یکشنبه 5 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالح نيکبخت وکيل لطيفی: حداقل دو ماه به زندگی حبيب اضافه شد، کار سياسی را با کار حقوقی يکی نکنند، رهانا

نسخه مناسب چاپ خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
صالح نيکبخت وکيل حبيب‌الله لطيفی زندانی محکوم به اعدام گفت: «دست کم دو ماه به زندگی اين جوان اضافه شده و درخواست کرد مسائل سياسی در اين پرونده‌ها با کار حقوقی يکی‌ نشود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طی چند روز گذشته اجرای حکم اعدام حبيب‌الله لطيفی که در زندان سنندج به سر می‌برد به وکلا و خانواده وی ابلاغ شد. با اين که قرار بر اجرای اين حکم در بامداد امروز ، يک‌شنبه پنجم دی ماه بود، با تلاش‌های خانواده و وکلای اين دانشجو و مردمی که خواستار لغو اين حکم بودند، موقتا اجرای اين حکم متوقف شد.
صالح نيکبخت در اين زمينه به خبرنگار رهانا، سامانه خبری «خانه حقوق بشر ايران» گفت: «به درخواست ما و مساعدت مقامت قضايی استان و همچنين استاندار کردستان برای مدتی‌ اجرای حکم متوقف شده است که اميدواريم در اين مدت بتوانيم مجددا تقاضای عفو و يا تقاضای اعاده دادرسی کنيم.»
وی ادامه داد:«در اين مرحله اين تنها کاری بود که از دست ما بر می‌‌آمد چون ما در چارچوب قوانين ايران عمل می‌کنيم. با اين همه خوش‌حاليم که اين حکم در حال حاضر متوقف شده است. من با اينکه سه شبانه روز است که نخوابيدم اصلا خسته نيستم چون حد اقل ۲ ماه به زندگی‌ حبيب اضافه شده است.»
اين وکيل دادگستری با انتقاد از برخی صحبت‌هايی که در مورد اين پرونده شده به خبرنگار رهانا گفت: «متاسفانه عده زيادی مخالفت سياسی را منجر به ناديده گرفتن مسائل حقوقی می‌کنند و اين کار بسيار زشتی است. به هر حال در اين پرونده دلائلی عليه متهم وجود دارد. هر قدر به اين مسائل دامن بزنند که مثلا جلسه دادگاه سه دقيقه طول کشيده و پشت در‌های بسته بوده و … درست نيست، اينها تنها مسائل نادرستی است که کار ما را سخت‌تر می‌کند.»
وی ادامه داد:«در آخرين جلسه دادگاه در مورد موضوعات مختلف دو ساعت دفاع کردم و آقای نعمت احمدی (ديگر وکيل اين دانشجو) نزديک به يک ساعت از وی دفاع کرد. من تا کنون در مراحل مختلف دفاعيات در مورد ايشان نوشته‌ام و ۳ يا ۴ بار هم درخواست اعاده دادرسی داديم و باعث شده که اين حکم که از تير ماه ۸۷ صادر شده، متوقف بماند. برخی‌ رسانه‌ها چنين خبر داده‌اند که رسيدگی به پرونده پشت در‌های بسته صورت گرفته و هيچ کدام از وکلا را راه ندادند. خير اصلا اينطور نبوده است. هم ما را راه دادند، هم در‌های دادگاه بسته نبوده و هم دليل به اندازه کافی‌ وجود داشته است. عده‌ای‌ می‌خواهند مسائل سياسی را به مسائل حقوقی هم بکشانند و اين ارزش کار من و آقای نعمت احمدی که از تهران به کردستان می‌رود را پائين می‌‌آورد.»
صالح نيکبخت همچنين با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: «حتا ديدم که برخی‌ رسانه‌ها از قول من مسائلی‌ را مطرح کرده‌اند که حقيقت نداشته است. اين اصلا مساله اخلاقی نيست. آن‌ها دنبال منافع سياسی خود هستند اما ما اصلا سياسی نيستيم ما وکيل هستيم و اصلا وارد اين قضايا نمی‌شويم.»
وکيل حبيب‌الله لطيفی ادامه داد: «برخی‌ فکر می‌کنند چون خيلی‌ خوب می‌توانند بنويسند و يا کار سياسی کنند، کار حقوقی هم می‌توانند بکنند و اين در کار ما اثر منفی‌ می‌گذارد و باعث می‌شود که ما از يک وادی وارد يک وادی ديگر شويم. بايد مواظب بود کار سياسی را قاطی‌ کار حقوقی نکنيم.»
وی با بيان اين‌که به تلاشی‌های خود برای لغو هميشگی اين حکم ادامه خواهد داد گفت: «در اين پرونده من از اواخر اسفند ۸۶ ما در جريان بوده ‌ام و از آن زمان تا کنون ۴ بار يا درخواست اعاده دادرسی کرديم يا درخواست اعمال ماده ۱۸ کرديم. که اميدوار به نتيجه دادن آن هستيم.»
حبيب‏الله لطيفی در تاريخ يکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت و در تاريخ ۱۰ تيرماه ۱۳۸۷ در شعبه ی اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. اين حکم در تاريخ ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۷ در دادگاه تجديد نظر به تأييد رسيد.
پس از ارجاع پرونده به ديوان عالی کشور در تاريخ ۱۶ فروردين ۱۳۸۸ بار ديگر حکم اعدام وی تاييد شد. وی هم اينک در زندان مرکزی سنندج نگهداری می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016