سه شنبه 7 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی کف خواسته های اصلاح طلبان را اعلام کرد، کلمه

- آزادی زندانيان سياسی، اجرای همه‌جانبه قانون اساسی، تضمين انتخابات آزاد

رييس جمهور سابق کشورمان در ديدار سه ساعته با اعضای فراکسيون خط امام مجلس شورای اسلامی که يکشنبه شب صورت گرفت به تحليل فضای داخلی و خارجی کشور و تهديدات پيش روی انقلاب وارايه راهکارهای همگرايی نيروهای درونی نظام با توجه به اراده و خواست عمومی مردم پرداخت و بر ضرورت حضور فعالانه تمامی دلسوزان به اصل نظام و انقلاب برای عبور از شرايط کنونی تاکيد کرد.

تبريک ولادت حضرت مسيح و گراميداشت خاطره قربانيان زلزله بم

به گزارش پارلمان نيوز حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی در ابتدای اين نشست ميلاد حضرت مسيح پيامبر صلح و سلام را به همه حق طلبان و دوست داران حقيقت و عاطفت به خصوص هموطنان مسيحی تبريک گفت و اظهار اميدواری کرد تا در دنيای پراز ستم و بيداد و تحقير، انسانها با الهام از اين پيامبر بزرگ و حضرت ختمی مرتبت شاهد دگرگونی اوضاع به نفع بشريت و اخلاق و معنويت باشند.

رييس جمهور سابق کشورمان با اشاره به پنجم تير ماه سالروز وقوع زلزله شهرستان بم و همچنين زلزله اخير کرمان فقدان جمع کثيری از همو طنانمان را تسليت گفت و از همه کسانی که با تلاش و کوششان توانستند تا بخشی از آلام بازماندگان را تسلی دهند تشکر کرد.

تشکيل مجلس نيرومند و در راس امور محصول برگزاری انتخابات آزاد و سالم است

خاتمی در ادامه با اشاره به اعتبار و جايگاه “مجلس” در نگاه امام و برداشت و تحليل مردم از نقش خود در اداره کشور افزود: امروز شايسته مردم ما اين است که نظامی مردم سالار و توام با ارزشهای الهی و معنوی از جمله کرامت انسان ،عدالت و راستی و پاکی داشته باشند و مجلس در تحقق اين خواسته نقش برجسته و غير قابل انکاری دارد.

وی برگزاری انتخابات آزاد و سالم را در تشکيل مجلسی اين چنين مورد تاکيد قرار داد و افزود:اگر خير خواهان و دوست داران انقلاب و مردم بر روی اين مسئله تاکيد می کنند بخاطر اهميت مجلس و ديگر نهادهايی است که همه هويت ،مشروعيت و اعتبار خود را از رای مردم می گيرند.

سيد محمد خاتمی تاکيد کرد که حرمت نهادن به اراده و خواست مردم مسئله مهمی است و مجلسی که بر آمده از اراده آزاد وتصميم واقعی مردم باشد ، علاوه بر آنکه تدوين گر قوانين و سازو کارهای اداره کشور است و بر تمامی امور نظارت دارد ، می تواند جلوی ديکتاتوری ها و انحرافات و بسياری از مشکلات و کجرويها را بگيرد.

وی با اشاره به صلاحيت و امکان نظارت و تحقيق و تفحص مجلس برتمامی دستگاهها و نهادها ی کشورافزود: در مجلس ششم زمانی که موضوع تحقيق و تفحص از نهادهای تحت نظر رهبری نيز مطرح شد،ايشان گفتند مجلس می تواند در اين امور نيز وارد شود و اين يعنی اينکه حوزه تحقيق و تفحص و نظارت مجلس بر همه ارکان اعم از نظامی ، امنيتی ، سياسی و حقوقی و غيره است.

