دوشنبه 25 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله صانعی: استبدادی که امروز شاهد آن هستيم در تاريخ بی سابقه است، کلمه

جمعی از فعالان سياسی و دانشجويی شهرستان بابل و همچنين تعدادی از خانواده های زندانيان سياسی، به ديدار مراجع عظام در قم رفتند.

به گزارش کلمه در اين ديدار که با حضور جمعی از خانواده های زندانيان سياسی هم زمان شد، شرکت کنندگان موفق شدند با آيات وحيد خراسانی ، صانعی ، موسوی اردبيلی، اعضای جامعه مدرسين و محققين حوزه علميه و برخی ديگر از علما و فضلای قم ملاقات و گفتگو کنند. در اين ديدارها فعالين سياسی بابل گزارشی از وضعيت خود و ساير فعالين سياسی شمال کشور به استحضار حضرات آيات عظام رساندند و از فرمايشات و دلجويی و نصايح ايشان بهره مند شدند.

آيت الله يوسف صانعی در ابتدای ديدار با جمعی از فعالين سياسی مازندران خاطرنشان کرد: "استبدادی که امروز شاهد آن هستيم در تاريخ بی سابقه است. اين استبداد نه خدا می شناسد، نه پيغمبر نه سياست نه دانشجو، اين استبداد هيچ چيز نمی شناسد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مرجع در ادامه با ذکر روايتی از امام حسين تصريح نمود : "امام حسين در شب عاشورا فرمودند که خدايا تو را سپاس می گويم که قرآن را به ما ياد دادی و ما را ريشه ياب کردی در دين." و امروز گستره آگاهی ها انسان ها را ريشه ياب در دين می کند. امروز که زندان ها و شکنجه ها و فشارها همه بلندگوهايی هستند برای آگاهی مردم.

آيت الله العظمی صانعی هم چنين در بخشی از صحبت هايشان با تمجيد از شخصيت ميرحسين موسوی خاطرنشان ساخت: " بنده بعد از حضرت امام انسانی را پاک تر از آقای مهندس موسوی نمی شناسم. "

آيت الله صانعی در ادامه اين ديدار نسبت به روند برخورد با زندانيان سياسی انتقاد کرد و اظهار داشت که البته بايد به دردها توجه کرد : " آيا خانواده های زندانی ها دردمند نيستند؟ آيا دل خانواده هائی که فرزندان آنها را شکنجه می کنند به درد نيامده است؟ آيا دل مهندس موسوی که خواهرزاده او را به شهادت رساندند درد ندارد؟ آيا دل خانواده های شهدای پس از انتخابات درد ندارد؟ "ايشان در اين ديدار خطاب به حاضرين عنوان کردند: " جامعه امروز ايران نه نشاط دارد نه اميد. همه خانواده ها درگيرند همه جامعه درگير مشکلاتی چون فقر و اعتياد و زندان است."

آيت الله صانعی درادامه از بيداری مردم مازندران در طول دهه های اخير نسبت به تحولات اخير تمجيد کرد و افزود:" همواره جوانان شهرستان بابل و بابلسر زمينه آگاهی بالائی داشته و دارند و بيداری و مبارزات آنها مربوط به چند دهه اخير می باشد و همواره قابل تمجيد بوده است. "

آيت الله صانعی در پايان اين ديدار ضمن ابراز تأسف از مشکلاتی که برای زندانيان پس از آزادی از جمله محروميت از اشتغال و کارشکنی برای خود و خانواده هايشان به وجود می آورند، خاطرنشان کرد" تلاش کنيد آگاهی لازم را به جامعه بدهيد و در راهی که می رويد صبر پيشه کنيد. هرکس که ظلم می کند نتيجه انرا می بيند و بدانيد اعمال فشار اقتصادی و اجتماعی آخرين مرحله برای قدرتمندان استبدادی است و در عوض قدرتمندان معنوی روز به روز ظرفيتشان بيشتر می شود. "

در ديدار حضرت آيت الله وحيد خراسانی نيز، فعالين شهرستان بابل ضمن تشکر از امکانی که عليرغم فشارها ومشکلات برای ملاقات فراهم آمده بود، گوشه هائی از ستم هائی را که در يک سال و نيم اخير بر آنان رفته بازگو کردند. اين مرجع تقليد نيز با شنيدن درددل ها و شکوائيه ها ابراز تاثر کرده و فرمودند:
" بنده هيچ رابطه ای با آقايان ندارم و بارها به نمايندگان اينان که نزد بنده می آيند متذکر می شوم. "

در ديدار با آیة الله موسوی اردبيلی نيز شمه ای در رنج ها و درهای مطرح شده در ديدارهای قبلی بيان شد، که وی خاطرنشان ساخت "بنده با اين آقايان هيچ رابطه ای ندارم چون هيچ گوش شنوائی به نصيحت های ما ندارند."

