چهارشنبه 1 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناپديد شدن قهری و افزايش سرکوب آزادی بيان، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

۳۰ آذر ۱۳۸۹
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران نگرانی شديد خود را از اوج گيری موج گسترده ديگری از اختناق و سرکوب آزادی های اساسی بيان، مطبوعات، هنر و اطلاع رسانی در جمهوری اسلامی ايران ابراز می کنند. بنا به تازه ترين اطلاعات:
• فيلم ساز سرشناس بين المللی و برنده جوايز سينمايی جعفر پناهی، بر اساس گزارش های روز ۲۸ آذر، به اتهام اجتماع و تبانی و تبليغ عليه نظام به شش سال زندان محکوم شده است. علاوه بر آن، او به محروميت از کليه حقوق اجتماعی شامل ساختن فيلم، نوشتن هر نوع فيلم نامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است. همکار او، فيلم ساز سرشناس محمد رسول‌اف نيز به همان اتهام به شش سال حبس محکوم شده است. هر دو فيلم ساز در اسفند ماه سال گذشته دستگير شده و در حدود سه ماه در زندان به سر برده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


• در تاريخ ۲۸ آذر، شش نفر بازداشت شدند که به باور ما دستگيری آنها به علت استفاده آنها از حق آزادی بيان و عقيده شان بوده است. محل بازداشت آنها نامعلوم است و در نتيجه آنها ناپديد شده محسوب می شوند.
- فريبرز رئيس دانا، اقتصاد دان و پژوهشگر اقتصادی و عضو کانون نويسندگان ايران، در نيمه شب ۲۸ آذر ساعاتی پس از مصاحبه با بخش فارسی راديو بی بی سی دستگير شد. در اين مصاحبه او به شدت از دولت احمدی نژاد به خاطر اجرای «سياست های نئوليبرالی اقتصادی در لباس های رياکارانه» و «با پشتيبانی نيروی نظامی» به نفع «سرمايه داری نظامی» انتقاد کرد و گفت دولت های رفسنجانی و خاتمی در گذشته می خواستند همان سياست ها را به نفع سرمايه داری روحانی اجرا کنند. وکيل آقای رئيس دانا موفق نشده اثری از بازداشت او نزد مقامات رسمی قضايی بيابد.
- هادی حيدری، کاريکاتوريست و روزنامه نگار روزنامه های طرفدار اصلاحات. هادی حيدری در مهر ۱۳۸۸ نيز بازداشت شده و در حدود يک ماه در زندان به سر برده بود.
- عليرضا طاهری، کارگردان و گرافيست
- فاطمه عرب سرخی که بازداشت او گويا به منظور اعمال فشار بر پدرش زندانی سياسی فيض الله عرب سرخی است.
- محمد شفيعی
- ابوالفضل طبرزدی، يکی از نزديکان زندانی سياسی ديگر حشمت الله طبرزدی.
• پيشتر در روز ۱۶ آذر ماه، نيروهای امنيتی به روزنامه شرق هجوم بردند و سردبير آن، احمد غلامی، دبيران بين المللی و سياسی آن، فرزانه روستايی و کيوان مهرگان، و مدير روزنامه، علی خدابخش را بازداشت کردند و به بازداشتگاه نامعلومی منتقل کردند. روزنامه نگار ديگر شرق، اميرهادی انواری، نيز در روز ۱۸ آذر دستگير شد. اين عده نيز ناپديد شده محسوب می شوند. دادستان تهران گفته است اتهام های اين روزنامه نگاران امنيتی است.
• گزارش ديگری در روز ۱۶ آذر حاکی از اين بود که سعيد ملک پور، طراح و برنامه نويس سايت های اينترنتی در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام های مبهم «محاربه» و «افساد فی الارض»، توهين به مقدسات، تبليغ عليه نظام و توهين به رهبر به اعدام محکوم شده است. سعيد ملک پور که در کانادا دانشجوی کارشناسی ارشد بود، در هنگام ورود به ايران در مهر ۱۳۸۷ دستگير شد و از آن پس در زندان به سر برده است. او در نامه ای مشروح در فروردين ۱۳۸۹ به شرح شکنجه های فجيعی پرداخت که او را به اعتراف و پذيرش اتهامات مختلف عليه خود وادار کرده است. اين اعتراف های اجباری در دادگاه نمايشی به عنوان مدرک عليه او مورد استناد قرار گرفته است.

اطلاعات پيشينه ای
تازه ترين موج شديد و گسترده سرکوب آزادی های اساسی در حالی در جريان است که در حدود ۴۰ روزنامه نگار و وبلاگ نگار در زندان هستند. تعداد زيادی از آنها پس از محاکمه های به شدت ناعادلانه به زندان های طولانی و يا محروميت از فعاليت های اجتماعی و حرفه ای محکوم شده اند. عده ای ديگر مدت های طولانی در بازداشت به سر برده اند. از جمله دسته دوم عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر) و گيرنده جايزه روزنامه نگار سال ۲۰۱۰ از گزارشگران بدون مرز در روز ۱۸ آذر است. او در روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ برای سومين بار پس از انتخابات مورد مناقشه رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگير شد.
اين موج اختناق در حالی اوج می گيرد که مجمع عمومی سازمان ملل در آستانه بررسی قطعنامه ای برای محکوم کردن وضعيت حقوق بشر در ايران است. نايب رئيس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران عبدالکريم لاهيجی از دولتمردان ايران خواست «به تعهدات بين المللی خود بر اساس ماده ۱۹ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی که ايران عضو آن است، پايبند باشند، تمام اعمال شکنجه را مورد پيگرد قضايی قرار دهند، و تمامی اتهامات را عليه کسانی که به خاطر استفاده از آزادی بيان و اطلاعات بازداشت شده اند پس بگيرند و آنها را آزاد کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016