رييس جمهور سابق کشورمان افزود: اگر ما بر برگزاری انتخابات سالم و آزاد تاکيد می کنيم، در درجه اول برای اين است که مجلسی نيرومند و برآمده از تمامی سلايق و تفکرات همه مردم ايجاد شود و از سوی ديگر مجلسی نيرومند تشکيل شود که در راس امور بوده و بر تمامی دستگاهها و ارکان نظارت داشته باشد و همچنين است وضع نسبت به ساير نهادهائی که بر آمده از انتخابات هستند.

خاتمی با تشکر از نمايندگان فراکسيون خط امام مجلس شورای اسلامی گفت: شما علاوه بر نمايندگی مردم حوزه انتخابيه خود، بخاطر محدوديت هايی که در انتخابات ايجاد شد ، وظيفه و مسوليت نمايندگی بخش های عظيمی از مردمی که از داشتن نامزد مورد نظر و در نتيجه نماينده محروم شدند و نتوانستند در انتخابات شرکت کنند را نيز بر عهده داريد.

همه نمايندگان با هر گرايش سياسی قابل احترام هستند؛ اما اقليت مجلس بدليل حذف کانديداهای اصلاح طلب که خواست و اراده اکثريت معنوی جامعه را نمايندگی می کند وظيفه سنگينی دارد

وی افزود: مردم ضمن علاقه و پايبندی به انقلاب و سرنوشت کشور، سلايق و گرايشهای متنوعی دارند و متاسفانه در مواردی از جمله انتخابات اخير مجلس ، دريغ شد از آن که بتوانند کانديدای مورد نظرشان مورد تاييد قرار گيردتا او را انتخاب کنند.

سيد محمد خاتمی خاطر نشان ساخت: جريان اصلاحات در انتخابات مجلس هشتم از داشتن کانديدا در تمامی حوزه ها ی انتخاباتی محروم شد و تنها توانست به جز تهران ۱۰۴ کانديدای خود را در معرض رای و اراده مردم قرار دهد و با آنکه بسياری از چهره های اصلاح طلبان حذف شدند، بيش از نيمی از کانديداهای تائيد شده اصلاح طلبان به مجلس راه يافتند.

می گويند اصلاح طلبان جايگاهی در نزد مردم ندارند..

رييس جمهور سابق کشورمان گفت : به رغم محدوديتهای بسيار گفتند که اصلاح طلبان جايگاهی در ميان مردم ندارند و ما می گوييم اگر ۲۹۰ کانديدای ما در حوزه های انتخابيه را تاييد صلاحيت می کرديد ، امروز جريان اصلاحات جريان غالب مجلس هشتم نبود؟اگر آنها جايگاهی در ميان مردم ندارند چرا تمهيداتی فراهم می کنيد تا آنها در معرض رای مردم قرار نگيرند؟

خاتمی تصريح کرد که اقليت مجلس با تمامی ملاحظات پيدا و پنهان خوب عمل کرد و شايد در بخشهايی می شد بهتر عمل کرد چرا که شما بار سنگين کسانی را که می توانستند آرای مردم را کسب کنند و در کنار شما باشند و محروم شدند نيز بر دوش داريد.

وی افزود: نمايندگان از هر جناح و گرايش سياسی قابل احترام هستند اما اقليت مجلس خواست و اراده اکثريت معنوی جامعه را نمايندگی می کند و بايد با توجه به اين وظيفه مهم خواست اکثريت را مورد توجه قرار دهد.

تاکيد ما بر انتخابات سالم ، حفظ سلامت در تمامی مراحل انتخابات از مقدمات تا نحوه تشخيص صلاحيتها ، حقوق کانديداها در نظارت بر صندوقها و روند رای گيری و شمارش آرا است

رييس جمهور سابق کشورمان با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: خواست ما در گذشته و امروز موارد مشخصی بوده که حتی پس از حوادث انتخابات اخير کشور نيز بر آن تاکيد کرديم. بايد شرايط حضور با نشاط مردم و تامين حقوق آنان تضمين شود وبايد سازوکاری برای انتخابات تدوين شود که کمترين محدوديت برای آزادی رای مردم و بيشترين فضا برای تحقق خواست و اراده آنان فراهم شود.

