جمعه 8 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: سرانجام کسانی که با دين در می‌افتند، نابودی است، ايسنا

مسئولان نبايد اختلافات خود را رسانه‌ای کنند

امام جمعه‌ی موقت تهران با تاکيد بر اين که مسئولان نبايد اختلافات خود را رسانه‌ای کنند، از همه‌ی شخصيت‌های صاحب تريبون تقاضا کرد که با برخی از اظهارنظرهای خود مردم را دشمن شاد نکنند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله سيد احمد خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه‌ی امروز تهران با اشاره به تحولات منطقه به موضوع تونس پرداخت و تصريح کرد: مردم در تونس به صحنه آمدند و ديکتاتوری ۲۳ ساله مستبد خود را از تخت به زير کشيدند. در مصر نيز موج خروش و فرياد مردم بلند است و امروز را روز خشم ناميده‌اند. در يمن ، عمان واردن نيز مردم به صحنه آمدند و پس از گذشت حدود ۳۱ سال از پيروزی انقلاب اسلامی با پديده‌ی بديعی مواجهيم که بايد منصفانه بگوييم اين حرکات، پس لرزه‌های انقلاب اسلامی است.

وی با تحليل قرآنی اين موضوع افزود: سنت الهی اين است که سرانجام کسانی که با دين در می‌افتند، نابودی است. حاکم ۴۰۰ ساله‌ی مصر که ادعای خدايی می‌کرد در آب غرق شد و تنها جنازه‌ی فرعون روی آب آمد تا همه‌ی ديکتاتورها از آن عبرت بگيرند.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری با بيان اين که ديکتاتور تونس نيز با خدا درافتاد خاطر نشان کرد: اين فرد نماز جماعت و نماز جمعه را ممنوع کرد، و زندان شکنجه در اين کشور گسترش يافت.اين امر دقيقا مانند اتفاقاتی است که در زمان شاه رخ می‌دهد.

خاتمی سنت قطعی خداوند را نابودی ظالمان برشمرد و ادامه داد: يکی ديگر از سنت‌های الهی آن است که کسانی که دل از خدا می‌برند، و به بيگانگان دل می‌بندند، اين بيگانگان در روز حادثه به دادشان نمی‌رسند. چنانکه می‌بينيم آمريکا فرانسه و ايتاليا به ديکتاتور تونس اجازه‌ی ورود ندادند و اين دقيقا يادآور آن است که بر سر رضاخان قلدر و پسر خبيثش آمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امام جمعه‌ی موقت تهران تاکيد کرد: چنين سرنوشتی در انتظار تمام کسانی است که از خدا دل بريده و به بيگانگان دل بسته‌اند. لذا بايد دل به خدا بست و عشق به بندگان خدا داشت.

وی با بيان اين که غربی‌ها به شدت تلاش می‌کنند که صبغه‌ی اسلامی اين قيام‌ها را کتمان کنند، افزود: آنها مسائل صنفی، ليبرالی و دموکراسی را مطرح می‌کنند، اما اصلی‌ترين مساله که صبغه‌ی دينی اين قيام‌هاست را عنوان نمی‌کنند.

وی ادامه داد :کشور مسلمانی که ۶۴ سال بر سرش زدند روزی بايد عقده گشايی می‌کرد و آن امروز است.

آفرين بر آنها که به خروش خود ادامه می‌دهند و معتقدند که کشورشان بايد از لوس وجود ديکتاتورها و اطرافيان آنها پاک شود.

خاتمی با بيان اين که مردم در اين قيام‌ها با شعار الله اکبر به پيش می‌روند، اين امر را نشانگر ماهيت اسلامی قيام بر شمرد و گفت: که اين قيام يک قيام دينی است.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اظهارات وزير خارجه‌ی وقت امريکا مبنی بر ايجاد خاورميانه جديد خاطر نشان کرد: به همه‌ی اين کسانی که واقعيات را نمی‌بينند می‌گويم که خاورميانه اسلامی با محوريت اسلام ، دين و مردم سالاری دينی در حال شکل‌گيری است.

وی خطاب به قيام کنندگان نيز اظهار کرد: ما به مجاهدينی که در صحنه حضور دارند و به مبارزين و کسانی که تظاهرات می‌کنند می‌گوييم که مراقب باشيد گوهر اسلام ناب را از شما نربايند و پای ارزشهای اسلامی خود بايستيد.

امام جمعه‌ی موقت تهران با اشاره به حوادث لبنان نيز گفت: آنچه امروز در لبنان می‌گذرد در واقع خنثی شدن عملی توطئه‌های دشمنان است. آنچه مشهود است اين که مسئولان لبنانی و مردم لبنان دنبال کشوری مستقل هستند و می‌خواهند خودشان تصميم‌گيرنده باشند.

خاتمی اين امر را پديده‌ی ستودنی توصيف کرد و ادامه داد: جريان مجاهد حزب‌الله به رهبری سيد حسن نصرالله و سوريه طرحی را برای آرامش و ثبات لبنان تدارک ديدند، اما آمريکايی‌ها و هواداران منطقه‌يی آنها با طرح دادگاه آمريکايی – صهيونيستی و نامشروع خواستند اين آرامش و امنيت را به هم بريزند.

