جمعه 1 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در استانبول آغاز شد، بی‌بی‌سی

دور اول مذاکرات هسته ای دو روزه ايران و گروه ۱+۵ در استانبول آغاز شده است.

بامداد جمعه، ۱ بهمن (۲۱ ژانويه)، نخستين دور مذاکرات برای حل و فصل پرونده هسته ای ايران بين نمايندگان اعزامی جمهوری اسلامی، به رياست سعيد جليلی، دبير شورايعالی امنيت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای، و نمايندگان گروه ۱+۵، به سرپرستی کاترين اشتون، نماينده عالی اتحاديه اروپا در امور خارجه و سياست امنيتی، در هتل چراغان استانبول آغاز شد.

گروه ۱+۵ که سرپرستی تلاش های بين المللی برای حل مساله هسته ای ايران را برعهده گرفته، از کشورهای عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل - آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه - همراه با آلمان و نماينده اتحاديه اروپا تشکيل يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علاوه بر آقای جليلی، علی آهنی، معاون اروپای وزارت امور خارجه، علی باقری، معاون سياست خارجی و امنيت بين الملل، ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبيرخانه شورايعالی امنيت ملی و حميدرضا عسگری، مشاور حقوقی سازمان انرژی اتمی ايران در هيات اعزامی جمهوری اسلامی عضويت دارند.

پيشتر، راديو و تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی گزارش کرده بود که شامگاه پنجشنبه و در جريان ضيافت شام وزير خارجه ترکيه به عنوان ميزبان مذاکرات هسته ای، ملاقاتی بين خانم اشتون و آقای جليلی صورت گرفت.

منابع خبری ايران از ملاقات های ديگری نيز بين اعضای هيات نمايندگی اين کشور با برخی ديگر از شرکت کنندگان در اجلاس هم خبر داده و گفته اند که معاون سياست خارجی و امنيت بين المللی شورايعالی امنيت ملی هم شامگاه پنجشنبه با معاون وزير خارجه چين، که رياست هيات اعزامی آن کشور به اجلاس استانبول را برعهده دارد، ديدار کرد.

به گزارش راديو و تلويزيون دولتی ايران، معاون وزير خارجه چين در اين ملاقات گفت که کشورش بر پيگيری جدی دستور کار همکاری با ايران تاکيد دارد و نتيجه مذاکرات نمايندگان کشورهای ۱+۵ را که هفته گذشته در لندن برگزار شد به اطلاع آقای باقری رساند.

مذاکرات استانبول در حالی آغاز شده است که کشورهای عضو گروه ۱+۵ همواره خواستار آن بوده اند که ايران به مصوبات شورای امنيت سازمان ملل، شامل تعليق برخی از برنامه های اتمی خود به خصوص غنی سازی اورانيوم، عمل کند اما ايران، با غيرقانونی خواندن اين مصوبات، بر ادامه فعاليت در اين زمينه تاکيد گذاشته است.

"غنی سازی ادامه می يابد"

روز گذشته، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی که به روسيه سفر کرده است، در يک نشست خبری گفت که ايران به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.

آقای سلطانيه در مصاحبه ای با راديو دولتی ايران گفت که در جريان سفر به مسکو و در ملاقات با کارشناسان اتمی روسيه، برنامه های هسته ای ايران را تشريح کرده و افزود که در اين جلسه، به همه ابهامات اين اقراد که متخصصان امور هسته ای و ايران بودند، پاسخ داده است.

وی گفت: "در اين نشست، ابعاد برنامه صلح آميز هسته ای ايران، تعاملات با آژانس بين المللی انرژی اتمی و علل اجرا نکردن قطعنامه های سياسی شورای امنيت که فاقد مبنای حقوقی هستند برای آنها تشريح شد" و اظهار داشت که ارزيابی کارشناسان روسی از عملکرد جمهوری اسلامی در خصوص شفاف سازی برنامه هسته ای بسيار مثبت بوده است.

علی اصغر سلطانيه در اين مصاحبه به بازديد سفيران شماری از کشورهای جهان از تاسيسات هسته ای ايران، که هفته گذشته صورت گرفت هم اشاره کرد و گفت که اين بازديد "بازتاب مثبتی در جهان" داشت.

وی گفت که "گزارش نمايندگان کشورهای بازديد کننده" از تاسيسات هسته ای ايران طی يک يا دو روز آينده منتشر می شود اما مشخص نکرد که اين گزارش توسط چه کسانی تهيه شده و انتشار خواهد يافت.

اشاره نماينده ايران در آزانس بين المللی انرژی اتمی به ديدار نمايندگان شماری از کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات غنی سازی اورانيوم ايران و مجتمع آب سنگين اراک بوده است که در روز ۱۶ ژانويه صورت گرفت اما نماينده ای از ايالات متحده برای اين بازديد دعوت نشده بود و روسيه و چين نيز از پذيرش دعوت جمهوری اسلامی خودداری ورزيدند.

مقامات آمريکايی اين دعوت را "ترفند" تکراری ايران برای منحرف کردن اذهان عمومی از ماهيت برنامه های هسته ای خود توصيف کردند و گفتند که بازديدکنندگان نيز اطلاعاتی در مورد اين برنامه ها به دست نخواهند آورد.

برخی از منابع غربی گفتند که ايران معمولا در آستانه مذاکرات هسته ای می کوشد با دست زدن به اقداماتی باعث بروز اختلاف نظر بين کشورهای طرف مذاکره شود و با وقت کشی از طريق گفتگوهای بی حاصل، برنامه های هسته ای مخفی خود را پيگيری کند.

کشورهای غربی دولت ايران را به تلاش برای دستيابی به تسليحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آميز هسته ای متهم کرده اند اما جمهوری اسلامی اين اتهام را مردود دانسته و بر صلح آميز بودن اين برنامه ها تاکيد داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016