وی تاکيد کرد که منظورازانتخابات ناسالم فقط امکان وقوع تقلب در رای گيری نيست، بلکه تاکيد ما بر انتخابات سالم ، حفظ سلامت در تمامی مراحل انتخابات از مقدمات تا نحوه تشخيص صلاحيتها ، حقوق کانديداها در نظارت بر صندوقها و روند رای گيری و شمارش آرا است.

خاتمی افزود: اگر خروجی انتخابات اين باشد که مردم احساس کنند که اولا کانديداهايشان در انتخابات حضور دارند و ثانيا آرای اعلام شده همان آرای داده شده است و مقدمات انتخابات مانع حضورشان نشده ، بر سلامت آن اطمينان خواهند يافت و همگی با اشتياق در انتخابات شرکت می کنند.

کف و خواست اصلاح طلبان در گذشته و امروز

رييس جمهور سابق کشورمان کف و خواست اصلاح طلبان را در گذشته و امروز چنين بر شمرد:

۱- آزادی زندانيان و ايجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروهها و رفع محدوديت های نا به جا

۲- پای بندی همگان بخصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه جانبه و کامل آن بخصوص اهتمام به روح قانون اساسی؛

۳- فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: نمی شود به جز يک سليقه برای همه سليقه ها انواع محدوديت ها را ايجاد و انواع اتهامات را رديف کرد و بعد گفت آزادی و مردم سالاری وجود دارد.نمی شود کسانی را که در جبهه ها بودند، هشت سال از انقلاب و مردم دفاع کردند و در کنار امام خدمات شايسته ای به نظام داشته اند را به اتهام دروغ ضديت با نظام حبس يا حذف کرد.

سيد محمد خاتمی با تصريح اين مطلب که بخش قابل توجهی از زندانيان سياسی که منتقد و معترض به وضعيت موجود بودند و حتی اگر اشتباهی داشتند حق نبود که بازداشت و محکوم شوند، گفت :چرا با خانواده های زندانيان که متقاضی حقوق مسلم شرعی و قانونی زندانيان شان هستند برخورد ناروا می شود. رئيس جمهور سابق کشورمان از نمايندگان مجلس خواست تا برای حفظ نظام ودستاوردهای انقلاب و مردم سالاری که مورد تاکيد امام بود، تلاش کنند تا ان شالله روند انتخابات در کشورسالم و آزاد گردد.

رئيس بنياد باران گفت : من نمی گويم که برخی عمدا بنای ناديده گرفتن رای و اراده مردم را دارند و يا می خواهند در انتخابات تقلب شود، اگر چه صاحبان اين تفکر کم نيستند، بلکه می گويم بايد آنچه که متناسب با خواست و اراده مردم است و با روح قانون اساسی هماهنگی دارد مبنای کار قرار گيرد تا مردم با آزادی و امنيت در عرصه حضور يابند.

وی با اشاره به اينکه تا انتخابات زمان بسياری مانده افزود: اگر اين شرايط محقق شد تصميم می گيريم که چگونه عمل کنيم.اما با توجه به روندی که هم اينک حاکم است به نظر می رسد شرايط در آينده سخت تر و راهها بسته تر و محدوديت ها گسترده تر خواهد شد.

افزايش اختيارات رييس جمهور بدون ارايه لايحه حل شد!

خاتمی در ادامه به تقديم دولايحه دولت خود به مجلس ششم اشاره کرد و افزود يکی از اين لوايح افزايش اختيارات رييس جمهور بود که اين موضوع بدون ارايه لايحه حل شد!!! و ديگری تاکيد بر برگزاری انتخابات آزاد و سالم بود که همچنان معطل است.

