شنبه 8 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه رسالت: اینکه احمدی‌نژاد و مشایی، پوتین و مدودف بشوند خلاف قانون نیست

خبرآنلاین - روزنامه رسالت در مقاله ای با اشاره به فضاسازی برخی رسانه ها علیه اسفندیار رحیم مشایی به بررسی آن پرداخت.

این روزنامه با بیان "شایعه سلطه فکری مشایی بر احمدی نژاد" نوشته است:

فرض کنیم که این شایعه درست باشد، اصل بهره گیری و کسب مشاوره یک رئیس جمهور از فردی معتمد ( از منظر او) عقلاً غلط نیست، مگر آنکه اثبات شود این ارتباط فکری موجب بروز انحراف در ذهن و عمل یک مقام عالی ومنشاء اثر می شود.در این حالت باید انحرافات احتمالی مشخص شده، معیار تشخیص این انحراف تعیین گردد و توجیهات طرف مقابل عادلانه و منصفانه شنیده شده، سپس قضاوت گردد پس کسب مشاوره و حتی متأثر شدن رئیس جمهور از نظرات یک فرد معتمدش غلط نیست و حتی عرفی مقبول در سطح جهان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رسالت افزوده است:

اما اگر اصولگرایان به روند فکری مشایی و نگرش های او ایراد دارند باید در یک مناظره یا جلسات بحث فکری دقیق و به‌دور از جنجال های سیاسی این عقاید را با حضور خود او به بحث گذارند و سپس قضاوت صورت گیرد والاّ قضاوتهای از راه دور و برحسب شایعات اخلاقاً درست نیست.

اما اینکه او قصد دارد جریان هوادار برای خود پدیدآورد، این اقدام هم فی حدذاته غلط نیست، هر کسی می کوشد برای اندیشه‌های خود هوادار بیابد و با ایجاد تشکل، هواداران را تبدیل به یک جریان سیاسی قابل طرح تا سرحد کسب قدرت سیاسی برای پیاده سازی نظراتش کند.

پس این حرکت ذاتاً غلط نیست ولی طبیعی است اگر اندیشه دارای انحراف باشد، اثرات تشکیلاتی آن خطرناک خواهد بود ولی تشخیص انحراف فقط از راه بحث های مستقیم امکان پذیر است.

روزنامه رسالت در ادامه آورده است:

این "شایعه" که آقای احمدی نژاد براساس مدل پوتین قصد دارد مشایی را واسطه کسب قدرت مجدد برای دو دوره دیگر نماید، بر فرض صحت، خلاف عقل و حتی قانون نیست.

رؤسای جمهور سابق هم همین ایده‌ها را در ذهن داشتند، زیرا درهرحال، هر رئیس جمهوری با برنامه‌هایی بر سر کار می آید که با پایان دوره اش،بخش هایی از آن نیمه تمام است، به همین دلیل مایل خواهد بود که به نحوی برنامه‌های خود را به سرانجام برساند. پس اصل عمل، خلاف قانون نیست البته به شرطی که در یک فرایند قانونی بتوانند رای مردم و رضایت آنها را جلب نمایند و در این مسیر نیز از قدرت و امکانات موجود سوءاستفاده ای صورت نگیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016