دوشنبه 1 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چند صد زندانی سياسی در زندان ماندند، ۱۵ زندانی به مرخصی آمدند، کلمه

بين ۱۵ تا ۲۰ زندانی سياسی در روز ۲۹ اسفند به مرخصی نوروزی آمدند اما چند صد زندانی سياسی همچنان در زندان ماندند و از امکان هرگونه آزادی موقت يا مرخصی محروم شدند. از مجموع صدها زندانی سياسی کشور، عصر ديروز اسامی ۱۶ زندانی سياسی که برای چند روز به مرخصی نوروزی آمده اند، اعلام شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، ديروز عصر در حالی فيض الله عرب سرخی، محسن امين زاده، ميلاد اسدی، علی جمالی، هانی مقدم، حمزه کرمی، ليلا توسلی، پروين جواد زاده، زهرا جباری، مهدی اقبال، محمد رضا رجبی، محمدرضا مقيسه، دکتر آرش علايی، هدی صابر، محمد اوليايی فرد و بابک داشاب به مرخصی نوروزی آمدند که صدها زندانی سياسی همچنان در زندان های کشور محبوس اند. ممکن است سه تا چهار نفر ديگر نيز آزاد شده باشند که اسامی آنها هنوز به دست خبرنگار کلمه نرسيده است. همچنين احتمال دارد چند زندانی سياسی از جمله محسن ميردامادی نيز امروز (دوشنبه) آزاد شوند.

طبق گزارش های رسيده به کلمه، به جز چند فعال اصلاح طلب که با موافقت سپاه پاسداران آزاد شده اند، بقيه زندانيان با موافقت دادستان تهران به مرخصی های چند روزه آمده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانواده هايی که بارها به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران مراجعه کرده و درخواست مرخصی های نوروزی چند روزه برای عزيزان شان کرده اند تا سرانجام دادستان تهران با اين مرخصی ها موافقت کرده است. مرخصی های کوتاهی که با اصرار فراوان خانواده ها و وثيقه های سنگين به آنها داده شده است .اغلب اين مرخصی ها چند روزه هستند و اين افراد بايد بلافاصله برای تمديد مرخصی شان به دادستانی تهران مراجعه کنند تا دوباره و با موافقت دادستان تهران بتوانند چند روز ديگر نزد خانواده هايشان بمانند و در صورت عدم موافقت دادستان بايد دوباره به زندان بازگردند.

تعداد زندانيان سياسی که نوروز امسال به طور موقت از اوين آزاد شده اند در مقايسه با سال گذشته کاهش جشمگيری دارد. گفته می شود علت اصلی اين کاهش با تظاهرات های اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن، اول اسفند، دهم و هفدهم اسفندماه مرتبط است و وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد با مرخصی تعداد بيشتری از زندانيان سياسی مخالفت کرده است.

هم اکنون بيش از ۱۶۰ زندانی سياسی در بند ۳۵۰ زندان اوين زندانی اند که اغلب آنها از زندانيان حوادث پس از انتخابات هستند. همچنين بيش از سی زندانی سياسی نيز در زندان رجايی شهر به سر می برند. برخی از آمارها از زندانی بودن بيش از هزار زندانی سياسی در سراسر کشور حکايت دارد. اين آمارها مربوط به زندانيانی است که مشغول گذراندن دوران محکوميت خود هستند و اسامی صدها زندانی که در بازداشت موقت به سر می برند ديده نشده است. گفته می شود در تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن و همين طور تظاهرات های اسفندماه امسال چندهزار نفر بازداشت شده اند.

براساس قوانين، مرخصی از حقوق اوليه زندانيان محسوب می شود اما مسوولان قوه قضاييه و امنيتی از آن به مثابه اهرم فشار بر زندانيان و خانواده هايشان نگاه می کنند.

هم اکنون احمد زيد آبادی، مسعود باستانی، مجيد توکلی ،مجيد دری، ضيا نبوی، علی مليحی، احمد کريمی، احسان عبده تبريزی، بهاره هدايت، حامد روحی نژاد، مهديه گلرو، عاطفه نبوی، هنگامه شهيدی، فاطمه رهنما، بهمن احمدی امويی، عبدالله مومنی، کيوان صميمی، مسعود لواسانی، عماد الدين باقی، داوود سليمانی، عيسی سحر خيز، سيامک قادری،رضا شهابی ، منصور اسانلو، مصطفی تاجزاده، فخر السادات محتشمی پور، عبدالله رمضان زاده، نسرين ستوده ، محمد نوری زاد، فريدون صيدی راد، عاليه اقدام دوست، زينب بايزيدی، رضا رفيعی فروشانی، رسول بداقی، شبنم و فرزاد مدد زاده ، حشمت الله طبرزدی، ابراهيم مددی، احسان مهرابی، ارژنگ داوودی، ايوب قنبر پوريان، نظام حسن پور، امير خسرو دلير ثانی، بهروز جاويد تهرانی، بهنام ابراهيم زاده، حسين رونقی ملکی ،حسين درخشان، سعيد متين پور، نادر کريمی جونی، وحيد طلايی، آرش سقر، آرش صادقی و …. تعداد زيادی از زندانيان سياسی در زندانهای کشور به سر می برند که مقامات قضايی و امنيتی آنها را از حق مرخصی محروم کرده اند.

در اعطای مرخصی به يک زندانی سياسی نهادهای مختلف تصميم گيرنده هستند نهادهايی مثل وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و قوه قضاييه. گاهی برای اينکه يک زندانی چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند بايد موافقت همه اين نهادها جلب شود. کينه ورزی های شخصی و موافقت بازجوهايی که فراتر از قانون قدرت تصميم گيری دارند، نيز از مراحلی است که يک زندانی را مستحق مرخصی و ديگری را فاقد آن تشخيص می دهد. در نهايت وقتی يک زندانی تمام اين مراحل را طی می کند قادر است چند روزی و فقط چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند. اين در حالی است که طبق قوانين تمام زندانيان به جز تعداد اندکی مانند متجاوزان به عنف و قاچاقچيان عمده مواد مخدر و شرکت کنندگان در سرقت های مسلحانه حق استفاده از مرخصی نوروزی را دارند و اين حق قطعی آنهاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016