شنبه 15 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آینده: حاشیه های داغ خبرسفر استراو به ایران

'جك استراو' وزیر خارجه اسبق انگلیس و عضو فعلی مجلس عوام این كشور قرار است اوایل سال آینده میلادی در راس یك هیات پارلمانی به تهران سفر كند.

وی كه پس از كناره گیری از خط مقدم سیاست انگلیس، در هفته گذشته به عنوان رییس مشترك گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس عوام منصوب شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در لندن با اعلام این خبر گفت: ما اخیرا دعوت نامه ای از سوی رییس مجلس شورای اسلامی ایران برای سفر هیاتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی به تهران دریافت كرده ایم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استراو افزود: این دعوت نامه از سوی پارلمان انگلیس پذیرفته شده و قرار است من به اتفاق 'بن والاس' نماینده مجلس عوام از حزب محافظه كار و دیگر رییس مشترك گروه دوستی پارلمانی به جمهوری اسلامی ایران سفر كنیم.

وی اظهارداشت: این سفر كه هنوز تاریخ دقیق انجام آن نهایی نشده در چارچوب همكاری ها و رایزنی های پارلمانی میان دو كشور انجام می شود.

جك استراو كه طی سال های 2001 تا 2003 میلادی و به عنوان وزیرخارجه انگلیس پنج بار به كشورمان سفر كرده، از اینكه بار دیگر امكان دیدار از جمهوری اسلامی ایران برای وی فراهم شده ابراز خرسندی كرد.

وی گفت: من از آغاز مطرح شدن موضوع هسته ای ایران درگیر این مذاكرات شدم كه در ابتدا در قالب مذاكرات سه كشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بود و سپس این گروه به گروه 3+3(1+5) توسعه یافت.

این عضو مجلس عوام انگلیس خود را جزو 'دوستان' جمهوری اسلامی ایران می داند و می گوید: من به رغم اینكه از سال 2006 میلادی از وزارت خارجه كنار رفتم ولی همچنان علاقه مند به پیگیری مسائل ایران بودم و ارتباطم را با موضوعات مرتبط با ایران حفظ كردم.

این عضو ارشد حزب كارگر انگلیس می افزاید: حتی آقای رسول موحدیان سفیر سابق ایران در لندن به دعوت من به شهر بلكبرن كه حوزه انتخابیه من است سفر كرد و به اتفاق از یك مسجد متعلق به شیعیان نیز در آنجا بازدید كردیم.
جك استراو با اشاره به پایان ماموریت آقای موحدیان در لندن در تابستان گذشته ابراز امیدواری كرد كه جمهوری اسلامی ایران هر چه زودتر سفیر جدید خود را در انگلیس تعیین و معرفی كند.

وی گفت: به نظر من بهتر است ما همیشه بالاترین نماینده دیپلماتیك خود را در كشورهای مختلف و بخصوص كشورهایی كه به نوعی جزو حوزه های سخت و مشكل دار هستند داشته باشیم... مطمئنا كشورها با مذاكره و گفت و گو با یكدیگر بهتر می توانند مشكلات شان را حل كنند.

جك استراو در دوران 13 ساله حضور حزب كارگر در قدرت(2010-1997)، علاوه بر مسئولیت وزارت خارجه سمت هایی نظیر وزیر كشور، وزیر دادگستری و رهبر جناح اكثریت در پارلمان انگلیس را برعهده داشت. وی از سال 1979 میلادی تاكنون در مجلس عوام این كشور نیز عضویت دارد.

نزدیكان لاریجانی: ما دعوتش نكردیم

یك مقام نزدیك به رئیس مجلس، خبر یك سایت حامی دولت مبنی بر دعوت لاریجانی از وزیر خارجه اسبق انگلیس و عضو فعلی مجلس عوام به ایران را تكذیب كرد.

گفتنی است یكی از مقامات ارشد دولتی دو سال پیش با استراو دیداری داشته است، كه در صورت صحت دعوت از استراو به ایران، احتمال می‎رود این دعوت از سوی همان مقام دولتی صورت گرفته باشد.

شایان ذكر است، سایت مذكور، نوشته بود كه جك استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس و عضو فعلی مجلس عوام این كشور ادعا كرد كه قرار است اوایل سال آینده میلادی در راس یك هیات پارلمانی با دعوت‌نامه علی لاریجانی به تهران سفر كند. دلیل این ادعا نیز انتخاب استراو به سمت رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس و گفت‎وگوی وی با خبرگزاری دولت است. ادعایی كه از سوی یكی از نزدیكان لاریجانی بی پایه و اساس خوانده شد.

نماینده دولتگرا: استراو عذرخواهی كند، بعد بیاید ایران

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: 'علی لاریجانی' باید در خصوص دعوت از جك استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس برای سفر به ایران به نمایندگان پاسخگو باشد.


'محمود احمدی بیغش' روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا تاكید كرد: خیانت های جك استراو نسبت به جمهوری اسلامی ایران بر همگان واضح و مبرهن است و فراموش شدنی نیست.

عضو كمیسیون امنیت ملی تاكید كرد: آقای لاریجانی باید پاسخگو باشد و برای كارش دلیل بیاورد.

بیغش در عین حال گفت: اگر جك استراو در جایگاه نماینده فعلی مجلس بخواهد به ایران سفر كند و از كردار گذشته خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی كند منعی ندارد ولی اگر او بخواهد بر سیاست های قبلی خود علیه ایران ادامه دهد پذیرفتنی نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016