سه شنبه 28 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشايی: مهم‌ترين پديده خبری جهان مربوط به ايران است، با هيچ‌کس دعوا نداريم؛ لکوموتيو ما روی ريل است، ايسنا


رييس دفتر رييس‌جمهور گفت: مساله‌ مهمی که رسانه‌ها بايد بيش از هر بخش، قشر و حوزه ديگر آن را مورد توجه قرار دهند درک زمان است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) اسفنديار رحيم‌مشايی در نشست مشترک مديران دفاتر داخلی و خارجی ايرنا، گفت: دنيا در يک شرايط کاملا متحولی قرار دارد. آن‌چه الان در حال وقوع است خيلی بر اساس روند ساليان پيش قابل پيش‌بينی نيست.

وی افزود: تغيير البته طبيعی است ولی منظور من اين است که دوره جديدی پيش آمده که تفاوت اساسی و استراتژيک با دوره‌های قديم دارد. به يک معنا منحنی در حال شکست است و يک نقطه عطف در حال اتفاق افتادن است.

مشايی با بيان اين‌که آينده چندان در ادامه وضعيت امروز يا ديروز نيست، گفت: يک نوع گسست در حال روی دادن است و شرايط به گونه‌ای است که برآورد وضعيت آينده برای دست‌اندرکاران امروز کار دشواری است.

رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به سخنان خود در نشستی که با رسانه‌ها در شورای عالی ايرانيان داشت، گفت: سهم مسلطان امروز برای تعيين تکليف فردا منطقا بايد بيشتر باشد، اما سهم به ميزان توفيقی که جريان مسلط دارد تعريف می‌شود.

وی افزود: اگرچه ظاهرا اين‌طور است که تسلط در يک دوره، سهم در چگونگی تحقق شرايط جديد را بالا می‌برد اما الزامی ندارد و اين موضوع بستگی به متغير ديگر يعنی «توفيق جريان مسلط» دارد. اگر متغير دوم همراستا با متغير اول باشد، فردا مال کسی است که امروز مال اوست اما اگر همخوانی نداشته باشد ممکن است برعکس عمل کند. يعنی شانس تاثيرگذاری، تبيين، تعيين و تحقق شرايط جريان مسلط را يا از بين می‌برد و يا کم می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مشايی با بيان اين‌که موقعيت امروز دنيا می‌گويد تحول اتفاق افتاده و شرايط موجود کارساز نيست، افزود: تغيير وضعيت يک مطالبه‌ جهانی است. از طرفی جريان مسلط هم عملکرد خوبی را در سال‌های اخير از خود نشان نداده و شانس آن برای تعيين فردا بسيار کم شده است.

رييس دفتر رييس‌جمهور افزود: شايد موضوعی بهتر از اين در دنيا وجود نداشته باشد که بخواهيم در مورد آن بحث کنيم. صحنه‌پردازان امروز جهان چون ابزار در اختيار دارند سعی می‌کنند واقعيت را آن‌طور که هست نشان ندهند و بوی تعفن اين جسد در حال دريافت است و آن‌ها از هر ابزاری استفاده کردند که اين بوی تعفن دريافت نشود.

وی ادامه داد: تبيين اين وضعيت و شرايط بهتری که امکان وقوع دارد يک موضوع دوم است. اين دو کار مسووليت مهم جريانات تحول‌خواه و تغييرطلب است. به‌ويژه اگر بر منطق عدالت باشد که انقلاب و جمهوری اسلامی ايران در اين راستا تعريف می‌شود.

مشايی تصريح کرد: ما بايد بر اساس همين واقعيت‌ها حرکت کنيم. نياز نداريم جنگ تبليغاتی راه بيندازيم. وظيفه‌ ما تبيين خوب همين شرايط است. اين کار داشتن اطلاعات پنهان لازم ندارد. اطلاعات آشکاری را که ضرورت تغيير را نشان دهد بيان کنيم. اين‌که وضع مسلط‌ها خوب نيست، متحيرند و نمی‌دانند چه‌کار کنند. به‌اضافه ظرفيت‌هايی که امکان وقوع دارد. اين سه کار بايد در دستور باشد.

رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌که نمی‌توانم بگويم چقدر زمان لازم است تا شرايطی که ما اکنون در عرصه‌ بين‌المللی و ملی داريم ايجاد شود، گفت: اين يک وضعيت استثنا است. معلوم نيست اين وضعيت به سادگی در دوره ديگری رخ دهد. اين شرايط امکان عوض شدن ندارد اما اگر کسانی که بايد امروز از اين فرصت استفاده کنند، نکنند، جريان تحول، مديريت و سازماندهی نشود، به طور قهری و التزامی بيشترين سهم را همان‌ها خواهند داشت.

وی با تاکيد بر اين‌که بايد شاخص‌های اصلی سه مورد مطرح شده بررسی شود تا در مرحله بعد کار اجرايی و عملياتی صورت گيرد، گفت: وقتی رهبری آمريکا موضوع تغيير را در بالاترين مرجع جهانی سازمان ملل مطرح می‌کند يعنی می‌خواهد بگويد اين مهم‌ترين نکته‌ای است که به آن رسيديم.

مشايی افزود: تغيير را به عنوان مطالبه فراگير جهانی از بابت فاصله‌ای که بين موجود و مطلوب است ارزيابی می‌کنيم. هميشه جريان ناشی از اختلاف پتانسيل است. اين‌که چطور اين اختلاف پتانسيل را تصوير و ترسيم کنيم جريان قوی‌تری می‌تواند ايجاد شود.

رييس دفتر رييس‌جمهور در ادامه گفت: آمريکا وقتی از تغيير حرف می‌زند يعنی درک کرده که يک مطالبه در دنيا وجود دارد و می‌خواهد از تغيير عقب نماند. اين لکوموتيو در حال حرکت است و آمريکا صندلی خود لکوموتيوران را می‌خواهد اما اگر دير برسد فقط می‌تواند انتهای لکوموتيو جايی پيدا کند.

وی تاکيد کرد: اين تغيير واقعی است. کسی که در وضعيت امروز بيشترين سهم را دارد در تغيير وضعيت نيز بيشترين مسووليت را دارد و بيش از همه زير سوال می‌رود و وضعيت او منفی‌تر از بقيه است. پس تغيير يک امر واقعی است، نه تبليغاتی.

مشايی افزود: آنها به اين نتيجه رسيده‌اند که روند موجود برای خود آنها هم قابل ادامه دادن نيست و ابزار، امکانات و مقدوراتشان برای ادامه‌ شرايط قديمی کافی نيست. اگر مشترکات و تفاوت‌های سه، چهار سخنرانی بوش و اوباما را درآوريم و بررسی کنيم زاويه تغيير را می‌توان درک کرد. آنها نمی‌توانند اين شرايط را ادامه دهند و خودشان بخشی از تغيير می‌شوند.

رييس دفتر رييس‌جمهور گفت: رييس‌جمهور آمريکا بايد امن‌ترين شرايط را داشته باشد ولی آن را با بيشترين امکانات فراهم می‌کند که خود اين امر شاخصه‌ نبود امنيت و شاخصه شکست سياست‌های رهبری جهان است.

وی با بيان اين‌که موقعيت ما يک موقعيت استثنايی در دنياست، اضافه کرد: خداوند انقلاب ما را در موقعيتی قرار داد که در يک تحليل کلی بسياری از تحولات بعدی نيز ما را در شرايط خوبی قرار داد. خطاهايی که آمريکايی‌ها کردند مانند حمله به عراق و افغانستان شرايط خوبی برای ما ايجاد کرد.