دروغ گويی ها مستند برخی برخوردها شده است

رييس جمهور سابق کشورمان در ادامه به فضای سياسی کشور اشاره کرد و گفت:فضای امروز کشور نه متناسب با شان نظام جمهوری اسلامی است و نه به نفع افراد است. فضای امنيتی، سخت گيريهای عجيب و غريب و اتهام زنی ها، دروغ گويی ها که به نام نظام حاکم شده و با اين دروغ ها و دروغ پردازی ها برخورد نمی شود؛ بلکه احيانا به عنوان مستند برخی برخوردها مورد توجه نيز قرار می گيرد.

وی افزود:از دروغگويان و از تهمت زنندگان شکايت می شود، اما رسيدگی نمی شود . حتی مراجع بزرگوار و شخصيت های برجسته را نيز مورد تعرض و اهانت قرار می دهند و برای مراجع دستور و تکليف صادر می کنند يا به آنها تعرض می نمايند ولی کسی جلوی آنها را نمی گيرد و در مقابل دمادم نيروهای فعال اجتماعی را می گيرند يا محدود می کنند.

حد اهانت از اشخاص و افراد به نهادهايی چون مرجعيت رسيده است

خاتمی افزود: مراجع مهمترين مسئله شان دفاع از اصل دين و حقانيت آن است وهمواره ملجا و پناه مردم بوده اند و اگر عده ای به هر انگيزه ای مشکلاتشان را با آنها مطرح کرده اند نبايد اينگونه مورد هجوم قرار گيرند.

وی ادامه داد:حد اهانت از اشخاص و افراد به نهادهايی چون مرجعيت رسيده است و هيچکس در مقابل اهانت کنندگان نمی ايستد و به راحتی دروغ می گويند، تهمت می زنند و متاسفانه برخی برخوردهای نهادهای رسمی قضايی و امنيتی نيز مبتنی بر همين دروغ ها و تهمت هاست و اين مسئله خطر ناکی است که دودش به چشم نظام می رود.

خيال نکنند با حذف جريان منتقد و معترض اما پايبند به چارچوب موازين قانونی ودينی به نفع انقلاب کار می کنند

رييس جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد:خيال نکنند اين روش های بر خلاف موازين قانونی و شرعی به نفع نظام تمام می شود. خيال نکنند با حذف جريان منتقد و معترض اما پايبند به چارچوب موازين قانونی ودينی به نفع انقلاب کار می کنند. ممکن است برخی از افراد و گروه ها که اصل نظام را قبول داشتند ولی ايراد و اعتزاضی دارند به دامن ديگر علاقمندان به نظام ولو منتقد بيايند. اما با اين کارهابخش های مهمی از جامعه زده می شود ولی متاسفانه به دامن کسانی می افتند که اصل نظام را قبول ندارند.

سينه چاکان انقلاب به ضديت با انقلاب متهم می شوند

وی افزود: ما با اين روشها مخالف هستيم. ما می گوئيم بگذاريد مردم آزادانه انتخاب کنند ما می گوئيم چرا به نام امام و از سوی کسانيکه هيچ مناسبتی با امام و خط امام نداشته اند از امام چهره زشت ترسيم می شود؟چرا کسانيکه از سينه چاکان نظام و انقلاب و امام بودند به ضديت با انقلاب و نظام متهم شده اما کسانيکه هيچ علاقه ای و ربطی به امام و انقلاب نداشته اند مدعی خط امام (ره) می شوند.

می گوئيم نظام خوب است ولی روش ها و سياست ها قابل نقد و اصلاح هستند

سيد محمد خاتمی تصريح کرد:ادامه اين شرايط تضعيف نظام است. ما از نظام دفاع می کنيم و می گوئيم نظام خوب است ولی روش ها و سياست ها قابل نقد و اصلاح هستند ؛ با حذف و برخورد های خشن و نا روا صداهائی تقويت می شود که با اصل نظام و انقلاب مخالف است چه در بيرون و چه در درون.

