شنبه 6 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست از ايران برای توقف بدرفتاری با روزنامه‌نگاران زن، مردمک

ده‌ها عضو «سازمان تبادل آزادی بيان» در بيانيه‌ای به مناسبت «روز جهانی رفع خشونت عليه زنان»، از دولتمردان ايران خواسته‌اند که روزنامه‌نگاران زن زندانی در ايران را آزاد کنند و از خشونت با آنان دست بردارند.

اين ۴۴ عضو که از اعضای فعال در کارگروه جنسيتی اين سازمان هستند، به مناسبت ۲۵ نوامبر با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرده‌اند: ايران به دليل رفتار فاجعه‌بار خود نسبت به زنان به‌ويژه زنان روزنامه‌نگار شهرت پيدا کرده است؛ بسياری از زنان در اين کشور زندانی شده‌اند که نام بردن از تمام آنان در اين گزارش امکان‌پذير نيست.

اعضای اين سازمان مدافع حقوق زنان و معترض به خشونت، در اين گزارش از شيوا نظرآهاری، ژيلا بنی‌يعقوب، هنگامه شهيدی، مهسا امرآبادی، نوشين احمدی خراسانی و مريم بيدگلی به عنوان زنان فعال در ايران نام برده و نوشته‌اند: آن‌ها قربانی خشونت دستگاه قضائی و ماموران امنيتی ايران شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شيوا نظرآهاری، روزنامه‌نگار و عضو کمپين يک ميليون امضا، هنگامه شهيدی، روزنامه‌نگار و ژيلا بنی‌يعقوب، سردبير کانون زنان ايرانی، ازجمله زنان روزنامه‌نگار اصلاح‌طلبی هستند که در پی رويدادهای اعتراضی به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهووری ايران زندانی شدند.

خانم نظرآهاری شهريورماه ۱۳۸۹ به قيد وثيقه‌ ۵۰۰ ميليونی به صورت موقت از زندان اوين آزاد شد و خانم بنی‌يعقوب نيز بر اساس حکم دادگاه انقلاب اسلامی در خرداد ماه امسال به يک‌سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد.

در همين حال مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار، که در روزهای پس از انتخابات دستگير شده بود، پس از گذراندن ۷۰ روز در زندان، شهريور سال گذشته با سپردن وثيقه آزاد شد و نوشين احمدی خراسانی، فعال حقوق زنان که ارديبهشت سال سال گذشته پس از شرکت در اجتماعی که برای اعتراض به قوانين تبعيض‌آميز عليه زنان در تهران برگزار شده بود، به سه سال زندان محکوم شد.

در اين بيانيه از دولتمردان ايران خواسته شده است که به آزار و اذيت زندانيان، از جمله نوشين احمدی خراسانی، شيوا نظرآهاری و ژيلا بنی يعقوب پايان دهند و ديگر زنان روزنامه‌نگار در ايران را آزاد کنند.

اين ۴۴ عضو «سازمان تبادل آزادی بيان» در بيانيه خود همچنين با زنان سراسر جهان که در انجام وظايف کاری و مدنی خود گرفتار بی‌عدالتی و خشونت جنسيتی شده‌اند، اعلام همبستگی کرده‌اند.

در اين بيانيه نوشته شده است: زنان روزنامه‌نگار و فعال در جهان «از جمله ايران» به دليل ابراز نگرانی در حوزه‌های حقوق زنان ازجمله خشونت و آزادی بيان، زندانی شده‌اند.

اعضای «سازمان تبادل آزادی بيان» در بيانيه خود همچنين از مقام‌های کشورها خواسته‌اند تا درمورد زنان روزنامه‌نگار، نويسنده، وبلاگ‌نويس و فعال که قربانی خشونت جنسيتی بوده‌اند تحقيقات کامل و بدون شرطی انجام دهند تا به اين وسيله بانيان خشونت مجازات شوند.

در پايان اين بيانيه آمده است: اکنون زمان آن فرا رسيده است که دولت‌ها، نهادهای بين‌المللی و جامعه مدنی تدابير منسجمی را برای پايان دادن به خشونت عليه زنان به‌کار بگيرند.

سازمان تبادل آزادی بيان متشکل از بيش از ۸۰ سازمان مستقل با هدف دفاع از ماده ۱۹ منشور جهانی حقوق بشر، پايان دادن به خشونت عليه زنان و برقراری تبادل آزاد انديشه‌ها در سال ۱۹۹۲ در مونترئال کانادا داير شد.

«سازمان خبرنگاران بدون مرز»، «انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر» و «کميته جهانی آزادی مطبوعات» ازجمله نهادهايی هستند که اين سازمان را تشکيل می‌دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۱۹۹۷ با صدور قطعنامه‌ای روز ۲۵ نوامبر را روز جهانی رفع خشونت عليه زنان نامگذاری کرد.

اين روز به يادبود ترور سه خواهر به نام «خواهران ميرابل»، فعالان سياسی در جمهوری دومينيکن نامگذاری شده است که به دستور رئيس‌جمهوری وقت دومينيکن در سال ۱۹۶۰ ترور شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016