مشايی در ادامه به مساله هسته‌يی ايران و نحوه‌ مديريت اين تقابل در چند سال اخير ميان ايران و آمريکا اشاره کرد و گفت: آنها مکر کردند اما يک فرصت استثنايی برای ما درست کردند. آنها می‌گويند در مورد ايران هيچ غلطی نکردند، راست می‌گويند، همه‌ کارهايشان غلط بود ولی هيچ غلطی نکردند. آنها می‌خواستند ما به فناوری هسته‌يی نرسيم، ما رسيديم؛ معنايش اين است که آنها خطا کردند. مديريت، عملکرد و تحليلشان اشتباه بود. حالا هم اين سياست را نمی‌توانند ادامه دهند؛ چون منطقی ندارد. اين موضوع را بايد فهميد و خوب فهماند.

رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌که در کار رسانه بايد پديده را خوب شناخت و همه‌ بهره‌هايی که از آن پديده می‌توان برد را انجام داد، گفت: مساله اين است، شما امروز فرصت‌هايی را در اختيار داريد که همه دنيا آن را می‌خواهد. اين وضعيت بايد برای خبرگزاری رسمی ايران مهم‌ترين فرصت تلقی شود؛ چون مهم‌ترين پديده خبری جهان مربوط به ايران است و رسانه‌ رسمی ايران بايد الان بشکن بزند و خودی نشان دهد.

وی با بيان اين‌که مساله مهمی که بايد از اين پس دنبال کنيم تبديل دوره تقابل به دوره تعامل است، افزود: دوره تعامل شروع شده است. هيچ راه ديگری پيش روی هيچ‌کس نيست. تقابل اصلا برای ما معنا ندارد. لکوموتيو ما روی ريل است، خارج نشده و دعوا هم با هيچ‌کس نداريم. آنها با ما مشکل دارند.

مشايی گفت: نکته‌ای که بايد روی آن مانور دهيم و برای آن محصول توليد کنيم اين است که تغيير، پارامترهای مختلف دارد اما سهم ملت ايران و سهم سياست‌های جمهوری اسلامی ايران در اين تغيير يک سهم عمده است. بايد روی اين موضوع تمرکز کنيم. پذيرش اين حرف‌ها در دنيا وجود دارد. اگر ايران اعلام کند برای تغيير سهم عمده دارد کدام سياستمدار و استاد دانشگاه آن را نمی‌پذيرد؟

رييس دفتر رييس‌جمهور خطاب به حضار گفت: شما بايد با استفاده از امکانات، دامنه پذيرش اين پيام را در دنيا بيشتر کنيد و مصاحبه‌های درجه يک روی آن صورت گيرد. هزاران فرد درجه يک در دنيا حرف شما را خواهند زد ولی اين‌که اين کار را بکنيم يا نکنيم نتيجه خيلی فرق می‌کند. ما می‌توانيم اين کار را انجام دهيم؛ چون پذيرش آن وجود دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: بعضی می‌گويند اوباما مثل رييس‌جمهور شما حرف زد. نه اين‌که حرف‌های او با احمدی‌نژاد يکی بود. مطالباتی که در سخنرانی رييس‌جمهور مطرح شد در سخنرانی پنجم رييس‌جمهور آمريکا مورد پذيرش کلی قرار گرفت. در واقع او حرف‌های خود را می‌زد اما مواردی مطرح بود که او نمی‌توانست از زير بار آن شانه خالی کند.

مشايی تاکيد کرد: دستاوردهای زيادی وجود دارد. بايد هر مرحله از پيشرفت را ثبت کنيم و در ذهن همه مثل يک گلوله شليک کنيم تا بنشيند. نه به خاطر اين‌که لشگرمان را زياد کنيم و برنده شويم بلکه به خاطر اين‌که اساسا شرايط مطلوب آينده شرايطی است که يک طرف پيروز ندارد. همه پيروز هستند. ما پيروزی را در آينده برای همه تعريف می‌کنيم. برد سياست‌های احمدی‌نژاد هم همين است و از مديريت مشترک دفاع می‌کند. پس ما لازم داريم اميد به ادامه‌ حرکت را ايجاد کنيم.