انقلاب آمد تا به مردم ستم نشود

وی افزود: ستم و ظلم بد است و بدتر از آن اين است که به نام نظام و انقلاب ستم شود. انقلاب آمد تا به کسی ستم نشود. امام آمد تا مردم روی پای خود بايستند.

وی گفت:دست عوامل بيگانه و دشمنان اصلی نظام در دامن زدن خشونت، ترور و تخريب فعال شده است. ترور دانشمندان هسته ای، عمليات تروريستی در جنوب کشور و شهادت جمع بسياری از مردم نشان دهنده اين است که جريانی که با نظام و انقلاب و ملت و کشور معارض است باز فعال شده است.

وی گفت: علاوه بر تحريم ها و فشارها به نظر می رسد که وارد فاز عملياتی برای ضربه زدن به کشور شده اند.

هشدار به کشورهای غربی در خصوص حمايت از جريان فاسد تروريستی

رييس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد:يک جريان فاسد که دستش آلوده به خون فرزندان پاک اين کشور است و بدترين امواج تروريستی را بوجود آورده و در دامن بزرگترين دشمن اين کشور جای گرفته و حتی از سوی آمريکا و غرب هم به عنوان گروه تروريست شناخته شده است دوباره مورد حمايت قرار گرفته تا فعال شود.دولت ها و شخصيت های سياسی مختلفی به حمايت از آنان برخاسته اند تا از ليست تروريست ها خارج شوند و فعاليت گسترده داشته باشند.

در مجلس بايد به کشورهای غربی بگوئيد کسانيه جز خونريزی، کشتار و خيانت دستاوردی برای ملت نداشته اند، با اين اقدامات سبب می شويد که ملت ما هم اعتراض و نفرت خود از اين باندهای جنايتکاررا به حاميان آنها در غرب تسری دهند.

نبايد با کج انديشی و اشتباه فضای داخل نقد و اعتراض را بست

رييس جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد که نبايد با کج انديشی و اشتباه فضای داخل نقد و اعتراض را بست و فضای تهمت و دروغ و دغل را گشود و به بهانه آن با فرزندان انقلاب رفتارنارواداشت.

سيد محمد خاتمی گفت: تلاش عمده دشمنان انقلاب بر روی اين نکته متمرکز شده است که انقلاب همين است که با فرزندان خود اينگونه برخورد می کند و تحمل حتی اعتراض و انتقاد فرزندان خود را هم ندارد و متاسفانه در داخل نيز کسانی با برخوردهای تند و اشتباه مستندات اين ادعا را فراهم و در اختيارشان قرار می دهند.هر دو اين تفکر به اصل انقلاب و نظام لطمه خواهد زد.

رييس جمهور سابق کشورمان با تاکيد بر اين نکته که انتقاد و اعتراض حق مردم است و اگر برخی ديدگاه و روش ها را نمی پسندند نبايد مورد ستم قرار بگيرند ، افزود: بگذاريد فضای داخل کشور فضای همگرايی و مودت و نقد باشد و توان و نيروهای کشور به جای برخورد با يکديگر؛صرف خدمت به کشور و انقلاب و مقابله با تهديدات خارجی شود.

آنچه بايد امروز مورد توجه باشد اجرای موفق هدفمندی يارانه ها است و اگر اين قانون به درستی و خوبی اجرا نشود همه زيان خواهيم ديد

خاتمی در ادامه با توجه به آغاز هدفمندی يارانه ها و برخی نگرانی ها از شيوه اجرای اين طرح گفت: هدفمند کردن يارانه ها کار بزرگی است و انجام آن همت خوبی می خواهد و خوشحال هستيم که نظام در اين موقعيت تصميم گرفت تا اين کار صورت گيرد و همه بايد تلاش کنيم تا اين کار با کمترين هزينه و مشکل و با بيشترين فايده ادامه يابد و به سرانجام مطلوب برسد.

