یکشنبه 28 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استاندار تهران، بزودی عملکرد متخلفان آلودگي هوای تهران را افشا مي کند

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، مرتضي تمدن، استاندار تهران اعلام کرده است که بزودي طي نشستي خبري عملکرد متخلفان آلودگي هواي تهران را افشا مي کند و پرده از تخلفات برخي از متخلفان اين پرونده را بر مي دارد. وي مي گويد:" آنهايي که مردم تهران را در آلودگي هواي تهران تنها گذاشتند، بايد معرفي و در پيشگاه مردم تهران محاکمه شوند. براي اين ادعا اسناد و مدارک دارم."

تهران 31 روز به دليل وارونگي هوا در شرايط اضطرار قرار داشت، اعمال محدوديت هاي ترافيکي، گسترش طرح زوج و فرد به تمام سطح شهر، کاهش ساعت کار ادارات، آب پاشي تهران به وسيله هواپيماهاي سم پاش و تعطيلي چند روزه همه از تمهيداتي بود که دولت در اين مدت به کار برد تا شايد بتواند تا حدودي منجر به کاهش آلودگي هواي پايتخت شود؛ اما بنا به گفته مسوولان آلودگي کاهش نيافت و تنها خسارت هنگفتي را به شهر تحميل کرد. سرانجام نيز بارش هاي سه شنبه و چهارشنبه تهران را از حالت اضطرار خارج کرد.

مصطفي پورمحمدي، رييس سازمان بازرسي کل کشور هم با اشاره به سهيم بودن دولت، شهرداري و مردم در ميزان آلودگي هوا، در همايش نظارت همگاني راهبردها و راهکارها گفته بود: "اين موضوع كه مردم در شرايط فعلي آلودگي هوا مسوول هستند را قبول ندارم و قطعاً سهم دولت در مورد وقوع اين آلودگي بيشتر است".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اميرفاتح وحدتي، مدير مرکز پايش آلودگي هواي تهران، مي گويد: سهم هرکدام از نهادهايي که به نوعي منجر به آلودگي هواي تهران شده اند را بايد مورد بررسي قرار داد؛ اما به نظر من همه مقصر هستند.

وي مي گويد: البته همان طور که مي دانيد تجمع آلاينده ها به مدت 31 روز منجر به آلودگي هواي تهران و قرار گرفتن در شرايط هشدار شده بود.

مديرمرکز پايش آلودگي هواي تهران، تصريح مي کند: تا زماني که مردم به صورت مستقيم در امر کاهش آلودگي هوا مشارکت نداشته نباشند، نمي توان اميد چنداني به بهبود اين وضعيت داشت.

وحدتي، با بيان اين که بايد برنامه اي تدوين کرد تا براساس آن مشارکت مردم در خصوص کاهش آلودگي هوا افزايش يابد، خاطرنشان مي کند: نقش رسانه ها در جلب مشارکت مردم و افزايش احساس تعهد آنها بسيار مهم است.
به گفته نمايندگان مجلس و رييس سازمان حفاظت محيط زيست، خودروهاي متحرک عامل 80 درصد آلودگي هواي تهران هستند.

وحدتي مي گويد: نمي توان تنها خودروسازان در اين ارتباط مقصر دانست.
نظام الدين بزرگري، رييس سازمان استاندارد، نيز گفته است: بنزين هايي که در حال حاضر در داخل کشور عرضه مي شود با آن استانداردي که ما تدوين کرده ايم بسيار فاصله دارد.

وي، ادامه مي دهد: بنزيني که هم اکنون مورد استفاده قرار مي گيرد داراي استاندارد يورو 2 با اکتان 87 است؛ اما بنزين يورو 4 اکتاني برابر با 95 دارد؛ اما بيات معاون وزير نفت گفته است که کيفيت بنزين توليدي در پالايشگاه هاي کشور پايين نيست.

مدير مرکز پايش آلودگي هواي تهران، مي گويد: با استانداردسازي سوخت وسايل نقليه، توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي و خروج خودروهاي فرسوده هواي تهران نيز پاک مي شود؛ چرا که خودروهاي متحرک مهم ترين بخش از افزايش آلودگي هوا را به خود اختصاص داده اند.

امير جعفرپور، کارشناس حمل ونقل ترافيک به هزينه هايي که آلاينده ها به تهران تحميل کرده اند اشاره مي کند و مي گويد: براساس مطالعاتي که سال گذشته در دانشگاه تهران انجام شده بود هزينه آلودگي هوا در سال 88 در تهران معادل 10 هزار ميليارد تومان بود.