آيت الله موسوی اردبيلی در ادامه نسبت به روند جلوگيری از کمک به خانواده های زندانيان سياسی که موجب تأثر شديدش شد نيزف اين گونه واکنش نشان داد و گفتد: " آنهائی که مانع کمک به خانواده زندانيان نيازمند می شوند کارشان حرام است. "

اين مرجع مردمی همچنين نسبت به روند اعترافات تحت شکنجه روحی و جسمی با اظهار تأسف بسيار نسبت به اين گونه اقدامات فرمودند : " اعترافات تحت شکنجه نادرست است و اين اعتراف هيچ وجاهت قانونی و شرعی ندارد. "

آيت الله موسوی اردبيلی در ادامه در پاسخ به استفتاء يکی از دانشجويان محروم از تحصيل شهرستان بابل که در اين ديدار حاضر بود فرمودند: " آنهائی که شما را از تحصيل محروم کردند و مانع از تحصيل شما بنا به دلايل سياسی شده اند کارشان هيچ وجاهت قانونی ندارد و قانونا و شرعا حرام می باشد. "

اين مرجع تقليد هم چنين نسبت به احکام صادره از سوی قضاتی که بنا به دلايل سياسی برای فعالين و نخبگان اين کشور حکم صادر می کنند فرمودند: " قضاتی که اين احکام را صادر می کنند احکامشان مثل شراب حرام است و بدانيد که اين احکام نه قانونی است و نه شرعی."

آيت الله موسوی اردبيلی در ادامه نسبت به تعرض به خانه سيد مصطفی تاج زاده ابراز تاسف کردند و فرمودند: " خانم محتشمی پور چندی پيش نزد ما آمدند و از ستم هائی که بر خانواده ايشان رفته سخن گفتند. نتيجه آن چه شد؟ نتيجه آن شد که چندی بعد او را بازداشت کردند و خانه او را مورد تعرض قرار دادند." ايشان در ادامه خاطرنشان کردند که: " آنهائی که به خانه افراد متعرض می شوند کارشان هيچ وجاهت قانونی ندارد. "

پايان بخش اين برنامه يک روزه ديدار با بعضی فضلای حوزه علميه و نيز اعضای جامعه محققين و مدرسين حوزه علميه قم بود که حاضرين ضمن تشريح وضعيت فعالين استان مازندران به تبادل نظر در مورد وقايع اخير و پيش رو پرداختند.

لازم به ذکر است جمعی از خانواده های زندانيان سياسی نيز همزمان با فعالين استان مازندران با سفر به قم، موفق به ديدار مراجع عاليقدر شدند و گوشه ای از مظالمی که بر آنان و عزيزان دربندشان می گذرد، بيان داشتند. نکته قابل توجه در اين ديدارها ابراز تأسف شديد از اقدامات ظالمانه نسبت به زندانی و خانواده اش در حکومت اسلامی بود و پس از شنيدن نحوه اعتراف گيری ها از زندانيان بی گناه ، و بعد از آن که همسر يکی از زندانيان سياسی که خود و همسرش هردو زندانی رژيم سابق نيز بوده اند به مقايسه زندان در دو رژيم و نحوه برخورد با زندانی و خانواده اش پرداخت، در آستانه سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی و با تأثر شديد از انحرافات پيش آمده و اقدامات ظالمانه مدعيان مسلمانی، اشک از چشمان همه حاضران جاری شد.

گفتنی است در اين ملاقات ها، خانواده های زندانيان سياسی بيوت مراجع را آخرين پناهگاه ستم ديدگان دانستند و ابراز اميدواری کردند که عليرغم اعمال فشار نيروهای امنيتی هرگز اين در به روی مظلومين بسته نشود که اين پايان روزنه های اميد برای مردم مسلمان تحت ستم است. حاضرين هم چنين نهايت اضطرار و عسرت خانواده ها را در غيبت سرپرست خانواده و پدر يا مادر و فرزند را مورد تاکيد قرار دادند و از اين بزرگواران خواستند که مساعی خويش را برای احقاق حقوق زندانيان و خانواده هايشان و آزادی هرچه زودتر ايشان به کار گيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016