دوشنبه 16 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر عبدالله ناصری: در راه آرمان‌هايمان ذره‌ای کوتاه نخواهيم آمد، کلمه

“حتماً در صورت آزاد نشدن ايشان در ايام نوروز، جايشان در بين ما بسيار خالی خواهد بود، اما ما خود را برای مشکلات بزرگتر از اين نيز آماده کرده‌ايم و با وجود تمام تلاش هايی که برای آزادی ايشان می‌کنيم، مشکلی نداريم؛ ما همان چيزی را می‌خواهيم و دنبال می‌کنيم که ايشان! به هر حال ما هم مثل بقيه خانواده ها گرچه آزادی ايشان برايمان خيلی مهم است اما در راه آرمان هايمان و هدفی که داريم، ذره ای کوتاه نخواهيم آمد. همان طور که مطمئن هستيم ايشان هم بر مواضع و اعتقاداتشان خواهند ايستاد.”

پروين غضنفری، همسر دکتر عبدالله ناصری طاهری، از اعضای ارشد سازمان مجاهدين ايران اسلامی که مدتی است در بازداشت نيروهای امنيتی به سر می برد، با اعلام اين مطلب به خبرنگار کلمه می گويد: ما معتقديم مسيری که در آن پا گذاشته ايم، حق است. اميدوارم خدا توفيق عنايت کند تا در راه حق پايدار بمانيم.

عبدالله ناصری، رئيس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوره اصلاحات، ۲۴ بهمن، يعنی همان شبی که مردم با فريادهای الله‌اکبرهای شبانه ی خود بر بام های شهر به دعوت رهبران جنبش سبز برای شرکت در راهپيمايی ۲۵ بهمن لبيک گفتند، به دستور دادستانی تهران، بازداشت شده است.

دکتر ناصری، استاد تاريخ اسلام و از دانشگاهيان خوش نامی است که به اعتدال در مواضع خود مشهور است و نزديکی وی به سيد محمد خاتمی، در حوزه ی فرهنگ و رسانه، گمانه های حاکی از ارتباط اين بازداشت با تلاش‌ها برای فشار بر خاتمی را افزايش می‌دهد.

مصاحبه ی زير متن گفت‌و‌گوی خبرنگار کلمه است با همسر ايشان، پروين غضنفری، که خود نيز از فعالان عرصه‌ی فرهنگی است.

لطفا در مورد نحوه ی دستگيری ايشان بفرماييد

ساعت ۲۱ يکشنبه شب ۲۴ بهمن‌ماه در منزل و حين صرف شام در کنار خانواده، ۴ نفر با حکمی از دادستانی برای تفتيش وارد شدند. ابتدا اتاق کار و کتابخانه شخصی ايشان بصورت کامل تفتيش و بخشی از دست نوشته‌ها، رايانه و مدارک ايشان اعم از شناسنامه، کارت ملی و حتی کارت‌های اعتباری بانکی و سند خانه … تفکيک شد. سپس کليه بخشهای منزل را مورد جست‌وجو قرار دادند و رايانه‌های شخصی و CDهای فرزندانم نيز به لوازم تفکيکی اضافه شد. با صورتجلسه کليه لوازم و اخذ امضا از همسرم و پسرم و هنگام بردن وسايل منزل، فرمودند آقای ناصری نيز آماده شوند تا آقايان را همراهی کنند. به نظر می‌رسيد بايستی پس از صورتجلسه لوازم يک نسخه از آنرا به خانواده می‌دادند تا ما کاملاَ در جريان آنچه از منزل به بيرون می‌رود باشيم، لکن متاسفانه به صورت دقيق نمی‌دانيم آن شب چه چيزهايی از منزلمان خارج شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فکر می کنيد دکتر ناصری را که يک نويسنده، محقق و استاد تاريخ است، به چه اتهامی دستگير کرده‌اند؟