وی با اشاره به اينکه درست اجرا شدن اين طرح بسيار مهم است، گفت: در دوره قبل هم بسيار تلاش شد تا هدفمند سازی بخصوص در مورد انرژی اجرا شود ومقرر بود منابع مالی حاصل از اجرای طرح که حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان بود در درون بودجه نيايد و برای اصلاح حاملهای انرژی و جبران آسيب فشاری که احيانا به برخی دهک ها وارد می آيد هزينه شود.

رييس جمهور سابق کشورمان يادآوری کرد:مجلس ششم در قالب برنامه چهارم اين موضوع را تصويب کرد اما مجلس هفتم با اجرای آن مخالفت کرد. اين مهم به بهترين وجه در برنامه چهارم ديده شده بود که سوال اين است که چرا اين برنامه اجرا نشد؟البته در آن برنامه ما رشد ۸ درصدی هم را برای اقتصاد در نظر گرفته بوديم.

خاتمی با اشاره به اين که دولت او در طول ۸ سال حدود ۱۶۰ ميليارد دلار درآمد نفتی داشت و برای برنامه ۵ ساله حدود دويست ميليارد دلار درآمد ارزی نفتی و غير نفتی در نظر گرفته بود ،افزود: ما پيش بينی رشد ۸ درصد را با همين درآمد ارزی داشتيم و کاملا قابل تحقق بود چرا که پيش از آن و با درآمد و کارآمدی کمتر رشد ۷٫۲ درصدی (بدون نفت) و ۶٫۲ درصدی با نفت را تجربه کرده بوديم و فکر می کنم متوسط رشد اقتصادی در ۴ سال دوم در دولت ما ۵٫۴ بود که خود يک رکورد بود.

وی افزود:طرح هدفمندی خوب است اما حتما بايد توليد و رونق اقتصادی در کشور پديد آيد و هر گونه اصلاح بايد در متن و دامنه آن صورت گيرد.

وی افزود: در دولت اصلاحات تصميم های مهمی اتخاذ شد از جمله قانون مالياتهاو سرمايه گذاری خارجی اصلاح و تصويب شد و شرايط برای رسيدن به رشد ۸ درصد در دسترس بود.

رييس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد:می دانيم که در ۴-۵ سال گذشته متجاوز از ۴۰۰ ميليارد دلار از فروش نفت عايد کشور شده است و اگر ما اين درآمد ارزی را داشتيم، هدف گذاری مان برای برنامه چهارم بهتر بود و مسير اهداف بيست ساله چشم انداز ،۱۶ ساله يا کمتر قابل دسترسی بود اما با شرايط امروز آيا برای ۲۰ سال ديگر اهداف چشم انداز بيست ساله که ۵ سالش گذشته است، قابل تحقق است؟

خاتمی افزود: اينکه می گويند ديگران نخواستند ويا نکردند، معنی ندارد ديگران نيز تصميم به اجرا داشتند اما شرايط فراهم نشد و همراهی ها ميسر نبود.

وی گفت: با تمام اين مباحث آنچه که بايد امروز مورد توجه باشد اجرای موفق هدفمندی يارانه ها است و اگر اين قانون به درستی و خوبی اجرا نشود همه زيان خواهيم ديد.

سيد محمد خاتمی افزود: درآمدهای ناشی از اجرای هدفمندی يارانه ها بايد استحصال شده و به هيچ وجه صرف کسری بودجه سالانه به خصوص در امور جاری نشود و ضمن کمک به تامين زندگی افراد آسيب پذير، به توليد لطمه نزند.ومجلس بايد نظارت جدی و دقيق داشته باشد تا طرح به خوبی اجرا شود.

در ابتدای اين نشست نمايندگان عضو فراکسيون خط امام مجلس شورای اسلامی گزارش کاملی از وضعيت حوزه های مختلف کشور در عرصه اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی، سياسی و بين الملل به اطلاع رييس جمهور سابق کشورمان رساندند و تحليل خود را از شرايط کشور و چشم انداز آينده آن تبيين نمودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016