وي، در رابطه با استاندارد ساخت خودرو و ميزان آلاينده هايي که از اين طريق وارد هواي تهران مي شود، خاطرنشان مي کند: بايد اين واقعيت را بپذيريم که کيفيت ساخت خودرو در ايران بهبود يافته و مصرف سوخت خودروها نسبت به 10 سال گذشته کمتر شده است.

کارشناس حمل ونقل ترافيک، با بيان اين که مشکل ترافيک تهران مربوط به امسال يا 10 سال پيش نيست، به مطبوعات سال 1336 اشاره مي کند و ادامه مي دهد: در همان سال ها نيز رسانه ها مي گفتند که به دليل ترافيک سنگين، تهران ديگر قابل زندگي نيست.

وي، خاطرنشان مي کند: با توجه به قديمي بودن مشکل بايد به صورت سيستمي به اين موضوع توجه کنيم و به صورت ريشه اي آن را حل کنيم، نه اين که هر زمان که هوا آلوده مي شود به بحث آلودگي بپردازيم و بعد از اين که خطر رفع شد، آن را رها کنيم.

جعفرپور، استفاده از خودروهاي شخصي، کمبود وسايل نقليه عمومي، کارخانجات آلاينده که در نزديکي تهران احداث شده اند، انرژي مورد استفاده در منازل مسکوني و همچنين موقعيت سوق الجيشي تهران را از عوامل مهم آلودگي پايتخت مي داند.

وي، در حالي که رييس پليس راهنمايي و رانندگي و حتي نمايندگان مجلس خودروها را مهم ترين عامل آلودگي هواي تهران مي دانند، معتقد است که سهم خودروها از سوخت و مصرف انرژي کمتر از صنايع و منازل است.

اين کارشناس حمل ونقل ترافيک، مي گويد: اما مساله اين است که آيا مي توانيم به واحدهاي توليدي بگوييم به دليل توليد آلاينده ها دست از کار بکشيد، چه کسي پاسخ ضرر و زيان اين واحدها را مي دهد، آيا مي توانيم به مردم بگوييم از وسايل گرمايشي و سرمايشي استفاده نکنيد. تنها کاري که مي توان در اين ارتباط انجام داد اين است که به آنها بگوييم مصرف انرژي خود را اصلاح کنيد که انجام اين کار نيز هزينه بر است.

جعفرپور، با اشاره به سيستم حمل ونقل عمومي در تهران، ادامه مي دهد: در حال حاضر به دليل نبودن فضا تمام اتوبوس ها نمي توانند وارد مدار شوند.
وي، علت اين امر را تردد بيش از اندازه خودروهاي شخصي در تهران مي داند و ادامه مي دهد: مالکيت خودرو در کشورهاي پيشرفته چهار برابر ايران است؛ اما چگونه است که آلاينده هاي آنها نصف توليد آلاينده هاي تهران است.
اين کارشناس حمل ونقل ترافيک، مي گويد: در کشورهاي پيشرفته مالکان خودرو حق استفاده از خودرو را در هر مکاني ندارند، در واقع در اين کشورها به مديريت تردد خودروها مي پردازند.

جعفرپور، در ادامه به خروج خودروهاي فرسوده اشاره مي کند و مي گويد: با توجه به اين که توليد آلاينده هاي اين خودروها بسيار بالا است و چندين برابر خودروهاي معمولي آلودگي ايجاد مي کنند؛ بنابراين پيشنهاد مي کنم خودروهاي سنگين بالاي 25 سال در هيچ ساعتي از شبانه روز اجازه تردد در تهران نداشته باشند.

وي، ادامه مي دهد: متاسفانه در حال حاضر موتورهاي دو زمانه همچنان در سطح شهر تردد مي کنند؛ اين در حالي است که تاکنون شاهد واکنش جدي از سوي مسوولان راهنمايي و رانندگي مبني بر توقف اين موتورها نبوده ايم.
اين کارشناس حمل ونقل ترافيک همچنين مي گويد: علاوه بر اقداماتي که دولت بايد براي حل مشکل آلودگي هواي تهران انجام دهد، مردم هم بايد همت کنند يعني به جاي استفاده از وسيله نقليه شخصي خود تا جايي که امکانش است از وسايل نقليه عمومي استفاده کنند.

وي، ادامه مي دهد: با اين که استفاده از دوچرخه خيلي در تهران جا نيفتاده است؛ اما ديگر وقتش شده است که مردم دوچرخه هايشان را از پستوهاي خانه بيرون بياورند.

جعفرپور نهادينه شدن استفاده از وسايل نقليه عمومي و گسترش دولت الکترونيک را از جمله راهکارهايي مي داند که مي تواند منجر به کاهش آلودگي هوا در تهران شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016