چهارشنبه 27 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رضا سجادی، دوست نزديک صانع ژاله: به شدت بسيجی بودن صانع ژاله را تکذيب می کنم، کمپين بين المللی حقوق بشر

رضا سجادی، دبير انجمن اسلامی دانشگاه هنر تهران و دوست نزديک شهيد صانع ژاله، شهيد راه پيمايی ۲۵ بهمن با اظهار اينکه عليرغم تهديدهای که شده به شدت بسيجی بودن دوستش را تکذيب می کند به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «من دوست صميمی و نزديک صانع بودم. من شديدا بسيجی بودن او را تکذيب می کنم حداقل در دوران دانشجويی که بسيجی نبود بلکه فقط عضو ساده انجمن اسلامی دانشگاه بود. حالا اگر قبل از دوران دانشجويش بسيجی بوده من خبر ندارم. گواه گفته ام نيز عکس های او با آيت الله منتظری است که امروز پخش کرديم.»

صانع ژاله، دانشجوی رشته ادبيات نمايشی دانشگاه هنر تهران، متولد سال ۶۳ ، اهل شهرستان پاوه و کرد زبان بود. او در غروب راه پيمايی ۲۵ بهمن ماه بر اثر اصابت گلوله درگذشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضا سجادی درباره اينکه چطور به صانع ژاله شليک شده و خبر شهادت او را چگونه شنيده اند، گفت:«من ديروز شهرستان بودم و امروز صبح زود برگشتم. متاسفانه او را نديدم. اما بچه ها می گويند که ساعت ۶ عصر از خوابگاه بيرون رفته و گفته است که می رود دوری بزند و ببيند در خيابان ها چه خبر است بعد هم چيزی برای شام بگيرد و برگردد. که می رود و ديگر بر نمی گردد.»

رضا سجادی گفت: « چند ساعت بعد کسی به تلفن يکی از دوستانش تماس می گيرد و می گويد که موبايل و لباس های او را پيدا کرده است و آدرسی می دهد که او برای گرفتنش به آنجا برود اما بچه ها چون اعتمادی به حرف هايش نمی کنند، می گويند که شما وسايل را با پيک موتوری بفرستيد ما خودمان هم هزينه اش را می دهيم. کمی بعد از اين تماس در ميان بچه های خوابگاه شايع می شود که او بازداشت شده است، مثل اينکه اين حرف از بچه های بسيج دانشگاه شنيده می شود. بعد از اين شايع همه فکر می کنند حالا که نيمه شب شده و او برنگشته حتما بازداشت شده است. اما صبح از خبرگزاری فارس خوانديم که او گلوله خورده و کشته شده است. »

دوست نزديک مرحوم صانع ژاله درباره اوضاع امروز دانشگاه هنر گفت:« جالب اين است که همه ما از طريق خبرگزاری فارس خبر کشته شدن صانع را شنيديم اما هفت صبح، فکرش را بکنيد ساعت هفت صبح به در و ديوار دانشگاه سينما، تئاتر و دانشگاه کاربردی و حتی در دانشگاه پرديس کرج اعلاميه زده بودند که او، دانشجوی بسيجی و حافظ قران توسطه عوامل فتنه شهيد شده است. من نمی فهمم چطور آنها ظرف چند ساعت اينها را فهميدند که ما در اين چهار سال دانشگاه متوجه اش نشديم. هنوز هيچی نشده، تلويزيون ايران فيلم مستندی از او پخش کردند که او حافظ قران و بسيجی بوده است. من همه اينها را تکذيب می کنم. وظيفه انسانيم است که راستش را بگويم حالا عواقبش هم برايم هرچه باشد ديگر مهم نيست.»

دبير انجمن اسلامی دانشگاه هنر تهران درباره اينکه شهيد ژاله نظرش در خصوص جنبش سبز چه بوده است، گفت: « يک سوال می پرسم، فکر می کنيد کسی که در تظاهرات ۲۵ بهمن شرکت می کند نظرش درباره جنبش سبز و عملکرد دو سال گذشته چيست؟عمل هر کس نشان دهنده تفکرش است.»