رييس دفتر رييس‌جمهور با طرح اين سوال که چرا ما می‌خواهيم سهم عمده ايران را در اين تغيير نشان دهيم يا مطالبه کنيم؟ گفت: علت آن اين است که ما بايد اعمال تغيير کنيم. آنها به دنبال تغيير لازم نيستند. آنها به دنبال تغيير لازم از حيث خود هستند. يعنی ميزانی از تغييرات که شرايط آنها را بهبود دهد و مساله آنها را حل کند. اما ما بايد روی اين مساله تمرکز و پرچمداری‌مان را حفظ کنيم. آمريکا صندلی اول لکوموتيوران را می‌خواهد و ما نبايد بگذاريم که او آن‌جا بنشيند. ما منافع همه را می‌خواهيم.

وی با بيان اين‌که اصول تغيير بايد تدوين شود، افزود: در مرحله اعمال تغيير کار تمام نشده است. يکی از آقايان بزرگوار کشور به احمدی‌نژاد گفت مراقبت کند و دم از مديريت جهانی نزند؛ زيرا اگر نظام موجود جهان تکان بخورد و ثباتش را از دست دهد ديگر قابل کنترل نيست و ممکن است وضع ما بدتر شود. آنها با همين فکر تاکنون دنيا را اداره کرده‌اند و خودشان ديگران را می‌ترسانند.

مشايی ادامه داد: اگر بعد از اعمال تغيير ادامه ندهيم فرصت‌های خطرناکی در اختيار آنها قرار می‌گيرد. تغيير قابل توقف نيست، ولی هميشه فرصت برای انقلاب اسلامی وجود ندارد. ما بايد به دنبال اين برويم که سهم بزرگی در تغيير داشته باشيم و اعمال تغيير را مطالبه کنيم. اگر ما اکنون اين صحبت‌ها را مطرح می‌کنيم بعد از تغيير هم ديگران می‌گويند اينها از قبل هم اين حرف‌ها را می‌زنند، پس اينها محق‌اند.

رييس دفتر رييس‌جمهور درباره نتايج مطالبه تغيير در بعد ملی گفت: عزت ملی که سياست‌های دولت نهم به دست آورده، بی‌نظير است. نمونه اين عزت ملی در هزار سال اخير در ايران وجود نداشته است. اين قدرت ملی که الان وجود دارد تاکنون نبوده است. اگر بخواهيم کشوری در بالاترين سطوح بسازيم بايد يک بسيج بزرگ شکل گيرد.

مشايی ادامه داد: ما برای آن‌که از حيث داخلی، کشوری در کلاسی بالاتر، دانش و فناوری بالاتر و سرمايه‌گذاری برتر داشته باشيم لازمه‌ آن اين است که در سطح بالاتری در جهان حضور داشته باشيم و پرچم ايران در ميدان جهان برافراشته شود. اين امر سطح کار ملی و توقعات را افزايش می‌دهد و جايگاه را ارتقاء می‌دهد. ضمن اين‌که خط مقدم جبهه را عوض می‌کنيد و از داخل حيات تا دوردست‌ها می‌آوريد و با زرنگی زلف ملت‌ها را گره می‌زنيد تا سرنوشت و مواضع مشترکی ايجاد شود. اين‌ها محورهايی است که بايد در خبرسازی روی آن کار کنيد.

وی با بيان اين‌که نبايد سعی کنيم يک اتفاق رخ دهد و بعد آن را خبر کنيم، عنوان کرد: خبری که سی‌ان‌ان پخش می‌کند اگر خبرگزاری جمهوری اسلامی هم پخش کند فرقی نمی‌کند. خود خبر و خط خبری بايد فرق کند. آنها خبر را مديريت می‌کنند و يک مساله‌ کوچک را تبديل به يک مساله‌ جهانی می‌کنند.

رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌که ما هنوز رسانه جهانی نداريم، گفت: خبرگزاری‌ها و رسانه‌هايی وجود دارد اما هنوز رسانه‌ جهانی با هويت بين‌المللی که در دنيا شناخته شده باشد و به آن استناد کنند نداريم. شما يک گاف می‌دهيد و آن‌ها به آن استناد می‌کنند. منظورم اين نيست. منظورم خبری است که شما از سر قدرت بدهيد و آنها از سر ناچاری از آن استفاده کنند؛ خبری که برای ما و ملت‌های دنيا سازنده است و برای قدرت‌ها خسارت‌ساز.

مشايی با بيان اين‌که لازمه‌ اين امر سرمايه‌گذاری دولت در اين زمينه است، افزود: متاسفانه ساختار در نظام مديريت کشور خيلی کوته‌نگر است. کمتر کسی حوصله می‌کند سرمايه‌گذاری بلندمدتی که سه سال ديگر به نتيجه برسد انجام دهد. يعنی آينده دور را نمی‌بينند.

وی در ادامه گفت: نقش رسانه‌ها روشن و غير قابل انکار است. هرچه به ما می‌زنند از رسانه‌هاست. منطق قدرت‌های مسلط پيام ندارد. خود اين امر موضوع مهمی است که مسلط‌ها پيام ندارند.

رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌که مهم‌تر از بحران اقتصادی دنيا بحران فلسفی و فکری دنياست، اظهار کرد: الان دوره‌ تحير فلسفی متفکران است و بحث پايان دنيا، جنگ تمدن‌ها و غيره که مطرح می‌کنند هيچ چيز جديدی در آن وجود ندارد. اگر می‌خواهيد پيام دهيد اکنون وقت آن است.

مشايی در ادامه با اشاره به ملاقات سال گذشته رييس‌جمهور و دبيرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: سازمان ملل به طرفيت از ملت‌های دنيا نقش خود را خوب ايفا نمی‌کند. البته دبيرکل سازمان ملل در سخنرانی خود قبول کرد که ساختار شورای امنيت بايد عوض شود و اين يک دستاورد بزرگ بود.

وی تاکيد کرد: ما می‌توانيم فرآيند تغيير را تسريع و طول دوره را کم کنيم. در وضعيتی که کسی که حرف جديدی در دنيا ندارد پرچم ايران بالا رفته است. اگر کسی مملکت، دين و ايران را دوست دارد الان وقت آن است. دولت بايد سرمايه‌گذاری جدی‌تری انجام دهد.

رييس دفتر رييس‌جمهور درباره‌ جريان‌سازی‌های رسانه بين‌المللی که ايران می‌تواند داشته باشد، گفت: بايد تمام روز خبر توليد شود و هسته درون خبرگزاری با استفاده از تجربيات، اساتيد و مشاوران بين‌المللی درست کنيم و برنامه‌ريزی کنيم و بفهمانيم که يک موج درست شده است. خيلی‌ها در دنيا منتظر اين امر هستند. خيلی‌ها در دنيا رسانه‌ای در حد ما ندارند.

مشايی با تاکيد بر اهميت ارتباطات اتحاديه‌های رسانه‌ای، به بازديدی که از الجزيره داشته اشاره کرد و گفت: پيشنهاد شد که يک ارتباط رسانه‌ای ميان ايران، ترکيه و قطر ايجاد شود. يعنی ارتباط ايرانی ـ عربی ـ ترکی. اين ارتباطات فرصت بسيار خوبی است.

وی با اشاره به تجربيات خود در راديو تهران در پايان اظهار کرد: قبول دارم امکانات کم است. بايد به کار خود به عنوان يک حرکت انقلابی، حساس و مهم نگاه کنيم. سوژه برای کار بسيار زياد است اما بسياری از منابع دم دست وجود دارد که می‌توان با آنها جريان ساخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016