جمعه 15 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مبارک: اگر کنار بروم "هرج و مرج" می شود، بی بی سی

حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر می گويد از قدرت خسته شده، اما اگر فورا کناره گيری کند هرج و مرج کشورش را فرا خواهد گرفت.

رئيس جمهوری مصر در مصاحبه ای اختصاصی با کريستين امانپور، خبرنگار شبکه تلويزيونی ای بی سی آمريکا، هشدار داده که خلا قدرت ناشی از کناره گيری فوری او، بقدرت رسيدن گروه اسلامگرای اخوان المسلين را در پی خواهد داشت.

آقای مبارک در واکنش به تاکيد دولت آمريکا بر آغاز هرچه سريع تر انتقال قدرت، خطاب به باراک اوباما گفت: "شما مصر و فرهنگ آن را نمی شناسيد و نمی دانيد در پی کناره گيری من چه رخ خواهد داد."

او اين نظر که دولتش حملات مرگبار به مردم معترض در ميدان تحرير قاهره را سازمان داده رد کرد و گفت از اينکه می بيند "مصری با مصری" می جنگد ناراحت است.

آقای مبارک گفت ۶۲ سال به کشورش خدمت کرده و حال احساس می کند برای او بس است و می خواهد از قدرت کنار برود. رئيس جمهورری مصر پيشتر گفته بود که در انتخابات ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد اما تا آن زمان قدرت را حفظ خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با افزايش تنش در مصر، مجلس سنای آمريکا پنجشنبه شب قطعنامه ای را تصويب کرد که در آن از حسنی مبارک می خواهد هر چه زودتر قدرت را به يک دولت انتقالی واگذار کند.

متن اين قطعنامه به وسيله جان مک کين و جان کری تهيه شده است.

قطعنامه سنا از حکومت آينده مصر می خواهد به معاهده صلح با اسرائيل پايبند باشد و کشتيرانی آزاد را در آبراه سوئز تضمين کند.

اين قطعنامه همچنين از فعاليت گروه های افراطی مانند اخوان المسلمين ابراز نگرانی کرده است.

حمله به خبرنگاران

هوادران حسنی مبارک روز پنجشنبه در قاهره ضمن درگيری با مخالفان، به خبرنگاران نيز حمله کردند.

دولت مصر تلفات درگيری های جاری را هشت کشته و ۸۹۰ زخمی اعلام کرده و می گويد حال نه تن از آنها وخيم است.

بر اساس گزارش ها، بعضی از خبرنگاران مورد ضرب و جرح قرار گرفته و وسائلشان را شکسته اند و بعضی ديگر تحت بازداشت نيروهای امنيتی قرار گرفتند.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه اين حملات را قويا محکوم کرد و آنرا مغاير با قوانين بين المللی توصيف کرد.

او همچنين گفت: "ما به شدت حملات به تظاهرکنندگان آرام، فعالان حقوق بشر، خارجی ها و ديپلمات ها را محکوم می کنيم."

کاخ سفيد نيز با اتخاذ موضعی مشابه خواهان آزادی فوری روزنامه نگارانی شد که توسط نيروهای امنيتی مصر دستگير شده اند.

رابرت گيبز، سخنگوی کاخ سفيد، همچنين خواهان اين شد که دولت مصر هرچه سريع تر برای حرکت به سوی انتقال صلح آميز قدرت اقدامی جدی کند.

عمر سليمان، معاون رئيس جمهوری مصر، در نطقی که از تلويزيون دولتی مصر پخش شد گفت که معترضان درخواست هايی "مشروع" و "قابل قبول" دارند اما زمان آن فرا رسيده که به اعتراضات خود پايان دهند.

او گفت گروه اخوان المسلمين در مذاکره با دولت ترديد دارد و افزود: "اگر آنها پاسخ ندهند فرصتی گرانبها را هدر داده اند."

پيشبينی بی ثباتی

استفانی ُاسوليوان، از مقام های سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سی آی ای) گفته است که نهادهای اطلاعاتی ايالات متحده در اواخر سال ميلادی گذشته به باراک اوباما درباره امکان بی ثباتی در مصر هشدار داده بودند.

خانم ُاسوليوان روز پنجشنبه به کميته اطلاعاتی سنای آمريکا گفت: "ما درباره بی ثباتی (مصر) هشدار داديم. نمی دانستيم که چه چيزی آنرا شروع خواهد کرد. ما اين هشدار را در پايان سال (۲۰۱۰) داديم."

مخالفان دولت روز پنجشنبه در واکنش به حمله هوادارن حسنی مبارک وارد نبرد شده و آنها را از خيابان های اطراف ميدان تحرير بيرون راندند.

ارتش که سعی داشت طرفين رقيب را از هم جدا کند، ظاهرا در اين امر موفق نشده است.

هر دو طرف با پرتاب سنگ به يکديگر حمله ور شدند و صدای تير اندازی مجددا شنيده شده است.

بسياری از مردم مصر بر اين باورند که جمال مبارک به منظور به عهده گرفتن مقام رياست جمهوری آماده شده است.