رضا سجادی گفت: «مردم می توانند عکس های که ما از او و مرحوم آيت الله منتظری امروز پخش کرديم با کارت بسيجی که از منتشر شده کنار هم بگذارند و قضاوت کنند که او بسيجی بوده يا عضو انجمن اسلامی دانشگاه. اين عکس ها در سايت خود منتظری هم موجود است.ضمن اينکه ما فردا عکس های ديگری از و سعيد حجاريان را نيز منتشر خواهيم کرد. ديگر قضاوتش بماند برای مردم.»

دبير انجمن اسلامی دانشگاه هنر درخصوص فعاليت های سياسی شهيد صانع ژاله گفت:« او در ستاد تبليغات موسوی در انتخابات ۸۸ فعال بود. در فعاليت های انجمن اسلامی هم شرکت می کرد اما فقط عضو عادی انجمن اسلامی بود و فعاليت هايش در حد کمک به برنامه ها مثل چسباندن پوستر بود و در ديدارهای انتخاباتی انجمن از جمله ديدار ما با آيت الله منتظری هم شرکت کرد. او بيشتر فعاليت هايش در حيطه هنر بود. تازه گرايش ادبيات نمايشی را انتخاب کرده بود. خيلی بچه باهوشی بود وقتی نمايشنامه سرکلاس می خواند همه لذت می بردند، يکشنبه ها نيز با عده ديگری جلسه نمايشنامه خوانی داشتند. او بيشتر اهل هنر بود.»

رضا سجادی درباره خانواده شهيد ژاله نيزگفت: « ما هرچقدر با آنها در شهرستان پاوه تماس گرفتيم تلفنشان را جواب ندادند اما شنيده ايم که گويا امشب به تهران می آيند تا جنازه را تحويل بگيرند.»

رضا سجادی، دوست نزديک صانع ژاله درباره اينکه آيا بعد از اين اطلاع رسانی ها مورد تهديد قرار گرفته است،گفت:« زياد. ولی وقتی کارد به استخوان برسد ديگر مجبور به حرف زدن می شوی. من اصلا نمی خواستم مصاحبه کنم. اما وقتی ديدم عکس های ما را نيز تکذيب کردند و گفتند که جعلی است، وقتی روز را شب جلوه می دهند ديگر مجبور به حرف زدن شدم حالا تا چه برايم پيش آيد.»

رضا سجادی با اشاره به اينکه امروز دو بار مورد فحاشی ماموران و بازجويی قرار گرفته است، گفت: « امروز دانشگاه تعطيل بود، کلاس ها تشکيل نشد. همه بچه های دانشگاه سينما، تئاتر، موسيقی ، تجسمی، معماری و کاربردی جمع شده بودند در سالن دانشگاه کاربردی، همه گيج بودند. من رفتم بالا و صريحا بسيجی بودن او را تکذيب کردم و گفتم که اين حرف ها به او نمی چسبد و بيخود از خون يک نفر برای اهداف سياسی و جناحی نبايد استفاده شود. همان جا هم عکس های او با منتظری پخش شد. به مديران دانشگاه هم اعتراض کردم که هيچکدامشان در ميان جمعيت نيستند. بعد از آن من را به دفتر حراست دانشگاه بردند که تعدادی آدم هم از بيرون آمده بود، فکر کنم از وزارت اطلاعات بودند، نمی دانم. در دو مرحله مورد بازجويی قرار گرفتم که بار اول با فحش رکيک و ناموسی همراه بود و گفتند که برعليه نظام اقدام می کنم که گفتم من اين کار را نمی کنم شما داريد دروغ می گويد.»
رضا سجادی با اشاره به اينکه فردا مراسم تشيع جناره شهيد صانع ژاله است، گفت: « فردا قرار است مراسم تشيغ از دانشگاه هنر به سمت دانشگاه تهران باشد ما بچه ها هم گفتيم که همه می رويم ولی اگر بخواهند دوباره سوء استفاده کنند و ما را به جای ديگران جا بزنند بر می گرديم به دانشگاه خودمان . انجمن اسلامی دانشگاه هنر تهران نيز از ساعت ۱۲ تا ۲ بعدظهر مراسم برای صانع ژاله دارد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016