چهارشنبه 17 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش مراسم ۱۶ آذر در کوالالامپور – مالزی (با عکس)، رسام - گروه سیز ایرانیان مالزی

گراميداشت ۱۶ آذر در حالی در کوالامپور مالزی وبه همت گروه رسام – راه سبز ايرانيان مالزی _برگزار شد که شرکت کنندگان عکس های دانشجويان در بند را در دست داشتند . تصاوير دهها زندانی دانشجو نشان می داد که دانشگاهها و جنبش دانشجويی ايران با چه فشار فزاينده ای مواجه هستند. مراسم بزرگداشت روز دانشجو در مالزی در ساعاتی برگزار می شد که دانشگاههای تهران در زير چتر امنيتی گارد ضد شورش در محاصره بودند.

سحابی: پرچم رهايی ملت و ميهن را زمين نگذاريد
مراسم با پيام تصويری از مهندس عزت الله سحابی آغاز شد. اين مبارز و پرچمدار جنبش دانشجويی دهه ۳۰ و ۴۰ خطاب به دانشجويان سبز مالزی می گويد: پيام من پير برای شما چه ارزشی خواهد داشت . شمايی که با دلی سرشار از شوق برای اعتلای سرزمين تان رنج راه دور را بر خود هموار کرده ايد تا ارمغانی از علم و تجربه برای هموطنانتان به همراه آوريد. با اين وجود از دردهای ملت مظلوم مان چون آزادی، عدالت و توسعه هم غافل ننشستيد و پرچم همدردی با ملت مان را برافراشته ايد.
مهندس سحابی با يادآوری نهضت های آزاديخواهی در ايران و جهان ادامه می دهد: در همه نهضت ها و جنبش های فراگير، نسل جوان به طور عام و دانشجويان به طور خاص، موتور محرکه جنيش بوده اند و در ايران عزيز نيز اين نقش موثرتر هم بوده است. دانشجويان همواره صدای ملت مظلوم در برابر استبداد و استعمار بودند. در نهضت مقاومت ملی، دکتر مصوق، دکتر فاطمی، آيت الله زنجانی، دکتر سحابی و مهندس بازرگان بودند اما به حقيقت آن نيرويی که نهضت را در سراسر کشور فراگيری و قدرت داد، نيروی دانشجويان بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر شورای فعالان ملی – مذهبی که سالها زندان در دو رژيم پهلوی و جمهوری اسلامی را در کارنامه آزاديخواهی خود ثبت کرده، با تاکيد بر نقش دانشجويان در جنبش سبز ميگويد: در سالهای اخير و از تولد جنبش سبز نيروی اصلی و پايدار جنبش و بيشترين جمعيت زندانی استبداد دينی، دانشجويان هستند. دانشجويان در دهه ۷۰ پرچم شکست انحصار و جمود را برافراشتند و در مقطع تير ماه ۷۸ بغض و کينه اصحاب استبداد خشونت و انحصار و تعصب بر سر دانشجويان کوی دانشگاه ترکيد و در تير ماه ۸۸ ده سال بعد، باز همان بغض و کينه بر سر دانشجوبان فرود آمد.
مهندس سحابی در پايان از دانشجويان ايرانی مالزی و سراسر دنيا می خواهد که پرچم رهايی ميهن را زمين نگذارند. چرا که چشم ملت مظلوم و محروم در وطن به تلاش آنان دوخته شده است.

تقی رحمانی: نقد جنبش دانشجويی و نه نقد دانشجو
تقی رحمانی فعال سياسی، سخنران از راه دور مراسم بود که تصوير و صدای ضبط شده اش ميان جمع پخش شد، اين مبارز قديمی که از دانشجويان مبارز با رژيم پهلوی بوده و سالهای طولانی پس از انقلاب هم در زندان به سر برده است. از تجربيات خود می گفت . تقی رحمانی عنوان بحث کوتاهش را نقد جنبش دانشجويی و نه نقد دانشجو نهاده بود. رحمانی معتقد است که روشنفکران و رهبران سياسی پس از انقلاب، به دانشجويان بسياری از چيزها را نگفتند. او اين انتقاد را از خود هم می کند که در سخنرانی هايش در سالهای گذشته به دانشجويان نگفته است که سه بعد زيستی دارند. شخصی ، مدنی و سياسی .
اين فعال ملی مذهبی می گويد : دانشجو در دانشگاه نبايد در پی ژنرال شدن باشد بلکه او در اين دوره سربازی است که بايد بياموزد چگونه زندگی شخصی و صنفی خود را با سياست پيوند بزند و در آن تاثير بگذارد.
رحمانی معتقد بود که متاسفانه سخنرانی روشنفکران در دانشگاهها به بحث های انتزاعی ختم می شد که نهايتا در خاطرات دانشجويان باقی می ماند و. آنها را به ساختن نهادهای مدنی و صنفی که لازمه دموکراسی بود ،نمی رساند.
تقی رحمانی آنچه پيش از انقلاب در دانشگاهها می گذشت را آرمان طلبی و آزادی خواهی دانست که با وقوع انقلاب و تحقق سرنگونی رژيم سلطنتی به جايی رسيد که اصلا آن خواسته آرمانی را فراهم نکرد.