اما گزارشی که هم اکنون به دست رسيده، اولين نشانه رسمی است که خلاف اين باور را ثابت می کند.

در همين حال بان کی مون، دبير کل سازمان ملل می گويد انتقال قدرت در مصر بايد هرچه زودتر انجام شود.

وی که در حال حاضر برای ديدار و گفتگو با مقامات بريتانيا در لندن به سر می برد گفت که تظاهرات در مصر نشان دهنده نا اميدی و استيصال مردم است.

بان کی مون همچنين از احزاب مختلف در مصر درخواست کرد که برای حل بحران هر چه زودتر به مذاکره بنشينند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تقريبا همه ششصد نفر از کارمندانش که همراه با خانواده هايشان در مصر زندگی می کنند را از اين کشور خارج است.

آنها قرار است امروز با چهار پرواز جداگانه به قبرس منتقل شوند.

پيشتر احمد شفيق، نخست وزير مصر از بروز درگيری بين هواداران و مخالفان دولت در ميدان تحرير که منجر به کشته شدن دست کم پنج نفر شد، عذر خواهی کرد. اين درگيری ها صدها زخمی بر جای گذاشته است.

آقای شفيق بروز خشونت ها در طول شب گذشته را "اشتباهی مهلک" خواند و قول داد که تحقيقات لازم را در اين زمينه به عمل آورد و عاملان را به مجازات برساند.

دولت مصر انکار کرده است که در بسيج کردن هواداران خود دست داشته است.

در همين حال رهبران پنج کشور اروپايی؛ بريتانيا، فرانسه، آلمان، ايتاليا و اسپانيا، گفته اند تحولات مصر را از نزديک و با نگرانی شديد دنبال می کنند.

آنها همچنين بر روند انتقال فوری قدرت همراه با نظم و آرامش تاکيد کردند.

در همين حال مخالفان دولت مصر در ميدان تحرير، مرکز قاهره، با سنگر بندی و جمع آوری سنگ، خود را آماده درگيری مجدد با حاميان حسنی مبارک، رئيس جمهوری کرده اند.

جيم ميور، خبرنگار بی بی سی که در ميدان حضور دارد می گويد مخالفان خود را به پشت صفوف نظاميان رسانده اند.

به گفته او به نظر می رسد ارتش با مخالفان همکاری می کند. جيم ميور فضای شهر را پر تشنج توصيف کرد.

شاهدان عينی می گويند هوادارن حسنی مبارک مانع از انتقال مواد غذايی، آب و دارو توسط مردم به داخل ميدان شده اند.

از ساعات اوليه بامداد روز پنجشنبه، ۱۴ بهمن (۳ فوريه) درگيری بين طرفداران و مخالفان رئيس جمهوری مصر در قاهره بار ديگر آغاز شد.

در حالی که مخالفان دولت تلاش می کردند کنترل ميدان تحرير را در دست داشته باشند، تيراندازی به مدت دو ساعت پيش از طلوع آفتاب ادامه داشت.

با روشن شدن هوا بر شدت خشونت ها در ميدان تحرير افزوده شد.

ارتش از نزديک شدن مخالفان دولت به ميدان تحرير برای پيوستن به ساير هم‌فکرانشان جلوگيری کرده است.

مخالفان دولت خواهان برکناری فوری حسنی مبارک، رئيس جمهوری هستند. آقای مبارک ۳۰ سال است که اين مقام را در اختيار داشته است.

احمد سميح، وزير بهداشت مصر گفته است که بر اثر درگيری طرفين ۵ نفر کشته و ۸۳۶ نفر مجروح شده اند که به گفته او ناشی از پرتاب سنگ و حمله با چماق و ميله آهنی بوده است.

آقای شفيق در گفتگو با تلويزيون خصوصی "الحيات" گفت: "وقتی تحقيقات معلوم کند که چه کسانی در اين جنايات دست داشته اند، به شما قول می دهم که آنها را به مجازات برسانيم."

وی در ادامه گفت: "هيچ دليلی برای حمله به تظاهرکنندگان وجود ندارد. من به همين دليل عذر خواهی می کنم و از مردم تقاضا می کنم به خانه های خود برگردند."

ميدان تحرير

حدود دو هزار تظاهرکننده دولتی از سه شنبه شب در ميدان تحرير بوده اند، که محل اصلی تجمع مخالفان است.

روز چهارشنبه، هزاران هوادار آقای مبارک با اتوبوس وارد منطقه شدند، در ميدان تجمع کردند، و موانع را برچيدند.

روز چهارشنبه درحالی که گروه های رقيب در داخل و اطراف ميدان تحرير به سوی هم سنگ و کوکتل مولوتف می انداختند، صدای تيراندازی نيز شنيده شد.

پيشتر ارتش مردم را ترغيب کرده بود پس از ۹ روز تظاهرات، که باعث شد آقای مبارک قول دهد در انتخابات ماه سپتامبر شرکت نکند، به خانه هايشان بروند.

مخالفان، وعده آقای مبارک را کافی نمی دانند و می گويند: "ميدان را ترک نخواهيم کرد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016