما به طريق اولی ابتدا نگران مردم خودمان هستيم و اين اظهار نگرانی‌ها اگر منبعث از بی‌اطلاعی اين کشورهاست ما اطلاع‌رسانی می‌کنيم و می‌توانند از آژانس هم در اين‌باره بپرسند. به هر حال آژانس يک مرجع بين‌المللی است. اگر هم از روی آگاهی می‌گويند مجبوريم بگوييم که اين رفتار يک صبغه سياسی دارد چون اين مسائل آثار مخرب دارد. اگر آن‌ها هم شروع به ساخت نيروگاه کنند آن وقت ما همين ايراد را به آن‌ها وارد می‌کنيم. به علاوه از مهندسان و متخصصان‌شان دعوت می‌کنيم بيايند و از نزديک نيروگاه را ببينند. ما هيچ چيز مخفی نداريم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، صالحی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اين که رييس روس‌اتم در اظهارنظری اعلام کرده است که ايران درخواستی برای اين که روسيه واحدهای ديگر نيروگاهيش را بسازد نکرده است، گفت: اولويت ما راه‌اندازی بوشهر است. فعلا نيروگاه را در دست کار داريم و هم‌زمان به سراغ مناقصه برای راه‌اندازی نيروگاه‌های جديد نمی‌رويم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مراحل بعد از عمليات انتقال سوخت به قلب راکتور، اظهار کرد: از امروز انتقال سوخت به قلب آغاز شده است. بعد از آن فعاليت فيزيکی راکتور شروع می‌شود. اما اين مرحله مدتی طول می‌کشد. ما اميدواريم در اواخر بهمن ماه حدود ۴۰ درصد يعنی ۴۰۰ مگاوات قدرت اسمی نيروگاه را به شبکه سراسری وصل کنيم.

صالحی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره اظهارات يکی از سفيران کشورهای ۱ + ۵ در تهران که مدعی شده بود سوالات ۱ + ۵ در مذاکره با ايران سوالات آژانس است، تصريح کرد: ما با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در ارتباط هستيم. گزارش‌های ادواری آژانس صادر می‌شود. اگر به اين گزارش‌ها توجه کنيد خواهيد ديد در آن گزارش‌ها ديگر سوالی از ايران پرسيده نمی‌شود. تنها چيزی که وجود دارد که به عنوان سوال آژانس هم نيست و پيوست آن است، برخی مطالعات ادعايی است.

او ادامه داد: مطالعات ادعايی به موضوع لپ‌تابی که عده‌ای مدعی هستند اشاره می‌کند. آن‌ها ادعاهايی دارند، آن هم در مورد بحث هسته‌يی نيست. می‌گويند ايران فعاليت‌های موشکی و کلاهک‌های موشکی دارد که اين مسائل ارتباطی به موضوع هسته‌يی کشورمان ندارد. مباحث هسته‌يی که به آژانس مرتبط می‌شود مواردی است که در آن مواد هسته‌يی به کار رفته باشد.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ما موضوع مسائل موشکی را رد می‌کنيم؛ زيرا زمان البرادعی وی گفت نمی‌توانيم اصالت اسناد را تاييد کنيم. يک سری اسنادی بدون اصالت به آژانس ارايه کردند و آژانس هم آن را به ما منتقل کرده است اما خود آژانس می‌گويد ما نمی‌توانيم اصالت اين اسناد را تاييد کنيم.

صالحی افزود: زمانی که آژانس نمی‌تواند اصالت اين اسناد را تاييد کند آن‌ها واقعی نيست. مانند سناريوی فيلمی است که آن را درست کرده‌اند و می‌گويند شما فيلم را ببينيد، ابتدا و انتهای فيلم منطقی است. اما بايد در نظر داشت اين فقط فيلم است و واقعيت نيست. آن‌ها می‌خواهند فيلم را به عنوان واقعيت به خورد ما بدهند.

او تاکيد کرد: اگر بحث اين است که ما بايد به اين پرسش‌ها پاسخ بگوييم، بايد بگوييم اين‌ها سوالاتی نيست که آژانس اعلام کرده باشد. آژانس صرفا می‌گويد من چنين اسنادی دارم ولی بايد در نظر داشت آژانس بايد ابتدا خود اصالت اسناد را روشن کند.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکيد کرد: تعهد ما نسبت به آژانس در چارچوب يک پادمان تعريف شده است. ما سوال پادمانی از سوی آژانس نداريم. اگر چنين سوالاتی وجود داشت در گزارش‌ها می‌آمد.

صالحی گفت: مطالعات ادعايی جزو وظايف آژانس نيست.

وی در ادامه گفت: پرونده‌ی ساختگی هسته‌يی ايران موضوعی است که فقط به دليل فشار آوردن سياسی به ايران ايجاد شده است تا ايران را در مدار منويات خود قرار دهند. پاسخگويی به سوالات پادمانی وظيفه‌ی ماست و اين چيزی است که از بعد فنی و حقوقی مطرح است.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار ايسنا درباره‌ی دريافت راديوداروهايی از خارج از کشور گفت: ما نمونه‌ای از مواد خام راديوداروهای اوليه را از روسيه خريداری کرده‌ايم و در يکی دو هفته‌ی آينده به ايران منتقل خواهد شد. پس از اين‌که از کيفيت آن‌ها اطمينان حاصل کرديم سفارش‌های مستمر را به روس‌ها برای تامين مواد خام راديوداروهای يد و موليبدن خواهيم داشت.

صالحی ادامه داد: ما رآکتور را برای تامين باقی‌مانده‌ی نيازمان به صورت يک هفته در ميان در حال حاضر روشن می‌کنيم.

رييس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسيد در بازديد از ساختمان توربين شاهد بوديم تعدادی از کارکنان ارمنی هستند، با بيان اين که اطلاعی از وجود کارگران غيرروسی در نيروگاه ندارم، تاکيد کرد: اما طبيعی است در کارهای بزرگ بين‌المللی از نيروهای مختلف استفاده شود. ممکن است کارکنان اوکراينی و بلاروسی هم باشند. ما مشکل خاصی نداريم.

او درباره ساختمان توربين اظهار کرد: کار توربين تمام شده و به ژنراتور وصل شده است.

صالحی درباره دو روستای هليله و بندرگاه در اطراف نيروگاه بوشهر نيز گفت: خوشبختانه استاندار بوشهر اقدامات خوبی را انجام داده ‌است تا اين مساله به نحو مطلوب حل شود. با اين اقدامات مسائل مربوط به امور حفاظتی، ايمنی و امنيتی توامان حل می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016