دوشنبه 25 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشاور موسوى: قصد موسوی و کروبی شرکت در تظاهرات روز دوشنبه است (+ ویدئو)، بی بی سی

اردشير اميرارجمند، مشاور ارشد ميرحسين موسوى گفت: "اگر ما به موجب اصل ۲۷ قانون اساسى به مقام هاى مسئول اطلاع داديم كه تظاهرات برگزار مى شود، براى آن است كه آنان طبق قانون اساسى موظفند كليه تدابير لازم را اتخاذ كنند تا اظهار نظر مردم در كمال آرامش و امنيت انجام بگيرد."

آقاى امير ارجمند شامگاه ۲۴ بهمن (۱۳ فوريه) در مصاحبه با بى بى سى فارسى، با اشاره به راهپيمايى مسالمت آميز معترضان به دولت در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ تاكيد كرد: "مردم ايران همان طور كه در تظاهرات ميليونى سال گذشته نشان دادند، به بلوغ سياسى بسيار بالايى رسيده اند. بايد تمام تدابير لازم اتخاذ شود كه تظاهرات فردا با امنيت كامل برگزار شود و اين وظيفه حكومت است."


در پى برگزارى راهپيمايى اعتراضى ۲۵ خرداد سال گذشته، كه با فراخوان ميرحسين موسوى و مهدى كروبى رهبران اصلاح طلب انجام شد، برخى رسانه هاى داخل ايران اظهارات محمدباقر قاليباف شهردار تهران را نقل كردند که از حضور ۳ ميليون نفر در اين راهپيمايى حكايت داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميرحسين موسوى و مهدى كروبى، يک هفته پيش در نامه اى به وزارت كشور ايران، خواستار برگزارى يك راهپيمايى در روز ۲۵ بهمن براى حمايت از مردم مصر و تونس شده اند.

۲۴ ساعت است از موسوى و كروبى خبر نداريم

مشاور ارشد ميرحسين موسوى در پاسخ به سوالى در مورد شركت آقایان موسوى و كروبى در راهپيمايى ۲۵ بهمن اظهار داشت: "قصد ميرحسين موسوی و مهدى کروبی قطعا شركت در تظاهرات است."

وى در عين حال با ذكر اينكه از روز گذشته كليه ارتباطات این دو رهبر اصلاح طلب قطع شده است گفت: "ما در ۲۴ ساعت گذشته از ميرحسين موسوى و مهدى كروبى اطلاع خاصى نداريم. اگر مانع نشوند، اين دو در كنار مردم شركت مى كنند."

آقاى اميرارجمند با تاكيد بر "مسالمت آمیز بودن" راهپيمايى ۲۵ بهمن گفت: "مدت مديدى است كه راديو – تلويزيون جمهورى اسلامى از حق مردم مصر براى تعيين حق سرنوشت و برگزارى تظاهرات مسالمت آميز دفاع و سركوب را مذمت مى كند".

وى به حاكمان ايران توصيه كرد كه "خودشان هم به اين موضوع اعتقاد داشته باشند و امنيت را تضمين كنند".

ادشیر امیرارجمند همچنين با اشاره به سفر پيش بينى شده عبدالله گل رئيس جمهورى تركيه به ايران، ابراز اميدورارى كرد كه آقاى گل هم در ميان تظاهر كنندگان حاضر شود و "همراه با مردم ايران از حقوق مردم مصر حمايت كند".

عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه، یکشنبه شب برای انجام سفری چهار روزه وارد تهران شده است.

سردادن شعار در تهران

در همین حال، گزارش های رسیده از تهران حاکی است که در شامگاه یکشنبه صدای فریادهای "الله اکبر" از برخی از نقاط تهران به گوش رسیده است. همین گزارش‌ها حاکی است که در برخی از محله ها شعارهای مخالف حکومت ایران نیز سر داده شده است.

بنا بر تصاویری که در یوتیوب منتشر شده است افزون بر شعار الله اکبر در میان شعار های معترضان شعار "مرگ بر دیکتاتور" هم شنیده می شود.

همچنین بنا بر گزارش وبلاگ های معترضان در محله های امیر آباد، تجریش، سعادت آباد، نیاوران، هفت حوض، نارمک، ونک، شهرک غرب، پونک، صادقیه و مناطقی از خیابان ولیعصر صدای شعار دادن معترضان شنیده شده است.

یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفته است که صدای شعار در یکشنبه شب در تهران بیش از شب پیش از آن بوده است. این شاهد عینی بیشتر شدن شعار ها را ناشی از تاثیرات تحولات جاری در کشور مصر دانسته است.

پیش از این تعدادی از تشکل های دانشجویی معترض در ایران در بیانیه مشترکی از مردم خواسته بودند تا در شب بیست و چهار بهمن با حضور در بام خانه ها اعتراض خود به دولت را ابراز کنند.

همزمان، مخالفان دولت با تاکید بر قصد خود مبنی بر انجام تظاهرات روز دوشنبه، به رغم تاکید مسئولان جمهوری اسلامی بر ندادن مجوز راهپیمایی، اعلام کرده اند که تظاهرات آنان نیازمند مجوز نیست.

شورای هماهنگی "راه سبز امید"، تشکلی که میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، از پایه گذاران آن بوده، یک روز پیش از برگزاری این تجمع (یک شنبه 24 بهمن)، با انتشار بیانه ای از مردم دعوت کرده است تا "با حفظ آرامش در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت کنند."

این بیانیه با اشاره به رد درخواست صدور مجوز راهپیمایی گفته است که "عدم پاسخگویی به این درخواست، مواضع رسمی دولت ایران را در حمایت از جنبش های تونس و مصر زیر سوال خواهد برد."

پیشتر نیز اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی اعلام کرد که برای برگزاری راهپیمایی 25 بهمن، نیازی به مجوز نیست.

مطابق قانون اساسی ایران، برگزاری تجمع و راهپیمایی مسالمت آمیز از حقوق شهروندان است، اما وزارت کشور ایران عموما از صدور مجوز برای برگزاری چنین تجمعاتی خودداری می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016