سه شنبه 23 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راه اين است که بحث کنيم تا حقيقت معلوم شود، متن پيام ويدوئی مهدی کروبی به مناسبت کشتار مردم درعاشورای سال گذشته، سحام نيوز

- خدا آبروی کسانی راکه جمهوری اسلامی را ننگين کردند برد/ ما کاری نکرديم که آبروی ما رفته باشد
- مقابل حقوق مردم ايستادن، يزيدی عمل کردن است

بسم الله الرحمن الرحيم

در تاريخ جنگهای متعددی و کشتارهای فراوانی صورت گرفته است، که همه آنها در درون کتابهای تاريخی است که به مرور از زبان ها حذف شده ولکن داستان عاشورا و کربلای حسين و ياران با وفايش. هر چی گذشت موج و گستردگيش تازه تر شد و با همه تلاشهايی که کردند تا کمرنگش کنند نشد چون جمعی مظلوم برای يک هدف مقدس فداکاری کردند و اين حرکت اينقدر مقدس ماند که الگو شد برا همه انسان ها نه تنها برای مسلمانهابلکه برای بسياری از حرکت ها، انقلاب ها، تحرک ها،و اصلاحات مردم هم از اين حرکت مقدس نشات گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين حرکت مقدس يعنی عاشورا که الان هم در آستانه اش هستيم. ان شاءالله همه مردم با شور و نشاط در عزاداری شرکت می کنند، منتهی در کشور ما در عاشورای سال گذشته حادثه ای غم انگيز رخ داد ،که آن را بهانه ای کردند برای سرکوب مخالفين.

ما کل دعوايمان بر سر انتخابات مهندسی شده است ،آيا روز عاشورا مردم شعار دادند، ندادند، من نمی دانم ، ولی به هر حال حوادث تلخی پيش آمد و عده ای از مردم عزيزمان را به شهادت رساندند و حرمت عاشورا را نگه نداشتند و حالا عجيب اين است که طلبکار هم شدند و آنهايی که مردم را کشتند تازه می گويند خدا آبروی فتنه گران را برد، خدا آبروی فتنه گران را برد ؟!! خدا آبروی آنهايی را برد که کهريزک را بوجود آوردند، خدا آبروی آنهايی را برد که مردم و خانواده هايشان را عزادار کردند و جمعی را در خيابانهاو در روز عاشورا به شهادت رساندند، خدا آبروی آنهايی را برد که حق ملت را تضييع کردند و جمعی از بچه های مردم را اعدام کردند، خدا آبروی آنهايی را برد که افرادی راکه شهادت داده بودند که چگونه مردم را از پل انداختندو يا زير ماشين کردند به زندان محکوم کردند !!

ما کاری نکرديم که آبروی ما رفته باشد به ما می گوييد فتنه گر، آبروی آنها رفت که اين جنايات را کردند و ننگين کردند جمهوری اسلامی را ! اين نکته اول.

نکته دوم. بحث و گفتار مااين است که ما می گوييم انتخابات نبوده شما می گوييد دست بيگانه بوده اسنادش هم موجوده، من هم اينجا اعلام می کنم که آقا من يکی از افراد معترض هستم و داوطلب انتخابات هم بودم آمادگی دارم در هر مسجدی ويا هر دانشگاهی در هر شهری مناظره کنيم با آنهايی که می گويند شما باعث اين کشتار و فتنه هستيد ما با ادلّه و مدارک ثابت کنيم که شما قانون شکنی کرديد و با استبداد خواستيد از صندوق کسی را در بياوريد و اين فجايع متاسفانه رخ داد برای خانواده های عزيز مردم.

نکته ای هم که اينها مدام می گويند و خيلی عجيبه،اينکه می گويند ديگران و بيگانه از شما تعريف می کند.اولا بيگانه بر اساس منافع خودش تعريف می کند. چطور وقتی از شما تعريف می کنند با آب و تاب می گوييد. من اين کيهان را نشان می هم به شما.چطوروقتی يک رسانه غربی با عبارتی ( حق با رهبر ايران بود اوباما از ابتدا دروغ می گفت) تعريف شما را ميکند با آب و تاب می نويسيد ولی وقتی تعريف ما را می کنند … جوابش يک کلمه است خواهيد گفت که آنها عظمت جمهوری اسلامی، رهبری و ديگر مسئولين اينقدر بزرگ است که ناچارا تعريف می کنند خوب ما هم همين را می گوييم! عظمت کار ما هم دردفاع ازحقوق مردم اينقدر حق طلبانه است که آنها ناگزيرند تعريف کنند. حالا، يک مناظره يا چند تا مناظره همه چی را حل می کند. ما می گوييم شما هستيد که انتخابات را به هم زديد. نه شما حسينيد و نه ما يزيديم، نه ما حسينيم و شما يزيديد. بايد بحث کنيم هر کسی حق عمل کرد او در راه حسين است و هر که غلط عمل کرد او در راه بزيد و تنها راهش هم همين است که بحث و گفتگو بشود تا ببينيم کدام مقابل حقوق مردم ايستادند و دارند يزيدی عمل می کنند و در نتيجه در جبهه باطل قراردارد و چه کسی از حق مردم دفاع می کنند ؟!

حسين، حسين خودش بود، عظيم بود، هيچ طرفی را ما نمی توانيم با حسين مقايسه کنيم ! اما راه را می گوييم، راه اين است که بحث کنيم تا معلوم بشود.

والسلام


فيلم اين مصاحبه:


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016