یکشنبه 9 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه اعدام های دسته جمعی و مخفيانه در مشهد: اعدام مخفيانه ۲۳ متهم ديگر زندان وکيل آباد مشهد در مهرماه ۸۹، کمپين بين المللی حقوق بشر

در ادامه گزارش هايی که منابع موثق در اختيار کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در خصوص اعدام های گسترده ، دسته جمعی و مخفيانه صدها متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان وکيل اباد مشهد قرار داده اند کمپين اطلاع حاصل کرده است که در دو نوبت اعدام در تاريخ های ۱۳ و ۲۰ مهر ۱۳۸۹ در زندان وکيل آباد مشهد اجرا شده است که در اين دو نوبت جمعا ۲۳ زندانی ، اعدام شده اند. منابع موثق از شهر مشهد به کمپين گفته اند در روز سيزدهم مهر ۱۳ نفر و بيستم مهر ۱۰ نفر در اين زندان به صورت گروهی و بدون اعلام قبلی اعدام شده اند. اين اعدام ها نيز بدون رعايت قوانين رسمی جمهوری اسلامی و بدون رعايت ايين دادرسی عادلانه اجرا شده است. اعدام ها بدون اطلاع و حضور وکلا و خانواده متهمان و حتی بدون اطلاع قبلی اعدام شدگان صورت گرفته است. همچنين تعدادی از زندانيان سابق اين زندان از اخذ اعتراف از اين متهمان تحت شکنجه وفشار خبر داده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افراد اعدامی تنها چند ساعت قبل از اعدام از بند های مختلف زندان وکيل اباد مشهد جمع آوری شده و به راهرو اعدام در ورودی سالن ملاقات های اين زندان منتقل و در يک رديف اعدام شده اند.

طی هفته های گذشته مقامات رسمی در چند نوبت از اعدام متمان مواد مخدر در زندان های مختلف ايران خبر داده د ولی در مورد اعدام های صورت گرفته در زندان مشهد هيچ اظهار نظری نکرده اند. تنها منوچهر متکی در ماه گذشته و در مصاحبه با خبرنگار اشپيگل به طور تلويحی آن را تاييد نمود. در تاريخ ۲۰ مهر ماه گذشته غلامحسين محسنی ا‍ژه ای دادستان کل کشور در يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که وی به دادستان های کل کشور دستور داده است که متهمان مربوط به مواد مخدر در کوتاهترين زمان ممکن محاکمه شوند و در اجرای احکام هيچگونه رحمی به انان نشود. وی حتی در اين کنفرانس تلويحا اظهار داشت که بعضا افراد بيگناهی در اين پرونده ها اعدام شده اند.
وی گفته است :« بعضی از افرادی که مواد مخدر از انها کشف ميشوند قاچاقچی اصلی نيستند و بهره مادی از اين بابت نميبرند، بلکه قاقچاقچی اصلی اين افراد را فريب ميدهد در حالی که خودش در جای امنی نشسته است و فرد ديگری به جای او محاکمه و حتی اعدام ميشود.»

در مرداد ماه گذشته يک فعال حقوق بشری شهر مشهد در مصاحبه با کمپين از بخشنامه محسنی اژه ای برای اعدام گسترده متهمان مربوط به مواد مخدر خبر داده بود. زندانيان سابق زندان وکيل اباد مشهد در گفتگو با کمپين بين المملی حقوق بشر در ايران از اعدام گروهی و پنهانی دست کم ۵۰۰ تن در اين زندان از ابتدای سال ۸۸ تا پايان مرداد ۸۹ خبر داده بودند. و با شروع مجدد اين اعدام ها در مهر و ابان ۸۹ به نظر می ايد اين امار در حال افزايش ميباشد. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران بارها از مقامات ايرانی خواسته است در خصوص تعداد آمار زندانيانی که دراين زندان اعدام شده اند اطلاعات دقيقی در اختيار افکار عمومی قراردهند اما تاکنون مقامات ايرانی از اطلاع رسانی در اين زمينه خودداری کرده اند.

بنا به گفته چند زندانی سابق زندان وکيل آباد مشهد که با کمپين مصاحبه کرده اند در فاصله ی بين تيرماه ۸۸ الی فروردين ۸۹ نزديک به ۲۵۰ نفر در زندان وکيل آباد مشهد اعدام گشته اند. مرداد ماه سال هشتاد وهشت ۶۸ نفر ،آبان ماه سال هشتاد وهشت ۴۰ نفر، دی ماه سال هشتاد وهشت ۳۰ نفر، اواخر بهمن ماه سال هشتاد وهشت ۸۸ تقريبا ۲۰ نفر و فروردين ۸۹ بيشتر از ۵۰ نفر.
اين ارقام جدای زنانی است که در هر سری از بند نسوان اعدام می شوند که از رقم حقيقی آن اطلاعی در دست نيست و همچنين جدای از تعداد زندانيانی است که از شهرستان های اطراف مشهد خصوصا تربت حيدريه و فريمان که جهت اجرای حکم اعدام به زندان وکيل آباد مشهد در اين مدت منتقل شده اند.
همچنين به گفته منابع ياد شده در مرداد سال ۸۹ هر هفته و در ۴ نوبت اعدام گروهی و دسته جمعی در رقمی حدود ۷۰ نفر در هر سری اعدام شده اند: در تاريخ چهارشنبه ۱۳ مرداد هشتاد و نه ۷۰ نفر و تاريخ چهرشنبه ۲۷ مرداد ۶۷ نفر اعدام شده اند. در دو تاريخ ۶ و ۱۹ مرداد نيز رقمی بين ۶۰ تا ۷۰ نفر اعدام شده اند که البته آمار دقيق همچنان نامشخص است.

احمد قابل، مجتهد دينی و از شاگردان برجسته ايت الله منتظری در گفتگو با کمپين گفته بود که در مدت سه ماهی که از اسفند ۸۸ تا ارديبهشت ۸۹ که در بند ۶٫۱ زندان وکيل آباد زندانی بوده است ، ۵۰ اعدام را از نزديک شاهد بوده است و حتی يک بار خودکارش را برای نوشتن وصين نامه به اين اعدام شدگان داده است. وی همچنين در گفتگو با رسانه های مختلف گفته بود که اين اعدام ها غير شرعی و دور از عدالت است. و اگر اين احکام اعدام بدون اشکال بود ، چرا به صورت مخفيانه اجرا ميشوند.

اين افشاگری های آقای قابل در مورد اعدام های گسترده ، گروهی و مخفيانه در زندان مشهد منجر به بازداشت مجدد وی در شهريور ماه گذشته و انتقال مجدد وی به زندان وکيل آباد مشهد شد.
گفته ميشود هم اکنون صدها زندانی محکوم به اعدام هم اکنون در زندان وکيل آباد مشهد در انتظار اجرای حکم ميباشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016