وی خاطر نشان کرد: خبر دقيق داريم که يکی از کشورهای منطقه همين روزها ۴۰۰ ميليون دلار يعنی حدود ۴۰۰ ميليارد تومان هزينه کرده تا اوضاع را به نفع خود عوض کند، اما اين حسرت به دلشان ماند و دولتی بر سر کار آمد که از همين الان رژيم صهيونيستی را در غمی جانکاه فروبرده و آمريکا نيز بغض و کينه خود را نسبت به آن ابراز کرده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: اين موفقيت بزرگ را به جريان مخلصانه حزب‌الله که در حقيقت موفقيت مردم لبنان بود، تبريک می‌گوييم.

خاتمی همچنين با اشاره به مسائل داخلی کشور به دهه‌ی فجر اشاره کرد و گفت: در آستانه‌ی دهه‌ی فجر قرار داريم که در واقع فجر عزت، عظمت ، آزادی و استقلال است و بايد با شکوه به استقبال آن برويم.

خطيب امروز نماز جمعه‌ی تهران با بيان اين که دهه فجر اسلام را زنده کرد، افزود: انقلاب اسلامی عظمت دين را به صحنه آورد، حاکميت کفر را متزلزل کرد، و خيزش اسلامی را در جهان صورت داد.

اميدوارم که رسانه‌ها و به ويژه صدا و سيما در اين ايام دين خود را به انقلاب ادا کنند، و با رويکردی مقايسه‌ای برای نسل دوم و سوم انقلاب بگويند که چه بود، و چه شد تا اين دو نسل نيز با بصيريت هر چه بيشتر مدافع انقلاب بزرگ اسلامی باشند.

وی همچنين به افق آينده‌ی انقلاب اشاره کرد و يادآور شد: ۱۰ عنصر است که آينده‌ی روشن انقلاب را رقم می‌زند، اين عناصر عبارتند از معنويت، رهبری الهی، بصيرت، استکبار ستيزی، وحدت، صبر، شکر، ياری خداوند، گسترش فرهنگ عدالت و عبرت آموزی از تاريخ.

خاتمی با اشاره به موضوع معنويت اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما در بستر معنويت شکل گرفت. مساجد پايگاه انقلاب بود و شعارهای دينی حجم عظيم مردم را به صحنه آورد.۵۷ سال حکومت سياه پهلوی را کمونيست‌ها ،ليبرال‌ها و ملی مذهبی‌ها نتوانستند ذره‌ای بلرزانند و تنها جريانی که به صحنه آمد و قدرت تزلزل رژيم را پيدا کرد قدرت دين و مرجعيت دينی بود.

امام جمعه موقت تهران با گرامی‌داشت ياد و خاطره امام خمينی (ره) ادامه داد: دم زدن از رگ و ريشه‌های ناسيوناليستی، با جنس انقلاب سازگار نيست و افرادی هم که قبل و پس از انقلاب از اين موضوعات سخن می‌گفتند کاری از پيش نبردند. ما بايد در همه‌ی عرصه‌های کشور اعم از آموزش و پرورش و هنر در عنصر دين بدميم.

وی گفت: در شان نظام جمهوری اسلامی نيست که تئاترهايی مبتذل در معرض ديد مردم بگذارند که بوی غفلت از ارزش‌های اسلامی می‌دهد.

خاتمی د رادامه با بيان اين که آينده‌ی انقلاب را دين رقم می‌زند به مساله‌ی رهبری اشاره کرد و افزود:‌ نگرانی که در جريان حرکات امروز دنيای اسلام داريم خلاء رهبری است.اميدواريم که اين جريانات به دنبال يک رهبر مسلمان بگردند و نگرانی ما را از اين جهت برطرف کنند. بحمدالله انقلاب اسلامی اين مشکل را نداشت.

امام جمعه‌ی موقت تهران با بيان اين که ما ولی فقيه خود را جانشين امام زمان (عج) می‌دانيم خاطر نشان کرد: تمام تلاش جريان فتنه در طول ۸ ماه اين بود که قداست ولايت را بشکند، اما خودشان شکستند و به برکت بصيرت شما روز به روز بر محبوبيت ولی فقيه افزوده شد.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به موضوع بصيرت اظهار کرد: بصيرت شما مردم عزيز ۸ سال جنگ را اداره کرد و کشور را در مقابل هجوم بيگانگان بيمه کرد. همين بصيرت حماسه‌ی ۹ دی ۸۸ را آفريد که کشور را در برابر ضد انقلاب داخلی بيمه کرد.اين عنصر است که آينده‌ی انقلاب را رقم می‌زند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود تاکيد کرد: در عرصه‌ی اداره‌ی کشور سه نکته مهم است، اول آنکه کشور بايد بر اساس قانون اداره شود زيرا قانون است که به کشور سامان می‌دهد و همه بايد در برابر آن برابر باشند. لذا هيچ کس نبايد با استفاده از رانت‌های سياسی و اقتصادی در حاشيه‌ی امنيت قرار گيرد.

