یکشنبه 14 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با تصويب مجلس، دولت ملزم به توسعه نيروگاه‌های هسته‌ای و تدوين طرح جامع صيانت از آنها شد، مهر

مجلس ماده‌ای را در برنامه پنجم مصوب کرد که براساس آن دولت بايد تا پايان سال اول برنامه طرح جامع صيانت از نيروگاه های هسته‌ای را تدوين کند و همچنين در طول برنامه اقدامات اساسی برای توسعه نيروگاه های هسته‌ای را تدوين کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز يکشنبه موادی از برنامه پنجم را که برای اصلاح به کميسيون تلفيق فرستاده شده بود و گزارش اصلاحی آن امروز دراختيار نمايندگان قرار گرفت را مورد بررسی قرار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نمايندگان در جريان جلسه امروز باتصويب ماده ۱۲۴ از برنامه پنجم تصميمات و تکليفات مهمی را در حوزه توليد برق هسته ای برعهده دولت گذاشتند که از جمله مهمترين آنها تدوين طرح جامع صيانت از نيروگاه های هسته ای، تدوين برنامه بيست ساله توليد برق از انرژی هسته ای و مکان يابی برای احداث نيروگاه های جديد است.

نمايندگان همچنين در اين ماده بر لزوم جذب سرمايه گذاری داخلی و خارجی بهره گيری از صاحبان دانش فنی و برنامه ريزی برای تامين سوخت مورد نياز نيروگاه های هسته ای تاکيد کردند.

در ماده ۱۲۴ برنامه پنجم علاوه بر اينکه دولت موظف به تهيه برنامه جامع اکتشاف اورانيوم شد مقرر شد که سازمان انرژی اتمی دفن پساندها را فقط در چارچوب نظام ايمنی هسته ای مصوب هيات وزيران و مقرارت مرتبط انجام دهد.

اصل اين ماده که با ۱۵۴ رای موافق از ميان ۱۹۵ نفر حاضر در صحن و بدون هيچ مخالفی به تصويب رسيد بدين شرح است:

الف- طرح جامع ارتقاء مقابله با شرايط اضطراری نيروگاه های هسته ای توسط سازمان انرژی اتمی با همکاری وزارت کشور، وزارت امور خارجه، معاونت و ساير دستگاه های ذی ربط حداکثر تا پايان سال اول برنامه تهيه و به تصويب هيات وزيران می رسد.

تبصره- اشخاص حقيقی و حقوقی اعم از دولتی و غيردولتی ملزم به رعايت مفاد طرح جامع موضوع اين ماده می باشند.

ب- به منظور استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای برای توليد برق، دولت می تواند در طول برنامه اقدامات زيرا را انجام دهد:

۱- تدوين برنامه بيست ساله توليد برق از انرژی هسته ای
۲- مکان يابی برای احداث نيروگاه های هسته ای و توسعه چرخه سوخت هسته ای
۳- استفاده از روش های مختلف سرمايه گذاری داخلی و خارجی برای احداث نيروگاه های هسته ای
۴- همکاری و بهره گيری از صاحبان دانش فنی سازنده نيروگاه هسته ای جهت ساخت نيروگاه در کشور
۵- برنامه ريزی برای تامين سوخت موردنياز نيروگاه های هسته ای در داخل کشور
۶- برنامه ريزی جهت احداث رآکتورهای هسته ای تحقيقاتی در کشور در راستای اهداف صلح آميز هسته ای و به منظور تامين و تهيه راديوداروها، فعاليت های تحقيقاتی و کشاروزی هسته ای
۷- تهيه برنامه جامع اکتشاف اورانيوم و تامين مواد اوليه سوخت هسته ای در داخل کشور

ج- پرداخت حق پرتوکاری و اشعه فقط به کارکنان کاربر دستگاه يا چشمه توليدکننده اشعه شاغل در معادن و کارخانه های وابسته به چرخه سوخت و فراوری اورانيوم که در معرض مستقيم اشعه و مواد پرتوزا می باشند، متناسب با دريافت اشعه در دوره اشتغال براساس دستورالعملی که توسط سازمان انرژی اتمی ايران پيشنهاد شده و به تاييد معاونت می رسد، صورت می گيرد.

د- سازمان انرژی اتمی موظف است دفن پسماندها را فقط در چارچوب نظام ايمنی هسته ای و مقررات مرتبط انجام دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016