رحمانی فضای دانشگاهی پس از انقلاب رابا آن سرخوردگی به بحث های انتزاعی فلسفی _روشنفکری گرايش يافت و ادامه داد: اين رابايد بدانيم که آزادی با دموکراسی متفاوت است . دموکراسی بخشی از آزادی رابه همراه دارد ، اما با لوازم و تبعات خودش.
تقی رحمانی ميگويد: من به عنوان کسی که از سال ۵۳ وارد کار سياسی شدم و سالها زندان رفته ام به اين نتيجه و تجربه رسيده ام که اگر نتوانيم نهاد های صنفی و زيست شخصی را در ايران بنا کنيم و جامعه مدنی را قدرتمند کنيم به دموکراسی نخواهيم رسيد.

ستاره داران از ستاره هايشان می گويند
در بخش ديگری از مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر وحيد پوراسماعيلی از علاقمندان آيت الله منتظری، درباره ستاره دار شدن و ممنوعيت تحصيلش از سوی وزارت اطلاعات و نيروهای امنيتی گفت .
وحيد پور اسماعيلی که زاده نجف آباد است شرح داد که چگونه او را از تحصيل بازداشتند و بنابر نامه وزارت اطلاعات نگذاشتند تا مقطع فوق ليسانس را به پايان برساند.

او گفت که علاقه اش به آيت الله منتظری هم فشارها را بيشتر کرد و کار و معاش او رابه خطر انداخت. پور اسماعيلی را نه در ادارات دولتی می پذيرفتند و نه بخش خصوصی با ترسی که از برخورد های امنيتی داشت حاضر بود به او کاری دهد .
صادق شجاعی هم از دانشجويان ستاره داری است که احمدی نژاد در سالهای زمامداريش به کلی وجود اين دانشجويان ممنوع التحصيل را منکر شده است . وی که هم اکنون در ايتاليا زندگی ميکند در ويديويی از فعالان دفاع از حق تحصيل ياد کرد. شجاعی از تجمعی می گفت که مقابل مجلس و وزارت علوم برگزار کردند و در آن خواستار ديده شدن دانشجويان ستاره دار شده بودند . اين تجمع را شورای دفاع از حق تحصيل برگزار کرد .که پس از انتخابات رياست جمهوری اعضای شاخصش به حبس های طولانی محکوم شدند.
شجاعی اين برخورد های حذفی با دانشجويان سياسی و منتقد را زمينه ای دانست که حکومت برای آينده ای هولناک تدارک می بيند . آينده ای که در آن تمام نيروهای متخصص تابع محض قدرت باشند.

عضو شورای سياستگذاری ادوار تحکيم: در جنبش سبز، زنان پيشتاز بودند
سخنران ديگر مراسم، خانم عابدينی از اعضای شورای سياست گذاری ادوار تحکيم بود که درباره نقش زنان در جنبش دانشجويی و پيشرفت جنبش سبز برای حاضران گفت.
خانم عابدينی از حضور جسور زنان در مبارزات آزاديخواهانه يکسال گذشته گفت و تاکيد کرد که شمار بسياری از بازداشت شدگان و محکومان به حبس های طولانی زنان هستند و از سوی ديگر اين زنان و مادران و همسران زندانيان هستند که صدای فرزندان و همسرانشان را به همه می رسانند.

عابدينی ادامه داد در انقلاب ۵۷زنان پشت سر مردان حرکت می کردند و آنچه پس از انقلاب پيش آمد و تضييع حقوق بانوان ايرانی نشانه ای از آن عقب ماندن بود اما حالا زنان هم دوش و حتی پيشتاز مردان حضور دارند و بانوی سبز ايران زهرا رهنورد نمادی از اين دوشا دوشی است.
عابدينی بابيان اينکه حکومت با ميزان حجاب زنان را دسته بندی می کند گفت که اين دسته بندی ها در جنش سبز شکسته است و حالا زنان با هر تفکر و سليقه ای در کنار هم و در پيشبرد اهداف سبز حضور دارند.
کليپ های حمايت دانشجويان ايرانی در چهار گوشه دنيا از ديگر بخش های برنامه بود . کليپی که نشان می داد دانشجويان در شهرهای آمريکا چگونه با امضای طوماری کيلومتری و در حمايت از دانشجويان در بند ايرانی، می نويسند که احمدی نژاد ريس جمهور ما نيست . اين فيلم که به همت کمپين اتحاد برای ايران ساخته شده بود در پاسخ به پيام ده دقيقه ای استمدادخواهی بهاره هدايت دانشجوی دربند از آزاديخواهان سراسر دنيا بود که در آن از مطالبات دانشجويان و سرکوب حکومت سخن گفته بود.
مراسم بزرگداشت روز ۱۶ آذر با مشارکت حاضران در تکميل پازل عکس های دانشجويان شهيد و زندانی ايران و همخوانی سرودهای جنبش سبز پايان يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016