خاتمی گفت: نکته‌ی ديگر آن است که اطاعت از ولايت فقيه يک واجب شرعی برای همه است و برای مسئولان واجب تر است. زيرا علاوه بر تکليف عمومی، اصل ۵۷ قانون اساسی نيز تصريح کرده که سه قوه زير نظر ولايت مطلقه عمل می‌کند، بنابراين همه‌ی مسئولان بايد رهنمودهای ولايت را بپذيرند و تخطی در اين مورد از هيچ کس پذيرفته نيست.

امام جمعه‌ی موقت تهران تصريح کرد: مقام معظم رهبری بارها به صراحت از اختلاف رسانه‌ای مسئولان نهی کردند و آن را خلاف شرع دانستند ، اطاعت از اين رهنمود يک تکليف شرعی است. وقتی اختلاف مسئولان به مردم کشيده شد جامعه به سمت اختلاف می‌رود. لذا از همه‌ی مسئولان محترم و رسانه‌ها درخواست می‌کنم که اختلافات را کنار بگذارند و موارد اختلافی را به صورت خصوصی و با بحثهای طلبگی با يکديگر حل و فصل کنند.

وی در بخش پايانی خطبه‌های دوم نماز جمعه تهران خطاب به شخصيت‌های صاحب تريبون تقاضا کرد که اين شخصيت‌ها پيش از اظهار نظر و کشاندن بحث به تريبون‌ها ببيندد که چه کسی از حرفشان استفاده می‌کند.

خاتمی گفت: اظهارنظری که ضد انقلاب در برابر آن بگويد آفرين، قطعا يک اظهارنظر معيوب است. قرآن می‌گويد حتی اگر دشمن از حرف درست شما هم سوء استفاده کرد نبايد آن حرف را بزنيد چه برسد به اينکه آن حرف نادرست باشد.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اين کشور مديون خون شهدا است و مسئولان نبايد با برخی اظهارنظرهای خود مردم را دشمن شاد کنند.

به گزارش ايسنا، امام جمعه موقت تهران در بخش ابتدايی خطبه‌های دوم نماز جمعه‌ی امروز با تسليت ارتحال آيت‌الله عمری از علمای بزرگ شيعه در مدينه تصريح کرد:‌ ايشان به جد پناهگاه شيعيان بود و عمر خود را در مسير نشر مکتب اهل بيت (ع) صرف کرد.اين عالم بزرگ زندان‌های طولانی مدت را تحمل کرد و بسيار زجر کشيد، اما دست از آرمان خود و حمايت شيعيان برنداشت.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله سيد احمد خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه‌ی امروز تهران، پس از دعوت به تقوای الهی تصريح کرد: ويژگی دنيا اين است که اگر انسان مرتکب خطايی شد و پوزش خواست، عذرش پذيرفته می‌شود، اما روز قيامت روز قطع رابطه با اين دنياست و ديگر عذری پذيرفته نيست.

وی گفت: در حال حاضر که دستمان باز است و عذرمان پذيرفته می‌شود، حق خدا را ايفا کنيم ، توبه کنيم و حقوق مردم را ادا کنيم تا با بار سنگين حقوق مردم وارد صحنه ی محشر نشويم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به شرايط استجابت دعا اشاره کرد و افزود: معرفت خداوند ، دعای خالصانه، لقمه‌ی حلال و رفتار بنده‌گونه از جمله شرايط استجابت دعاست و يکی ديگر از شروط استجابت، حضور قلب است.

خاتمی با اشاره به ايام رحلت پيامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع)، از مردم دعوت کرد تا مراسم باشکوه اين انوار تابناک الهی را به بهترين نحو برگزار کنند.

وی با اشاره به روايتی از پيامبر اسلام (ص)در خصوص حضور قلب خاطر نشان کرد:اگر حضور قلب وجود داشته باشد زمينه‌های ديگرنيز فراهم بوده و استجابت دعا قطعی است.

اين عضو جامعه‌ی مدرسين حوزه‌ی علميه قم اظهار کرد:‌يک معنای حضور قلب، اين است که انسان وقتی خدا را می‌خواند توجه داشته باشد که چه کسی را صدا می‌زند. يعنی خدا را حاضر ببيند و باور داشته باشد که ذات مقدس ربوبی او را مشاهده می‌کند.

خاتمی با بيان اين که حضور قلب يعنی انسان در کنار خدا شخص ديگری را نبيند افزود: دومين تفسير حضور قلب آن است که دعا لقلقه‌ی زبان نباشد و به صورت عادت و سرگرمی درنيايد، بلکه انسان با عشق به سراغ دعا برود. در روايت آمده است که خداوند دعای کسانی را که قلب غافلی دارند و اهل لهو و سرگرمی هستند نمی‌پذيرد علاوه بر اين بايد به صورت گداوار در خانه‌ی خدا رفت زيرا گدايی در محضر ذات مقدس ربوبی عين عزت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016