هنوز برای ما معلوم نشده جرم ايشان چيست. همان طور که جامعه دانشگاهی و چهره‌های همرزم ايشان و بنده که بسياری‌شان از قبل انقلاب ايشان را می‌شناسند، نيز همين مطلب را ابراز می‌کنند. بايد توجه داشت که رشته تخصصی ايشان تاريخ است و از آنجايی که تعمق در حوزه‌ی تاريخ می‌تواند بينش سياسی خوبی در پی داشته باشد و تحليل مناسب و صحيح متون تاريخی می‌تواند روشنگر راه سياستمداران باشد، بايستی از اين ظرفيت دانشگاهی دلسوز و اجرايی، در راستای پيشبرد اهداف انقلاب اسلامی و کشور بهره‌مند شد؛ و بعيد می‌دانم که زندانی کردن اين افراد راه مناسبی برای استفاده از اين ظرفيت باشد؛ مگر آنکه هدف جز اين باشد.

نگرانی شما به عنوان همسر دکتر ناصری در زمينه دستگيری‌شان از چه بابت است؟

از آنجايی که از سال ۵۷ و در بدو تشکيل سپاه پاسداران و شروع جنگ شاهد و ناظر فعاليت‌ها و خدمات ايشان به نظام و آرمان های حضرت امام خمينی(ره) بوده‌ام، متاسفانه بايد بگويم در اثر فشار کاری زياد، ايشان از سلامت جسمانی خوبی بر خوردار نيستند و به توصيه پزشک معالج‌شان عدم مصرف به موقع دارو و تغذيه مناسب می‌تواند خطراتی جدی را برای سلامتی ايشان به دنبال داشته باشد.

آيا در اين مدت شما ملاقاتی با ايشان داشته‌ايد؟

متاسفانه در اين سه هفته فقط دو بار و هر بار نيز به مدت چند ثانيه با ايشان تماس تلفنی داشتيم و تنها اطلاعی که از وضعيت ايشان داريم، اين است که در زندان اوين به سر می‌برند؛ همين و بس!

آيا اقدام قانونی جهت پيگيری وضعيت ايشان انجام داده‌ايد؟

بله، پسرم محمد از طرف خانواده نامه‌ای خطاب به جناب آقای جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، ارسال کرده‌است و با توجه به تجربيات ديگر خانواده‌های زندانيان، جز اين ظاهرا کار بيشتری نمی‌توان انجام داد.

آيا از وکيل برای پيگيری حق و حقوق ايشان کمک گرفته‌ايد؟

بله اما ايشان هم تاکنون نتوانسته‌اند کاری انجام دهند و متاسفانه در اين موارد با وکلا بر اساس قوانين حقوقی رفتار نمی‌شود.

با توجه به نزديک شدن به پايان سال و عيد نوروز آيا فکر می‌کنيد تا آن موقع ايشان آزاد و در کنار خانواده حضور خواهند داشت؟

حتماً در صورت آزاد نشدن ايشان در ايام نوروز، جايشان در بين ما بسيار خالی خواهد بود، اما ما خود را برای مشکلات بزرگتر از اين نيز آماده کرده‌ايم و با وجود تمام تلاش هايی که برای آزادی ايشان می‌کنيم، مشکلی نداريم؛ ما همان چيزی را می‌خواهيم و دنبال می‌کنيم که ايشان! به هر حال ما هم مثل بقيه خانواده ها گرچه آزادی ايشان برايمان خيلی مهم است اما در راه آرمان هايمان و هدفی که داريم ذره ای کوتاه نخواهيم آمد. همان طور که مطمئن هستيم ايشان هم بر مواضع و اعتقاداتشان خواهند ايستاد. چون معتقديم مسيری که در آن پا گذاشته ايم حق است. اميدوارم خدا توفيق عنايت کند تا در راه حق پايدار بمانيم.

در پايان از همه مردم عزيز برای رفع مشکلات التماس دعا دارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016